Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Forum lärande 2025 – Att vara skolsocialt team på landsbygden

Maja Andersson, beteendevetare, och Julia Jansson, socialpedagog, har tillsammans lyckats bygga grunden till ett skolsocialt team i Hagfors kommun. På Forum lärande 2025 berättar de om teamets första år. Vilka är framgångsfaktorerna? Vilka utmaningar har de stött på? Och hur får man till ett väl fungerande samarbete mellan skolan och socialtjänsten?

Maja Andersson och Julia Jansson

Efter problem med ökad skolfrånvaro sökte Hagfors kommunen statsbidrag för skolsociala team och fick det beviljat. Med Stockholms stads arbete som grund startades det skolsociala teamet i Hagfors kommun i februari 2024 av Barn- och bildningsavdelningen i samverkan med IFO:s barn- och ungdomsgrupp.

– Vi har betydligt mindre resurser än vad som finns i de större städerna, och det var en del praktiskt arbete i början, berättar Maja. Bland annat läste vi in viss litteraturer och kartläggningsmaterial samt ordnade med inloggning för de system som kommunen använder. I mars började vi ta emot våra första elever. I dagsläget arbetar vi på kommunens två F-9 skolor, men på sikt kan vi även bli aktuella på kommunens F-6 skolor. Det är behovet som styr.

– Vår förhoppning är att den problematiska skolfrånvaron minskar, att möjligheten till myndighetsöverskridande samarbeten blir mer normaliserat och tillgängligt samt att de elever som kämpar får tillgång till det stöd de behöver för att kunna tillgodose sig sin rätt till utbildning, säger Julia.

Redan nu har Maja Andersson och Julia Jansson sett resultat.

– Ja, det har vi. Än så länge så anser vi själva att vi ser goda resultat, man får dock ha i åtanke att skolsociala teamet är ett nytt projekt som således ständigt är under utveckling. Det är svårt att uttala sig brett om våra ärenden då de skiljer sig så pass mycket och då alla ärenden är individanpassade. Det som dock går att säga är att i alla de ärenden som vi varit involverade i så har vi lyckats öka skolanknytningen. I hur stor utsträckning och på vilket sätt är olika beroende på individen och hens utgångsläge samt förutsättningar. Vi skapar nytt material och uppdaterar/utvärderar material och rutiner för att vår kartläggning ska bli så trovärdig och effektiv som möjligt för att öka möjligheterna att våra elever får lyckas och nå sina mål.

Varför vill ni delta på Forum lärande 2025?

– Vi vill delta för att kunna nå ut med våra lärdomar. Även med få resurser och potentiellt stora avstånd går det att göra skillnad. Vi vill få dela den kunskap vi fått med oss under vårt första år för att fler ska våga satsa på att jobba med dessa frågor. Vår önskan är att ge andra hopp, inspiration och verktyg.

Läs mer om Forum lärande 2025 här

Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet

Lämna ett svar

Skapa konto