Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
… Per Blomberg, nybliven doktor i matematikdidaktik. Du har disputerat med avhandlingen Inferentiell statistik i grundlärarutbildning: Ett designforskningsprojekt om ämnesdidaktiska transformationer.
– Avhandlingen behandlar ämnesdidaktiskt innehåll i statistik som bör erbjudas grundlärarstudenter inom lärarutbildningen. Dessutom utforskar den undervisningsstrategier som kan stödja studenternas utveckling i att undervisa inom detta ämnesområde. Avhandlingsprojektet har särskilt fokuserat på inferentiell statistik som ämnesinnehåll för undervisning.
– Det är den gren inom statistiken som handlar om att dra slutsatser om en population och göra förutsägelser baserat på ett urval av data. Till skillnad från deskriptiv statistik, som beskriver och summerar data, bygger inferentiella slutsatser på osäkerhet orsakad av slumpmässighet i den data som finns tillgänglig. Traditionellt sett är detta ett område som behandlas i universitets- och högskolekurser. Avhandlingen utforskar hur detta ämnesområde kan anpassas för undervisning i grundskolan och vilka ämnesdidaktiska kunskaper lärarstudenter behöver utveckla för att framgångsrikt undervisa om inferentiell statistik.
– Resultatet visar att det är viktigt att erbjuda en lärarutbildning där lärarstudenter får erfarenhet av att planera statistikundervisning med fokus på statistiska undersökningar och bärande statistiska idéer, där statistisk inferens är en central bärande idé. Forskning framhäver att lärande i statistik bäst sker genom integration, snarare än isolering av centralt innehåll. För att stödja detta behöver lärarstudenter utveckla sin professionskunskap genom att välja och sammanlänka centrala statistiska begrepp, beräkningsmetoder och representationer när de planerar sina lektioner. Att tänka och resonera i termer av bärande idéer är en ny och ovan process för de flesta grundlärarstudenter. Min avhandling undersöker strategier för att stödja dem i denna utveckling.
– I en allt mer digital värld, med förväntad fortsatt digital utveckling, är det viktigt att förbereda elever för att hantera och verka i en databaserad miljö. Statistisk inferens bör därför bli en naturlig del av statistikundervisningen, så att elever i alla åldrar kan dra nytta av dess inneboende kraft. Min förhoppning är att min avhandling kan bidra till att utveckla statistikämnet genom att lyfta fram inferentiell statistik som en central idé inom statistikundervisning. Genom att integrera denna viktiga aspekt i undervisningen i lärarutbildningen kan vi hjälpa lärarstudenter att öka sin ämnesdidaktiska medvetenhet om inferentiell statistik, och därmed bättre förbereda dem för att undervisa i detta område.
Avhandlingsprojektet är en del av Forskarskolan Käkk (Kunskap, Ämnen och Kvalitet i lärarutbildning och Klassrum), som är en samverkan mellan Karlstads universitet, Högskolan i Halmstad och Högskolan Väst.
Per Blomberg var först ut att disputera inom forskarskolan Käkk. Han är numera anställd som universitetsadjunkt vid Malmö universitet. Huvuddelen av arbetet involverar undervisning på grundlärarprogrammet, dessutom ägnar han en del av tjänsten åt forskning, där han planerar att fortsätta forska om statistikens didaktik. För vidare kontakt och frågor kan du nå honom via mejl:
per.blomberg@mau.se
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet