Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Det första steget in i forskarvärlden tog jag när jag själv som lärare blev forskad på. Jag kan verkligen rekommendera att samarbeta med forskare, det fördjupade mina ämnesdidaktiska kunskaper och fick mig att ta stora kliv framåt som lärare. Som lärare har man fullt upp med att lösa det löpande praktiska arbetet och det är en förmån att få möjlighet att lyfta blicken ibland.” Det säger Marie Wejrum, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Fotograf: Cathrine Andersson Busch
Marie Wejrum har både en utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap och en grundlärarutbildning, årskurs 4-9, i svenska och engelska i bagaget. Efter många år som lärare på Fryxellska skolan i Sunne började hon arbeta som lärare på Karlstads universitet och så småningom blev det även forskarstudier inom området läsförståelse och läsundervisning.
– Just läsförståelse och läsundervisning tänker jag att alla lärare ägnar sig åt oavsett ämne, eftersom texter blir allt mer ämnesspecifika ju äldre eleverna blir. Min stora drivkraft är att arbeta för ett demokratiskt samhälle där alla elever genom sin utbildning ska få tillgång till texter, kunna förstå och värdera dem, för att själva kunna ta ställning till vad de tycker.
Ett särskilt intresse är hur elever läser argumenterande texter.
– Alltså texter som försöker påverka läsaren och som innehåller både text och bild och kanske även ljud och filmklipp. Bildens betydelse i texter har ökat och i tider av ”fake news” och desinformation på nätet blir det extra viktigt att få mer kunskaper om hur elever läser och förstår och vad lärare behöver undervisa om för att överbrygga eventuella hinder.
Utöver sina doktorandstudier undervisar Marie Wejrum även blivande högstadie- och gymnasielärare i svenska samt ingår i olika forskningsprojekt.
– Jag har varit med i forskningsprojekten LISA, Linking Instruction and Student Achievement, och LISA-PLOT, Linking Instruction and Student Achievement-Professional Learning Observations of Teaching, där vi använder ett observationsprotokoll för att synliggöra kvalitet i undervisning tillsammans med lärare. Något annat jag ägnat flera år åt är Skolverkets satsning Läslyftet. Nu för tiden skriver jag bara akademiska texter, men tidigare har jag också skrivit läromedel i engelska och svenska för högstadiet.
Det hon kan sakna från att vara lärare i grundskolan är främst arbetet med eleverna.
– Dessutom har jag lärt mig så mycket som jag skulle vilja omsätta i klassrummet. Som tur är träffar jag elever ändå eftersom jag bedriver klassrumsforskning. Jag omsätter mina kunskaper på ett annat sätt nu, genom att sprida forskningsresultat som andra lärare och därmed fler elever har nytta av.
– Jag kan rekommendera att ta steget in i forskarvärlden för den som är sugen på det. Det finns så mycket att ta reda på mer om! Vad som krävs är nog just en kunskapstörst. Skolan och behovet av lärare finns kvar. Om man så önskar, kan man efter genomgången forskarutbildning komma tillbaka som lärare, med nya perspektiv och kunskaper att sätta i rörelse.
Läs mer om Marie Wejrum och hennes forskning.
Här föreläser Marie Weirum tillsammans med Ann-Kristin Hamberg om skolledarens roll bland nättroll och desinformation.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.