Podd
I Forskningspodden möter du forskare från Karlstads universitet som nyligen lagt fram sin avhandling. Följ med på en upptäcktsresa i vetenskapens värld! Podden görs av Karlstads universitetsbibliotek. Här på Pedagog Värmland publiceras de avsnitt som speciellt berör förskola och skola. Du hittar alla avsnitt på kau.se/forskningspodden
Skolan har ett ansvar för att främja demokrati och motverka odemokratiska uttryck. Målet är att eleverna ska fostras till demokratiska medborgare. Men demokrati är ett mångfacetterat begrepp som kan laddas med olika betydelser beroende på sammanhang.
I Ami Coopers doktorsavhandling i pedagogiskt arbete undersöker hon hur skolans demokratiuppdrag tar diskursiv form i samtida nationella utbildningspolitiska texter. När demokrati knyts till mål- och resultatstyrning, dokumentation och kvalitetssäkring etableras en förståelse av uppdraget som sammanfattas av begreppet den kränkningsfria skolan. Vad detta innebär, och vilka konsekvenser det får för lärares arbete med demokratiuppdraget, berättar Ami Cooper om i vårt samtal.
Ami Coopers doktorsavhandling kan hämtas från DiVA: Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre poddavsnitt