Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Forum lärande 2025 – Strukturerade raster är ett framgångskoncept på Västerstrandskolan

Västerstrandskolan i Karlstad har blivit certifierad till ”Årets Pep-skola” tre år i rad och vann även Årets Pep-skola 2023. Certifieringen Pep-skola tilldelas skolor som aktivt främjar fysisk aktivitet och goda matvanor under skoldagen. Flera studier och rapporter pekar på ett starkt samband mellan fysisk aktivitet och förbättrade skolprestationer.

Sedan vi inledde vårt arbete 2019 har vi sett en positiv utveckling i skolresultat, närvaro och trivsel samt en tydlig minskning av konflikter mellan elever, säger Ulf Eriksson, rektor för årskurs 4–6.

Ulf Eriksson, rektor för årskurs 4–6, Marcus Skager, studieassistent och Karin Thorell, rektor för årskurs F-3. Foto: Västerstrandskolan privat
Marcus Skager, rastansvarig studieassistent, spelar kubb i snöslasket.

Västerstrandskolan har ett nära samarbete med skolköket som serverar näringsrika måltider varje dag och skolan arbetar aktivt för att skapa en rörelsefrämjande utemiljö.

Marcus Skager, studieassistent, har en central roll i detta arbete. Hans huvudsakliga uppgift är att strukturera och planera rasterna så att eleverna får fler möjligheter till fysisk aktivitet. Tillsammans med eleverna utarbetar han veckovisa rastscheman som skickas till alla lärare på skolan.

– Eleverna får själva leda aktiviteter under ett antal veckor och får i samband med det en ledarskapsutbildning, berättar Marcus Skager. Vi har avstämningsmöten var tredje vecka och eleverna är ofta väldigt engagerade och hittar på nya idéer, till exempel genom att leta efter lekar på sociala medier och föreslå aktiviteter från olika delar av världen. Det är också ett bra sätt för eleverna att lära känna varandra över klassgränserna.

Exempel på ett rastschema.

”Tryggare miljö för eleverna och underlättar för lärarna”

Eftersom Marcus och flera av lärarna är närvarande på rasterna kan de snabbt ingripa vid konflikter och förhindra att dessa följer med in i klassrummen. Detta skapar en tryggare miljö för eleverna och underlättar för lärarna.

– Det är också lättare att upptäcka om någon inte deltar i aktiviteter eller ofta är ensam. Då kan vi snabbt fånga upp vad det beror på och koppla in elevhälsan om det behövs för att ge vidare stöd, förklarar Karin Thorell, rektor för årskurs F–3.

Vill inspirera andra

Västerstrandskolan får ofta besök av andra skolor som vill lära sig mer om deras framgångsrika arbetssätt. Skolan deltar även på Forum Lärande 2025, där de kommer dela med sig av sina erfarenheter för att inspirera och hjälpa andra skolor att arbeta mer med fysisk aktivitet och goda matvanor under skoldagen.

Läs mer om Forum lärande 2025 här

Ulf Eriksson, rektor för årskurs 4–6 och Karin Thorell, rektor för årskurs F-3.

Lämna ett svar

Skapa konto