Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Månadens forskare – Kristian Niemi

”Jag har ägnat de senaste åren till att titta närmare på hur man skulle kunna arbeta så att religionsämnet upplevs relevant, och hur man i högre utsträckning kan skapa en förståelse för religion som fenomen.” Det säger Kristian Niemi, gymnasielärare i religion och filosofi, numera doktor i ämnesdidaktik med inriktning religion vid Karlstads universitet.

Kristian Niemi
Foto: Ellen Niemi

Kristian Niemis högskolestudier började i Finland med ämnesstudier i filosofi. Efter några år insåg han att det inte fanns så många lediga jobb för filosofer.

–  Jag hade hamnat i Sverige med en fru från Kil, och sökte mig till ämneslärarutbildningen vid Karlstads universitet med ämneskombinationen religion och filosofi. Efter utbildningen arbetade jag på såväl förskolor, komvux, särvux, Medborgarskolan, gymnasieskolor och lite på grundskolor.

Forska för att förstå

2012 anställdes han som lärare vid Karlstads universitet och 2014 började han sina doktorandstudier.

– Jag disputerade 2020 med en avhandling om religion i indisk skola. Inledningsvis började jag forska för att det var något jag inte förstod. Jag var i en skola i Indien och pratade om religion i svensk ungdomsskola. Det blev väldigt tydligt att vi, jag å ena sidan och lärarna i Indien å andra sidan, missförstod varandra. Så vi pratade synbarligen om samma sak, använde samma termer, men menade och förstod diametralt olika saker.

–  Detta blev mitt avhandlingsprojekt, att förstå missförståndet. Jag lärde mig mycket om det indiska utbildningssystemet och om religion i Indien. Men jag lärde mig lika mycket om det säregna med det svenska ämnet religionskunskap, och det svenska sättet att förstå både religion och sekularitet.

En vilja att förändra, eller åtminstone påverka

Under senare tid har en vilja att förändra, eller åtminstone påverka, funnits med som en drivkraft bakom Kristian Niemis forskning.

– Jag har under åren träffat många religionslärare och tagit del av forskning om undervisning i religionskunskap. Vissa problem verkar återkomma, till exempel tidsbrist, att religion inte upplevs vara ett relevant ämne för elever och att det är ett svårt ämne att ta upp för lärare. Jag har ägnat de senaste åren till att titta närmare på hur man skulle kunna arbeta så att religionsämnet upplevs relevant, och hur man i högre utsträckning kan skapa en förståelse för religion som fenomen.

Det finns flera skillnader mellan att arbeta som lärare i skola och på universitet samt att forska tycker han.

– I andra länder kan man tycka att svenska lärare har oerhört stor frihet att välja hur de jobbar. Det finns mål att uppnå, men till stor utsträckning är det upp till läraren att forma vägen till målet. Det är sant i ännu högre utsträckning för lärare på universitetskurser. Man har frihet att forma allt från kurslitteratur till lektionsinnehåll. Skillnaden till forskartillvaron är betydande, syftet är ju ett annat. Där handlar det inte i första hand om att förmedla något, utan om att förstå. Att ta reda på nuvarande kunskapsläge kan vara bekant för lärare, men forskaren ska även förstå något nytt och utveckla den befintliga kunskapen.

Religionsdidaktisk modell ska utveckla undervisningen

Just nu arbetar Kristian Niemi med att utveckla undervisningen i religion genom en didaktisk modell.

– Utifrån preliminära resultat verkar det vara möjligt att modellen underlättar för de problem jag nämnde tidigare. Elever ser mer naturlig relevans av ämnet, de får upp ögonen för religion på ett nytt sätt i sin vardag, men också en större förståelse för religion på andra håll i världen. Även lärarna verkar tycka att det varit givande och roligt att jobba från en annan vinkel.

Ibland kan han sakna arbetet som lärare, men den senaste terminen har han varit ute mer på skolor än tidigare.  

– I min forskning har jag arbetat tillsammans med lärare. Det har varit roligt att vara lite närmare den målgrupp jag forskar för, både lärare och elever. Jag kan också komma på mig själv sakna jobbet på förskolan. Det finns för- och nackdelar med de olika nivåerna av utbildningsverksamhet. Ju äldre ungdomarna är desto mer djuplodande diskussioner har man om ämnet, det är roligt. Ju yngre de är desto mer är man i nuet, det är också väldigt roligt men på andra sätt.

Vad skulle du vilja säga till verksamma lärare som någon gång kanske funderat på att börja forska?

– Gör det! Vi behöver mer forskning som utgår ifrån de faktiska utmaningar som lärare står inför.

Läs mer om Kristian Niemi och hans forskning.

I den norska religionsdidaktiska KRLE-podden kan du höra mer av Kristian Niemi.

Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet

Tidigare Månadens forskare

Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.

Lämna ett svar

Skapa konto