Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Forum lärande 2025 – Ett halvsekels forskning om skolans anda och sociala utveckling

I över femtio år har Mats Ekholm, professor emeritus vid Karlstads universitet, undersökt skolors sociala miljö och deras förmåga att skapa en lärande atmosfär. På Forum lärande 2025 kommer han att dela med sig av sin unika och omfattande forskning i två valbara pass som ger nya perspektiv på både skolpolitik och undervisningspraktik.

I det första passet Social utveckling i grundskolan – Ett halvsekels återkommande belysningar kommer Mats ta med deltagarna på en resa genom fem decennier av forskning om skolors sociala miljö och anda. Hans första undersökning, som genomfördes redan 1969, kartlade hur skolornas klimat påverkade elevers lärande och sociala utveckling. Mats ställde enkätfrågor till både elever och lärare på femton grundskolor och återvände sedan regelbundet för att följa upp resultaten genom åren.

Vad har hänt under dessa fem decennier? Hur har skolans anda förändrats – och varför? Mats belyser både framgångar och utmaningar som skolorna har mött i sitt arbete med att skapa en lärandemiljö där eleverna inte bara lär sig enligt kursplanerna, utan också utvecklas som demokratiska medborgare. Han diskuterar särskilt de förändringar som skett under 2000-talets skolpolitik och hur dessa har påverkat elevernas självständighet och förmåga att ta ansvar.

– Genom att delta i det här passet förväntar jag mig att deltagarna får hjälp att utveckla en kritisk syn på hur skolpolitiken bedrivs och på hur lärare och rektorer prioriterar bland sina viktiga uppgifter.

En meningsgivande skola för tonåringen

I sitt andra pass En meningsgivande skola för tonåringen, fokuserar Mats på grundskolans senare år och elevernas egen upplevelse av skolan. Här presenterar han forskning om hur grundskoleelever bedömer sina lärares förmåga att motivera dem för skolarbetet. Med denna forskning som grund bjuder han in till en diskussion om hur de senare grundskoleåren kan göras mer meningsfulla för eleverna.

Med betoning på systematisk träning i demokratiskt agerande och stärkande av elevernas självständighet argumenterar Mats för att skolor behöver samverka mer med det omgivande samhället. Genom att bjuda in externa aktörer att använda skolor som plattformar för utvärderingar och undersökningar kan skolan bli en mer dynamisk och relevant plats för eleverna.

– Deltagarna kommer att möta idéer om hur de själva kan påbörja förändringsarbete i sina skolor, för att skapa en mer engagerande och meningsfull skoltillvaro för tonåringar.

”Viktigt att de som deltar på Forum lärande 2025 möter forskning i original”

Mats Ekholms föreläsningar på Forum lärande 2025 erbjuder en unik möjlighet att möta en forskare som kombinerar djup vetenskaplig kunskap med praktisk erfarenhet från skolans verklighet.

– Det är viktigt att de som deltar på Forum lärande 2025 möter forskning i original så att det klarnar vad som menas med att bedriva skola på vetenskaplig grund. Jag är ett sådant original som går att möta på forumet.

Text: Linnéa Andersson, Karlstads universitet

Lämna ett svar

Skapa konto