Medverkande

Här presenteras ett urval av de som medverkar på Forum lärande 2025. Sidan uppdateras allt eftersom.

Medverkande

Oscar och Elisabet

Artikel

Forum Lärande 2025 – Skapa en hållbar studie- och yrkesvägledningsplan för hela skolan

Oscar Lisberg och Elisabet Karlsson, studie- och yrkesvägledare vid Jättestenskolan samt Vuxenutbildningen i Grums kommun, deltar på Forum Lärande 2025 för att presentera sitt arbete med att utveckla en kommunal studie- och yrkesvägledningsplan som involverar hela skolan. – Eftersom studie-…

Artikel

Forum lärande 2025 – Ett halvsekels forskning om skolans anda och sociala utveckling

I över femtio år har Mats Ekholm, professor emeritus vid Karlstads universitet, undersökt skolors sociala miljö och deras förmåga att skapa en lärande atmosfär. På Forum lärande 2025 kommer han att dela med sig av sin unika och omfattande forskning…

Artikel

Forum lärande 2025 – Läsa på nätet

– En stor del av den läsning vi gör idag är digital, säger Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Allt från nyheter och myndighetsinformation till personliga meddelanden och busstidtabeller. Om vi i skolan ska rusta våra elever…

Artikel

Forum lärande 2025 – Att vara skolsocialt team på landsbygden

Maja Andersson, beteendevetare, och Julia Jansson, socialpedagog, har tillsammans lyckats bygga grunden till ett skolsocialt team i Hagfors kommun. På Forum lärande 2025 berättar de om teamets första år. Vilka är framgångsfaktorerna? Vilka utmaningar har de stött på? Och hur…

Artikel

Forum lärande 2025 – Strukturerade raster är ett framgångskoncept på Västerstrandskolan

Västerstrandskolan i Karlstad har blivit certifierad till ”Årets Pep-skola” tre år i rad och vann även Årets Pep-skola 2023. Certifieringen Pep-skola tilldelas skolor som aktivt främjar fysisk aktivitet och goda matvanor under skoldagen. Flera studier och rapporter pekar på ett…

Artikel

Forum lärande 2025 – Hur lär vi barnen 1000 nya ord om året?

På sina tre förskolor arbetar rektor Ann-Christin Andersson och specialpedagog Ellen Tågmark systematiskt med att utöka barnens ordförråd. Målsättningen är att barnen ska exponeras för minst 1000 nya ord varje år de vistas i förskolan. Ellen Tågmark och Ann-Christin Andersson…
Ebba Hildén och Jehona Tahiri-Berg

Video

Forum lärande 2025 – Att överbygga gapet mellan teori och praktik

Ebba Hildén, universitetslektor och Jehona Tahiri-Berg, universitetsadjunkt, båda vid Karlstads universitet, kommer hålla ett pass utifrån sin forskningsstudie kring handledning i förskola och skola. I deras studie undersöker de hur olika professionella kunskaper delas mellan yrkesverksamma lärare och studenter under…