Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
På sina tre förskolor arbetar rektor Ann-Christin Andersson och specialpedagog Ellen Tågmark systematiskt med att utöka barnens ordförråd. Målsättningen är att barnen ska exponeras för minst 1000 nya ord varje år de vistas i förskolan.
Alla tre förskolor ligger på Kronoparken i Karlstad och har en hög andel barn med svenska som andra språk som i första hand lär och utvecklar sitt språk via förskolan.
– I resultaten för Skolverkets karläggningsmaterial ”Hitta språket” såg vi att eleverna som börjar i förskoleklass på Kronoparksskolan över lag hade låga resultat, och att de behövde utveckla förmågan att återberätta, beskriva och urskilja språkljud i orden. Utifrån det föddes arbetet med 1000 nya ord, berättar Ann-Christin.
Orden väljs ut i förväg via förskolornas systematiska kvalitetsarbete, årets bok från Lilla Bokbryggan och utifrån barnens intresse och behov. De utvalda orden genererar i sin tur fler ord under arbetets gång.
– Vi har satt upp ramarna och tagit fram en lista med förslag på hur man kan arbeta med orden. Sedan är det upp till pedagogerna att lägga upp arbetet på sina avdelningar. Det är jätteviktigt att även hitta ”fluffet” runt de centrala orden och att bygga trådarna mellan dem, och vi har ett medvetet förhållningssätt där vi hela tiden tar chansen att utveckla språket i alla situationer, säger Ellen.
Under sitt pass på Forum lärande 2025 kommer Ann-Christin och Ellen berätta mer om arbetet med 1000 nya ord, och även om hur de aktivt arbetar med att öka närvaron i förskolan så att alla barn kan få ta del av det viktiga språkarbetet.
Text och bild: Sara Malmborg, Karlstads kommun