Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Demokratiuppdraget ser jag som lärarens absolut viktigaste uppdrag. Hur kan vi arbeta med demokrati inom utbildning på alla nivåer: förskola, skola, universitet? Det har varit, och är, mitt största intresse och min drivkraft, med en förhoppning om att göra skillnad.” Det säger Katarina Ribaeus, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet vars forskningsintresse riktar sig mot olika aspekter av demokrati inom utbildning.
Katarina Ribaeus började sin förskollärarutbildning 1989 på Lärarhögskolan i Stockholm och jobbade efter examen i förskolor och skolor, i såväl kommunal som privat regi. År 2000 började hon en magister/masterutbildning i pedagogik, även den på Lärarhögskolan i Stockholm.
– När jag började läsa igen låg ett stort fokus på demokrati- och värdegrundsfrågor, något som alltid intresserat mig och även medförde att jag läste genusvetenskap senare. Demokratiuppdraget ser jag som lärarens absolut viktigaste uppdrag. Hur kan vi arbeta med demokrati inom utbildning på alla nivåer: förskola, skola, universitet? Det har varit, och är, mitt största intresse och min drivkraft, med en förhoppning om att göra skillnad. Tyvärr är det ännu viktigare att vi lyfter fram och fokuserar på denna del i lärarens uppdrag nu än år 2000, med tanke på hur världen ser ut idag.
Efter en flytt till Hammarö år 2001 började hon parallellt med studierna i Stockholm att läsa kurser och delta i seminarier på Karlstads universitet. År 2007 började hon som doktorand.
– Min första kursledare när jag läste B-kursen i pedagogik, Mie Josefson, var förskollärare och höll på att doktorera. Detta var inte direkt något jag tänkt på kunde vara aktuellt utifrån min förskollärarbakgrund så hon blev en stor inspiration för mig. Jag fick också uppmuntran av olika lärare som frågade om jag inte hade funderat på att börja forska. Inledningsvis såg jag forskarutbildningen mer som ett uppdrag i sig som skulle vara ett bidrag, än ett körkort till vidare forskning. Forskarutbildningen gav utrymme för att verkligen grotta ner sig inom ett specifikt område. Att forska som lektor innebär ofta att det finns en större splittring, både när det gäller olika projekt och engagemang i undervisning, forskargrupp, utveckling med mera.
Katarina Ribaeus forskningsintresse riktar sig mot olika aspekter av demokrati inom utbildning.
– Ett av de roligaste forskningsprojekt jag genomfört var när jag och några kollegor följde studenter i förskollärarprogrammet under hela utbildningstiden. Vi träffade dem i snitt varannan vecka, även under deras VFU (den verksamhetsförlagda delen av utbildningen) också här fanns ett fokus på demokrati och värdegrundsfrågor. Jag har gjort två uppföljningar efter att studenterna tog examen, varav den senaste i våras. Då hade de arbetat i tre år ute i förskolan. I projektet intervjuade vi också lärarutbildare och verksamma ute på studenternas VFU-platser. Jag har tillsammans med en kollega precis avslutat en artikel som även inkluderar denna uppföljning. Den handlar om hur studenterna, sedermera förskollärarna, utvecklar sin handlingsberedskap och sina tankar om digitalisering och demokrati.
Just nu håller Katarina på att avsluta ett ULF-projekt som haft fokus på förskolans demokratiuppdrag. ULF står för Utbildning, lärande och forskning och bedriver praktiknära forskning i samverkan mellan akademi och skola.
– Tillsammans med min kollega Magdalena Raivio, samt rektor och förskollärare från medverkande förskola, är tanken att medverka vid sommarens Forum lärande som går av stapeln här på Karlstads universitet den 18 juni. Här vill vi dela med oss erfarenheter från vårt samverkansprojekt där vi har utforskat och utvecklat förskolans demokratiuppdrag tillsammans. Demokratisk utbildning är en viktig del av arbetet med social hållbarhet och förskolans uppdrag som helhet. I projektet har det varit viktigt för oss att hitta nya vägar för samsyn och samarbete. Det gäller såväl mellan pedagoger och forskare som inom arbetslaget där allas röster tas tillvara.
– Tillsammans med flera kollegor ligger jag också i startgroparna för ett nytt projekt med fokus på hur samhällsförändringar inverkar på det svenska utbildningssystemet. I vårt fall handlar det om hur förskollärarprofession och svensk förskola påverkas av omstruktureringar i en tid av minskad nativitet och ekonomiska nedskärningar.
Att forskningen ska komma till nytta är ett mål.
– Jag hoppas både på att hjälpa till att lyfta ett område som lätt kommer i skymundan och att hitta nya verktyg som i ULF-projektet ovan. I alla mina projekt känner jag att det kommit barnen till del. När det gäller resultaten från min avhandling så används de såväl i kurser här på campus, vid studenternas verksamhetsförlagda utbildning och nu har vi i ULF-projektet använt min analysmodell för att utveckla ett observationsprotokoll som lett till konkreta förändringar i verksamheten.
Katarina arbetade flera år i förskolor och skolor och ibland kommer en saknad.
– Ja, jag kan verkligen sakna barnen och även det nära samarbete som jag hade med olika kollegor. Vissa barn bär jag med mig än och en del kollegor har blivit vänner för livet. Men som jag och en annan kollega brukar säga, vi får tänka på att det vi försöker göra här på universitetet idag kan påverka så många barn där ute under så lång tid framöver och då får det vara värt att avstå det.
Att ta steget att börja forska är något som hon kan rekommendera.
– Har du ett ämne som du känner att du brinner för, för det krävs att du har en genuin fråga för att det ska bli roligt och du ska orka, så sök när en möjlighet dyker upp. För alla förskollärare, som inte automatiskt är behöriga att söka forskarutbildning, vill jag särskilt föra fram den möjlighet att skaffa sig den som numera finns på Karlstads universitet nämligen vår magister/masterutbildning i förskolepedagogik.
Läs mer om Katarina Ribaeus och hennes forskning.
Katarina Ribaeus planerar att medverka vid Forum lärande 2025. Forum lärande är en mötesplats för forskning och praktik och genomförs på Karlstads universitet den 18 juni.
Här kan du läsa mer om dagen.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.