Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
… som är lärare i svenska och tyska vid ForhagaAkademin och projektledare för utställningen på Forum lärande 2025 där det kommer finnas flera spännande aktörer på plats. Vad kan besökarna förvänta sig av utställningen?
– Besökarna kan förvänta sig att träffa engagerade personer med stor kompetens och ett genuint intresse för lärande samt för barn och ungas utveckling. Det kommer vara en inspirerande miljö där man kan få nya idéer och knyta värdefulla kontakter.
– Syftet är att skapa en mötesplats där besökare och utställare kan mötas i ögonhöjd för att utbyta tankar, idéer och erfarenheter kring lärande och skolans uppdrag. Vi vill skapa en arena för att diskutera och inspireras kring utveckling inom utbildning.
– Tanken med utställningen är att ge besökarna nya perspektiv. Många av utställarna visar hur man kan utveckla undervisningen och ta nya grepp kring lärande. Blandningen av organisationer, stiftelser, utbildningsinstitutioner och företag inom utbildningssektorn är vald just för att spegla bredden i skolans ekosystem. Fokus ligger på att besökarna ska inspireras och lära sig något nytt – inte på försäljning.
– Ja, utöver de aktiviteter som sker i montrarna kommer flera av utställarna att delta i korta, modererade samtal på en öppen scen. Det blir ett bra tillfälle att ta del av aktuella diskussioner inom skola och utbildning. Programmet för den öppna scenen publiceras inom kort, så håll utkik!
– Jag rekommenderar att besökarna läser utställarnas presentationer på vår webbplats innan konferensen. På så sätt kan de planera sitt besök bättre och få ut det mesta av den intensiva dagen. Det är bra att ha en tydlig tanke kring vad man vill lära sig eller få ut av dagen, eftersom det finns så mycket att ta in.
– Jag ser verkligen fram emot att själv besöka utställningen. Det är en fantastisk möjlighet att få nya idéer och att knyta kontakter. Jag ser också fram emot de samtal som kommer hållas på den öppna scenen!
Text: Linnéa Andersson, Karlstads universitet