Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Den 16 januari genomförde studenter från förskollärarprogrammets termin fem på Karlstads universitet en utställning där de presenterade sina fiktiva och ideala förskolor. Under hela terminen har arbetsgrupperna arbetat med att ta fram sina egna visioner för den perfekta förskolan, och utställningen utgjorde en del av deras examination i kursen.
– Det är en fantastisk dag och det går verkligen att känna av den stolthet som studenterna känner för sitt arbete, säger Lovisa Skånfors, som är kursledare tillsammans med Jehona Tahiri-Berg.
Studenterna, som arbetat i olika arbetsgrupper, presenterade en rad kreativa och genomtänkta förslag på förskolor som reflekterar deras egna värderingar och pedagogiska idéer. En av grupperna presenterade sin fiktiva förskola ”Gläntan”, som ligger i utkanten av Karlstad med närhet både till stadsliv och natur. Förskolan är ett personalkooperativ och lägger stor vikt vid att laga närproducerad mat.
– På vår förskola utgår vi från Reggio Emilia-filosofin, där vi fokuserar på att anpassa verksamheten efter barnens intressen, berättar Anna Högman, en av studenterna i gruppen. Om barnen till exempel visar ett intresse för broar, kan vi göra ett helt projekt kring det.
– Den här uppgiften har varit både rolig och lärorik, säger Elina Åberg. Det har varit väldigt givande att samarbeta i arbetslag och att sammanföra olika idéer och perspektiv. Ibland har vi nästan glömt bort att det bara är en skoluppgift, så engagerade har vi blivit.
En annan grupp presenterade sin förskola, ”Trollsländan”, som fokuserar på närhet till naturen och hållbar utveckling. Förskolan ligger i en mindre, naturnära miljö, och här arbetar man aktivt med att integrera hållbarhet i både undervisning och vardagsrutiner.
– Det har varit otroligt utvecklande att diskutera och skapa vår drömförskola tillsammans, säger Emilia Larsmalm, student. Eftersom vi inte har haft någon verksamhetsförlagd utbildning den här terminen, har detta varit ett bra sätt att kombinera teori och praktik.
Under utställningens gång gick kursledarna Lovisa Skånfors och Jehona Tahiri-Berg runt och ställde frågor till studenterna om deras förskolor, med särskilt fokus på hur de relaterar till läroplanen och andra viktiga styrdokument.
– Jag är imponerad av drivet och kreativiteten hos studenterna, säger Lovisa Skånfors. Den här uppgiften är inte bara en chans att visa upp sina idéer om förskolan och göra det utifrån vetenskaplig grund, utan också en övning i att förstå det ledarskap som de som förskollärare har och hur det ledarskapet kan omsättas i praktiken. Alla beslut som de tar har konsekvenser, och det gäller att tänka långsiktigt och reflektera över sina pedagogiska val. Vi tycker att studenterna har visat att de kan det här idag.
Text och bild: Linnéa Andersson, Karlstads universitet