Podd
I Framtidsfröns podcast “Varför ska jag lära mig det här?” varvas forskningsbaserad fakta med praktiska exempel på hur du som pedagog kan arbeta för att få mer motiverade elever. Genom små förändringar i ditt sätt att lära ut kan du få mer engagerade elever som ser värdet i skolarbetet!
Säsong ett handlar om Framtidsfröns fem grundprinciper i det som kallas entreprenöriellt lärande: Mod, kreativitet, medarbetarskap, ämnesövergripande och omvärld. I varje poddavsnitt går vi igenom en av dessa grundprinciper, förklarar vad vi menar med dem och hur du kan implementera ett sådant arbetssätt i just din verksamhet.
I andra säsongen intervjuar vi tre intressanta gäster inom ämnena STEM (Science, Technology, Mathematics and Engineering), Skola-omvärld och motivation.
På Framtidsfrön vill vi besvara frågan “Varför ska jag lära mig det här?”, en fråga som ofta ställs av barn och ungdomar under sin utbildning. Framtidsfrön är en ideell förening som arbetar på uppdrag av Skolverket för att göra elevers skolgång relevant och lustfylld. Vi vill att elever ska känna sig motiverade, fyllda av drivkraft och ambition och känna hopp inför framtiden.
Framtidsfrön arbetar utifrån fem grundprinciper för att ge elever de bästa möjligheterna att utveckla sina entreprenöriella förmågor. I första säsongen av podden går vi igenom dessa grundprinciper, förklarar vad vi menar med dem och hur du kan implementera ett sådant arbetssätt i just din verksamhet.
Idag pratar vi om hur man utvecklar ett medarbetarskap bland elever i skolan. Hur kopplas medarbetarskap ihop med att skapa en miljö där elever visar drivkraft och känner sig motiverade? Hur skapar vi samhörighet, delaktighet och gemenskap?