Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Månadens forskare – Teresa Berglund

”Det var utmanande att undervisa om hållbar utveckling. Hur skulle jag bemöta olika förhållningssätt till ämnet bland eleverna? Ibland upplevde de oro och hopplöshet och en låg tilltro till samhällets förmåga och vilja att göra något åt problemen. Det gav utmaningar när det gällde min egen kunskap och hur jag skulle avgränsa undervisningen.” Det säger gymnasieläraren Teresa Berglund som började forska om utbildning och lärande för hållbar utveckling, och numera arbetar som lektor i biologi med didaktisk inriktning vid Karlstads universitet.

Teresa Berglund, lektor i biologi med didaktisk inriktning vid Karlstads universitet.

Teresa Berglund var klar gymnasielärare med inriktning mot biologi och matematik 2001. Ämnesstudierna läste hon i Umeå, och efter en flytt till Karlstad sommaren 2000 så blev det en kompletterande pedagogisk utbildning vid Karlstads universitet. Därefter arbetade hon som gymnasielärare fram 2014. Ett ämne som intresserade henne mycket, och som hon såg som viktigt för undervisning i naturkunskap, var hållbar utveckling.

– Det var utmanande att undervisa om hållbar utveckling. Hur skulle jag bemöta olika förhållningssätt till ämnet bland eleverna? Ibland upplevde de oro och hopplöshet och en låg tilltro till samhällets förmåga och vilja att göra något åt problemen. Det gav utmaningar när det gällde min egen kunskap och hur jag skulle avgränsa undervisningen.

Under ett besök på Karlstads universitet där ett antal forskare inom forskningscentrat SMEER (Science, Mathematics, Engineering Education Research) presenterade sin forskning fick hon höra talas om den nationella forskarskolan FontD.

– Det fanns möjlighet att söka en doktorandtjänst i naturvetenskapens, teknikens och matematikens didaktik. Jag skrev ihop en ansökan på temat hållbar utveckling och startade därefter mina forskarstudier i biologi med didaktisk inriktning i februari 2012.

Teresa Berglunds avhandlingsarbete fokuserade på elever i det sista året i gymnasieskolan och deras uppfattningar om hållbar utveckling.

– Jag ville ta reda på hur de såg på, och tänkte om, miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling i ett skede när de står i färd med att avsluta sina gymnasiestudier och har tolv års grund- och gymnasieskoletid bakom sig. Mot slutet av avhandlingsarbetet fokuserade jag mer specifikt på de ekonomiska och miljömässiga dimensionerna av begreppet och fann att det finns olika sätt som elever kan förstå dessa perspektiv och att de använder sig av olika argument som har en giltighet trots att de kan stå i konflikt med varandra.

Vill bidra till skolutveckling

Efter forskarstudierna har Teresa Berglund fortsatt att undersöka undervisning och lärande för hållbar utveckling. Utgångspunkten är framför allt vad som händer när skolor och lärare lägger ett större fokus på hållbar utveckling i sin organisation och i undervisningen, till exempel genom att öka sin samverkan mellan olika ämnen.

– I projektet CriThiSE, ett samarbete mellan forskare och skolor i Norge och Sverige, har vi undersökt hur elevers kritiska tänkande kan utvecklas genom undervisning inom hållbarhetskontexter. Vi har samarbetat en del med Karlstads kommun, och för tillfället arbetar vi tillsammans i ett större projekt, Lära och leva med insekter, där ett antal olika samhällsaktörer medverkar, som skolor, utbildningsorganisationer, kommuner och bostadsföretag. Syftet är att skydda den biologiska mångfalden och skapa ett handlingsorienterat lärande kring de här frågorna, som vi hoppas kunna komma skolor över hela Sverige till del. Projektet omfattar också högre utbildning genom att införliva handlingsorienterat lärande i kurser för biologi- och lärarstudenter vid Karlstads universitet.

Hon arbetar även tillsammans med forskare från ett flertal europeiska länder i ett internationellt projekt, IMP>ACT finansierat av Horizon Europé. Tillsammans utvecklar de ett bedömningsramverk för att kunna bedöma effekterna av hållbarhets- och klimatutbildning.

– Jag hoppas att forskningen ska komma till praktisk nytta för utbildningsorganisationer, skolor, lärare och elever genom att bidra till skolutveckling och att barn och unga utvecklar sin handlingskompetens och ökar sitt samhällsengagemang för att delta aktivt i samhällets utveckling för en hållbar framtid.

Givande samtal med både elever och studenter

Även om Teresa Berglund trivs med sitt nuvarande arbete kan hon Ibland sakna jag mötet med eleverna, att vara en liten del i deras utveckling under gymnasieåren och ta del av hur de tänker om sin samtid.

– De har många tankar, det såg jag i min sista studie i mitt avhandlingsarbete. I den studien intervjuade jag elever i grupper kring vad de såg som de största problemen i världen idag, och vad de tänkte om dels orsakerna och dels lösningarna till problemen. Det blev ett så intressant, givande och lärande samtal. Att prata med dem på det här sättet om de stora, och i vissa fall rent existentiella frågorna, var otroligt spännande. Men jag har som tur är inte släppt undervisningen helt och hållet. Jag undervisar inom lärarutbildningen, och med lärarstudenter har man också många givande samtal och aktiviteter som handlar om undervisning i dessa tider av utmaningar vad gäller miljö, klimatförändringar och sociala orättvisor i världen.

”När praktiska erfarenheter möter teori så händer spännande grejer”

Till den som funderat på att börja forska säger Teresa Berglund:

– Våga prova! Framför allt erbjuder forskningen en möjlighet att se undervisning och lärande ifrån ett nytt perspektiv och i ett nytt ljus. När praktiska erfarenheter möter teori så händer spännande grejer. Att genomföra en forskarutbildning är också en personlig resa, man lär sig oerhört mycket, dels om det man forskat om såklart, men också om hur man genomför och slutför stora projekt och hur man kan hantera alla de fallgropar och möjligheter som kan uppstå längs vägen. Det är bra att ha ett mått av nyfikenhet, disciplin och uthållighet eftersom det är en lång, utmanande och ibland slitsam process. Men, man ångrar sällan det man valde att faktiskt våga ge sig in på. Vid närmare eftertanke har jag faktiskt inte stött på en enda som ångrar sitt val att börja forska.

Här kan du läsa mer om Teresa Berglund och hennes forskning.

Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet

Tidigare Månadens forskare

Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.

Lämna ett svar

Skapa konto