Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Forum lärande 2025 – mötesplatsen för praktik och forskning

Den 18 juni arrangerades Forum lärande 2025 på Karlstads universitet. Dagen samlade cirka 1 900 personer inom skola och utbildning för erfarenhets- och kunskapsutbyte kring skolans utveckling. Och det blev en dag med många spännande möten!

De flesta studenter har försvunnit på sommarledighet, men under Forum lärande 2025 fylldes universitetet av glada och förväntansfulla människor.

– Det är i samspelet mellan praktik och forskning som skolan utvecklas. Under dagen är det dialogen mellan yrkesverksamma, lärarutbildare och forskare som är central, säger Monica Evermark, föreståndare för Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Lärarutbildningen på Karlstads universitet.

Skolministern besökte Forum lärande

Bland deltagarna fanns bland annat skolminister Lotta Edholm som deltog i ett panelsamtal om framtidens skola: Vilka är problemen som behöver rättas till och vad är förslagen? 

Under samtalet diskuterades en rad olika reformer som ska genomföras och hur dessa reformer, som tar tid, kraft och resurser, ska kunna omsättas i praktiken. I panelen satt förutom Lotta Edholm: Jenny Dahlin, skolchef, Hagfors kommun, Pernilla Engqvist Widegren, förvaltningschef och utbildningschef, Hammarö kommun, samt Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik och dekan vid lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Moderator var Anne-Charlotte Sverkström, organisationskonsult, Effect Management Development. 

– Det var väldigt roligt att få vara med på Forum lärande i år för att få samtala lite om regeringens skolpolitik. Jag uppskattar verkligen att de som jobbar inom skolans värld tar sig tiden att berätta om sin vardag och hur de ser på förslagen som läggs fram. Dessutom vill jag rikta ett stort tack till alla deltagare för det viktiga arbete ni gör för Sveriges barn och elever!

Skolminister Lotta Edholm deltog i ett panelsamtal om framtidens skola: Vilka är problemen som behöver rättas till och vad är förslagen?

Cirka 160 olika pass att välja på

Dagen bestod förutom panelsamtal av seminarier, dialogmöten och workshops, uppdelade på cirka 160 olika pass inom en mängd olika områden.  

I en sal hade ett gäng samlats för att lära sig mer om undersökande arbete med värmekameror som kan visa ytors temperatur. Jesper Haglund, lektor i fysikens didaktik vid Karlstads universitet, forskar inom området. Han höll en inspirerande workshop där deltagarna fick prova på hur de kan använda värmekameror i sin undervisning i fysik, kemi och biologi inom allt från förskola till gymnasiet. 

– Vi använder värmekameror på våra olika lärarprogram och upplever att det är värdefullt. Ett tips är att låta elever utforska omgivningen öppet och designa egna undersökningar. De kommer att lägga märke till fenomen de undrar över utifrån intresse och egen förståelse. 

I en annan sal höll Sofie Nilsson, grundskollärare på Vålbergsskolan i Karlstad och doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, och Ann-Kristin Hamberg, gymnasielärare på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad och doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, ett dialogmöte kring dilemman i den digitaliserade skolan. Deltagarna fick diskutera olika dilemman som man som lärare och mentor kan råka ut för gällande exempelvis digital integritet, AI och huruvida digital teknik stör eleverna eller ger dem stöd. 

– Som lärare behöver vi hitta vad som är okej eller inte gällande exempelvis användandet av AI, säger en av deltagarna. Eleven kan använda AI som en kompis eller extralärare men det innebär också att vi som lärare behöver arbeta på ett annat sätt.

Många värmländska kommuner delade med sig av sina erfarenheter

Från Sunne kommun kom Caroline Dahlberg, studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen, och Katarina Stangnes, handledare på arbetsmarknadsenheten, och berättade om hur de använder teamsgrupper för att underlätta samverkan mellan olika aktörer kring elever med behov av särskilt stöd. Arbetssättet har varit mycket lyckat och används nu av flera verksamheter i kommunen.

Carina Karlsson, lärare, och Karin Nordkvist, speciallärare, Sannerudsskolan i Kil, berättade om hur de genom en särskild undervisningsgrupp arbetar med att stärka de elever som inte klarar av att vistas i klassrummet för att de ska kunna komma tillbaka till den ordinarie undervisningen.

Från Arvika kommun kom Styckåsskolan som under flera år har arbetat systematisk med att skapa aktiva raster fyllda med rörelse och glädje. Stefan, Mads och Andreas berättade om hur de gått från återkommande konflikter till att idag ha raster där alla elever har något att göra och någon att umgås med.

Inspirerande dagar och en viktig mötesplats

– Forum Lärande är en viktig mötesplats för alla som arbetar inom förskola och skola, säger Elin Johansson, chef för kommunikation och digitalisering på barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun. Deltagarna får möjlighet att träffas över yrkesgränserna, inspireras av egna och andra verksamheter, ta del av intressant forskning och dela med sig av sina egna erfarenheter. 

Det var många nöjda deltagare som lämnade en intensiv dag. 

– Dagen har vart en stor inspirationskälla som väckt nya tankar och visat ämnesområden som man inte tidigare haft kännedom kring, säger Emma Boman från Dejeskolan i Forshaga kommun.

Anette och Pernilla från Brogymnasiet i Kristinehamn var också nöjda. 

– En riktigt härlig dag med insikter och fördjupning inom spännande områden. Det var riktigt kul att få lära sig nytt, men också få validering i det nuvarande arbete vi gör.

AW med representanter för fin samverkan mellan praktik och forskning 

Dagen avslutades med en bransch-AW på Karlstad CCC. Lina Larhult (S), ordförande för barn- och ungdomsnämnden, Karlstads kommun, och Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik och dekan vid lärarutbildningen vid Karlstads universitet, inledde kvällen som representanter för samverkan mellan praktik och forskning. 

– Dagen har visat prov på det fantastiska kollegiala lärandet som finns, säger Niklas Gericke. Det börjar med lärarutbildningen och fortsätter ett helt yrkesliv.

Lina Larhult lyfte stolt det fantastiska arbetet som utförs inom barn- och ungdomsförvaltningen och strödde precis som skolministern lovord över dagens deltagare. 

– Ni som varje dag gör skillnad för våra barn och elever.

Mer information om Forum lärande 2025

Inbjudna till Forum lärande 2025 var skolans professioner på alla nivåer, huvudmän, forskare och lärarutbildare. Syftet med dagen var att skapa en mötesplats för erfarenhets- och kunskapsutbyte kring lärande och utveckling av förskolan och skolan samt att stärka professionen. 

Dagen arrangerades av Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Lärarutbildningen på Karlstads universitet, samt Karlstads kommun. 

På Pedagog Värmland kan du läsa mer om Forum lärande 2025.

Under dagen genomfördes flera uppskattade panelsamtal. Under ett av dem diskuterades den nya läroplanen för grundskolan. Deltog gjorde: Britta Öster Jonasson, verksamhetsutvecklare barn- och ungdomsförvaltningen Karlstads kommun, Håkan Eilard, lektor i pedagogiskt arbete, vetenskaplig ledare för Regionalt utvecklingscentrum, Jenny Carlaby, rektor grundskolan, Karlstads kommun, Gustav Hagerskog, skolchef, Grums kommun, Anna Karlefjärd, utbildningsledare fil.lic. Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet, samt Tomas Persson, utredare för Läroplansutredningen. Moderator var Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet.
Jesper Haglund, lektor i fysikens didaktik vid Karlstads universitet, höll i en workshop om att använda värmekameror i undervisningen.
Sheila Heath och Maria Nilsson, högstadielärare i fysik på Minnebergsskolan i Arvika, undersöker hur mycket värme Anders Svensson, yrkeslärare inom el på Älvstranden Bildningscentrum i Hagfors, avger.
Sofie Nilsson, grundskollärare på Vålbergsskolan i Karlstad och doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, och Ann-Kristin Hamberg, gymnasielärare på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad och doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, höll i ett dialogmöte kring dilemman i den digitaliserade skolan.
Caroline Dahlberg, studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen, och Katarina Stangnes, handledare på arbetsmarknadsenheten, Sunne kommun, berättade om hur de använder teamsgrupper för att underlätta samverkan mellan olika aktörer kring elever med behov av särskilt stöd.
Från Kils kommun kom Carina Karlsson, lärare, och Karin Nordkvist, speciallärare, Sannerudsskolan i Kil, och berättade om hur de arbetar med att stärka de elever som inte klarar av att vistas i klassrummet för att de ska kunna komma tillbaka till den ordinarie undervisningen.
Stefan, Mads och Andreas från Styckåsskolan i Arvika berättade om hur de gått från återkommande konflikter till att idag ha raster där alla elever har något att göra och någon att umgås med.
Under Forum lärande 2025 pågick det en utställning. De 19 utställare som på ett eller annat sätt hade en koppling till skola och utbildning lockade många.
Under dagen rullade ett program på ”Öppen scen”. Här pratas det om multimodala bibliotek. Deltog gjorde Thorunn Vignisdottir, bibliotekarie, Stockholms stad, och Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Moderator var Anders Björklund, språk-, skriv och läsutvecklare, Karlstads kommun.
Monica Evermark, föreståndare för Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Lärarutbildningen på Karlstads universitet, och Elin Johansson, chef för kommunikation och digitalisering på barn- och ungdomsförvaltningen, Karlstads kommun, glada och nöjda projektledare för Forum lärande 2025. 
Forum lärande var en stor inspirationskälla tyckte Emma Boman från Dejeskolan i Forshaga kommun.
Anette och Pernilla från Brogymnasiet i Kristinehamn hade en härlig dag med insikter och fördjupning inom spännande områden.
Representanter för samverkan mellan praktik och forskning: Lina Larhult (S), ordförande för barn- och ungdomsnämnden, Karlstads kommun, och Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik och dekan vid lärarutbildningen vid Karlstads universitet.

Text och bilder: Linnéa Andersson, Maria Nilsson, Karlstads universitet/Sara Malmborg, Iselin Sundberg, Karlstads kommun

Lämna ett svar

Skapa konto