Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
– En stor del av den läsning vi gör idag är digital, säger Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Allt från nyheter och myndighetsinformation till personliga meddelanden och busstidtabeller. Om vi i skolan ska rusta våra elever för att klara sig i samhället menar jag att digital läsförståelse har en självklar plats i skolans läsundervisning.
Utifrån sin avhandling om högstadieelevers läsning av argumenterande texter på nätet håller Marie Wejrum ett seminarium med frågestund under Forum lärande. Hon kommer att berätta om vilka kompetenser som läsning på nätet kräver och ge didaktiska förslag på hur lärare kan arbeta för att stärka elevers förmåga att läsa och förstå digitala texter.
– Texter på nätet skiljer sig mycket åt exempelvis beroende på syfte med texten, avsändare och medium. Men något som är gemensamt för de flesta digitala texter är de ofta innehåller, utöver skriven text, exempelvis bilder, filmer och länkar – något som kräver andra sätt att navigera, läsa och tolka.
Digitala texter kan också produceras, publiceras och nå mottagaren blixtsnabbt jämfört med tryckta texter.
– Det är inte alltid självklart vem som står bakom digitala texter eller hur de tagits fram. Då behövs exempelvis kunskaper om medier och om källvärdering. Genom att läsa, analysera och samtala om texter i klassrummet kommer man långt. Det är viktigt att inte förutsätta att det är enkelt för eleverna att läsa på nätet, bara för att de är vana vid att göra det. Som lärare kan man ge eleverna modeller för hur de ska ta sig an texter, och begrepp för att beskriva vad de ser och läser.
Marie Wejrums förhoppning är att kunna bidra med kunskap om hur elever gör när de läser och försöker förstå digitala texter, och hur vi i undervisning kan använda oss den kunskapen för att undervisa eleverna om det som är utmanande i läsning av digitala texter.
– Jag hoppas att de som lyssnar ska både få med sig nya kunskaper om vad digital läsning kräver, men också några idéer för undervisning.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet