Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Skicka vidare – Britt Hammarsten

Vår nya intervjuserie Skicka vidare går ut på att pedagoger, rektorer och annan personal inom Värmlands förskolor eller skolor får svara på tre frågor och sedan skicka vidare egna frågor till en annan person. Först ut i denna intervjuserie är Britt Hammarsten, lärare sv-fr i åk 7-9 på Sannerudsskolan i Kil.

Hej Britt, berätta lite om dig själv!

– Jag har jobbat som språklärare i 38 år och brinner fortfarande för undervisning och elevers inlärning. De senaste 24 åren har jag jobbat i Kils kommun där jag även har rollen som Språk-, läs- och skrivutvecklare på en kommunövergripande nivå.

Hur gör du för att få till ett bra klassrumsklimat?

– Att bygga ett gott inlärningsklimat tror jag är alla lärares fokus, men ibland även utmaning. Eftersom grupper kan vara så väldigt olika finns såklart inget självklart facit. Jag vet att undersökningar visar att det elever skattar allra högst är en glad lärare som utstrålar att den vill vara just i det här klassrummet. Eftersom jag älskar mitt jobb i klassrummet är detta en enkel utgångspunkt för mig. Därefter behöver elever känna sig trygga för att kunna fokusera på inlärningen. Hos mig byter man ofta arbetskamrat, kanske en gång i månaden, för att alla ska bli trygga med alla kamrater i gruppen. Man behöver inte bli bästa vänner, men att vara en god arbetskamrat är en lärdom för livet. Vi talar ofta om värdet av kunskaperna som är aktuella och hur de kan gynna elevernas nutid eller framtid, vilket gör det naturligt att komma överens om att vi hjälper och inte stjälper varandras strävan att lära. Att hindra kompisars inlärning är därför inte ok i någon form. När vi talar om hur inlärning går till lägger vi fokus på hur vi hjälper varandra och hur aktiva vi behöver vara språkligt både i inlärningen och för att befästa kunskaper. Detta leder till att språkstimulerande arbetssätt i dialog eller gruppform stärker grupptillhörigheten i klassrummet, enligt min erfarenhet. Vi är ett lag som strävar mot höga mål tillsammans!

Hur gör du för att skapa läsintresse hos eleverna?

– Jag är övertygad om att den absoluta majoriteten av alla elever älskar en bra historia som berör dem själva och deras liv. Genom att koppla introduktionen av berättelsen till verkligheten, deras erfarenheter, en spännande bild, filmsnutt eller till musik försöker jag väcka deras nyfikenhet. Kanske kan en utmanande fråga aktivera deras tankar om ett ämne och därifrån kan vi få vara nyfikna på hur romankaraktärerna tänker om detsamma. Att få skriva sig in i ett tema eller en främmande värld kan också väcka nyfikenheten. Och självklart är högläsning en dörröppnare in i varje ny romanvärld. Vem njuter inte av en god förberedd uppläsning!

Berätta om en av de största utmaningarna du stått inför i ditt arbete som lärare. Har du några vägledande råd till en lärare som skulle kunna ställas inför samma situation?

– Det finns mängder av utmaningar i dagens skola med barn från så skilda förutsättningar och världar. Jag har inga enkla lösningar. Att inte låta sig hindras och begränsas av svåra förutsättningar är mitt enda råd. Ge inte upp! Låt inte en minoritet i en grupp få hindra majoritetens glädje och inlärning. Lägg fokus på det som fungerar och beröm framsteg i alla lägen och glöm inte att inga barn vill misslyckas. Det är bara en fasad!

Lämna ett svar

Skapa konto