Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
I år har de fokus på böcker och läsfrämjande arbete på avdelningen Tärnan på Sikvägens förskola på Hammarö. Det har de i hela rektorsområdet. Arbetet började med att de tog sig en ordentlig titt på förskolans läsmiljö.
– Hur har vi boken placerad i verksamheten? Hur lockar vi barnen till att bläddra, titta och försöka tyda texterna? Hur formar vi en avdelning, där böcker blir en naturlig del av barnens egna lekar och aktiviteter?
Första steget var att tillsammans med barnen skapa ett bibliotek, där barnens kreativitet och egna erfarenheter av biblioteksbesök togs till vara. Personalen kände att det var viktigt att barnen fick vara med och utforma rummet. Inte bara bli serverade en ny ”bokvrå”. Resultatet blev ett rum, där böckerna inte enbart tog plats i bokhyllorna. Istället fyller de fönsterkarmar, vilar över element, hänger från galgar och krokar på väggarna och svajar i taket över barnens huvuden. Resultatet blev ”Biblioteket”. Barnens bibliotek.
Böcker behöver inte stanna innanför bibliotekets väggar.
– Vi kände att alla rum och aktivitetsstationer snart krävde sina egna böcker.
I barnens köksvrå ligger numera en kokbok, vid ”dinosauriehörnan” finns böcker om dinosaurier, vid ”bil-leken” finns böcker om bilar och fordon, i ”bygghörnan” finns böcker som handlar om olika byggen.
– Vi vill att böckerna ska finnas tillgängliga för barnen hela tiden, i varje aktivitet som de väljer.
Men det räcker inte bara med att böckerna är tillgängliga. Personalen vill även kunna stötta barnen i deras möten med texterna. För detta använder de sig av flera olika metoder.
Varje vecka väljer de ut en speciell bok, som de samlas extra mycket runtomkring. De läser texten flera gånger under veckan. De tittar på bilderna, funderar över innehållet och karaktärerna i texten. Och de letar efter spännande som de kan välja ut till ”Veckans ord”. De reder ut vad orden kan betyda och sätter in dem i nya sammanhang. Barnen tränar sig även på att skriva av orden.
Syftet är att barnen ska få smaka på olika ord, få större ordförråd, betrakta ordbilderna och använda orden i nya sammanhang. Veckans bok hängs upp på vår dokumentationsvägg tillsammans med de utvalda orden. Där stannar barnen ofta upp, tittar och försöker tyda ordbilderna eller hitta de bokstäver de känner igen.
Kompisläsning är en annan metod personalen på Tärnan använder sig av för att stötta barnen i mötet med texter. Barnen får själva välja ut böcker som inspirerar dem. Sedan får de presentera boken för sina kompisar och en pedagog. Det kan de göra genom att faktiskt läsa på riktigt eller så kan de ”låtsasläsa” genom att titta på bilderna och hitta på egna historier. De kan även bara fundera på vad som skulle kunna passa att berätta om utifrån bilderna. Ibland hjälper kompisarna och pedagogen till för att det ska bli en liten presentation.
Ett annat inslag Tärnan har i sin läsfrämjande verksamhet är ”Sagotanten”. Hon dyker utan förvarning upp ibland med en bok hängandes runt halsen och en liten klocka som hon pinglar med. Barnen stannar upp i sina respektive lekar och följer efter, för att sätta sig intill henne och lyssna på hennes saga.
– Resultaten av vårt arbete är fascinerande. Vi kan se att barnen nu oftare sitter och tittar, bläddrar och försöker läsa eller hittar på egna historier till böckernas bilder. Böckerna ingår nu även på ett naturligt sätt i fler av barnens egna lekar och aktiviteter. Allt oftare kommer de och frågar om spontanläsning av oss.
Vi märker också att fler barn löser läskoden snabbare.
På Tärnan arbetar bland annat pedagogerna Lorelei Munter, Eva Dronsfield samt Jenny Nyåker, liksom barnskötaren Birgitta Karlsson.