Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Pris för uppsats om förskolebarns teknikintresse

Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King har tilldelats priset Årets examensarbete. De har studerat könsskillnader i hur barn tar sig an en konstruktionsaktivitet i förskolans teknikundervisning.

Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King tar emot priset för Årets examensarbete 2024.

Under sina VFU-perioder observerade lärarstudenterna Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King att flickor och pojkar ofta närmade sig teknikaktiviteter på olika sätt under fri lek. Dessa insikter väckte deras intresse för att undersöka könsrelaterade skillnader i hur fem- till sexåringar tar sig an en planerad bygg- och konstruktionsuppgift.

De hoppades att examensarbetet skulle ge insikter som hjälper förskollärare att anpassa undervisningen så att den utmanar barnen till ny förståelse och bryter invanda mönster, samt bidra till ett mer jämställt förhållningssätt inom teknikområdet, där både flickor och pojkar ges möjlighet att utveckla nya strategier och insikter.

Aktiva pedagoger nyckeln till barns tekniska förståelse

Resultaten visade få könsrelaterade skillnader i hur barnen närmade sig den tekniska uppgiften. Istället berodde skillnaderna mer på individuella egenskaper och den specifika kontexten. Studien visar även att barn ofta behöver stöd från vuxna för att kunna förstå tekniska aspekter, vilket understryker vikten av aktiva pedagoger som kan synliggöra och utmana tekniska begrepp genom lek

– Redan att bli nominerad till priset kändes som en stor ära, och en bekräftelse på att vi gjort ett bra arbete inom ett område som är viktigt att skapa mer kunskaper kring, säger Sophia Jarlgård och Julia Lindgren-King. Att vi sedan vann känns nästan lite overkligt, men såklart vansinnigt roligt!

Julia och Sophia betonar också vad de tar med sig från examensarbetet till läraryrket:  

– Det vi framför allt tar med oss är vikten av vår egen roll som pedagoger, att vi utmanar oss själva att upptäcka och utforska tekniken tillsammans med barnen utifrån ett helhetsperspektiv, där vi inte får glömma bort hur viktig reflektionen och användandet av en bred begreppsapparat är.

Handledaren Jesper Haglund, universitetslektor i fysikens didaktik vid Karlstads universitet, framhåller vikten av projektet: 

– Vi uppmuntrar lärarstudenter med inriktning på NO och teknik att genomföra interventionsstudier, där de designar, genomför och analyserar undervisningssekvenser. Sophia och Julias uppsats är ett lyckat exempel på en sådan studie på förskollärarprogrammet. 

Här kan du ta del av uppsatsen.

Om priset

Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, NATDID, vid Linköpings universitet, bjuder varje år in svenska lärosäten till att nominera varsitt examensarbete som skrivs på lärarprogram med inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Priset delas ut till två examensarbeten med hög vetenskaplig kvalitet och tydliga bidrag till läraryrket. Författarna till de vinnande uppsatserna erbjuds att presentera sina arbeten vid en konferens som samlar lärare och forskare. Studenterna ges också möjlighet att publicera en omskriven version av sitt examensarbete i NATDID:s digitala tidskrift ATENA Didaktik. Simon Eriksson, från Stockholms universitet tilldelas även han årets pris. Han har utvecklat en undervisningssekvens om naturligt urval för att främja lärande om evolution i årskurs 9. 

För mer information besök Linköpings universitets wepplats

Text: Sophia Hedmark (Karlstads universitet)/Mariel Svensson (Linköpings universitet)

Lämna ett svar

Skapa konto