Podd
I Forskningspodden möter du forskare från Karlstads universitet som nyligen lagt fram sin avhandling. Följ med på en upptäcktsresa i vetenskapens värld! Podden görs av Karlstads universitetsbibliotek. Här på Pedagog Värmland publiceras de avsnitt som speciellt berör förskola och skola. Du hittar alla avsnitt på kau.se/forskningspodden
Hur används skönlitteratur i förstaspråkundervisning och hur främjas elevernas litterära kompetens i högstadieskolor i Norden? Dessa frågor undersöker Anna Nissen i sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete Nordic Literature Instruction.
Avhandlingen bygger på ett stort antal videoinspelade klassrumsobservationer och en enkät riktad till lärare. I samtliga nordiska länder spelar skönlitteratur en viktig roll i förstaspråksundervisningen. Gemensamt för länderna var också att utvecklingen av elevernas läsförståelse framhölls som en viktig anledning till att skönlitteratur användes i undervisningen. I vårt samtal berättar Anna Nissen vidare att lärarna hoppades ge eleverna positiva läsupplevelser, men hon konstaterar att eleverna sällan uppmuntrades till litterära läsningar, vilket gjorde att deras litterära kompetens inte utvecklades.
Anna sammanfattar sina resultat med att lyfta fram att skönlitteraturundervisningen i Norden kan utvecklas genom att gå utöver fokuset på generell läsförståelse. Eleverna behöver få läsa skönlitteratur för litteraturens egen skull, på så sätt kan deras litterära kompetens utvecklas och fördjupas.
Anna Nissens doktorsavhandling kan laddas ner från DiVA: Nordic Literature Instruction
Du kan även prenumerera på Forskningspodden och lyssna i din poddspelare.
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre poddavsnitt