Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Forskningsbaserad guide till utforskande textsamtal

För tre år sedan fick en grupp svenska och norska forskare och lärare finansiering från Skolforskningsinstitutet för en studie om lärarledda litteratursamtal. Målet var att undersöka hur kvaliteten på samtalen kan förbättras. Resultaten från studien har lett fram till en guide för lärare som vill utveckla och fördjupa textsamtalen i sina klassrum.

Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, Marie Wejrum, filosofie doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och Anders Biörklund, verksamhetsutvecklare i Karlstad kommun, har medverkat i projektet som kallas UTFORSK (Utforskande och fördjupande textsamtal).

– Vi har undersökt om stöttning till lärarna i form av observationer i klassrummet och efterföljande återkoppling över tid bidrar till att höja kvaliteten på samtalen, berättar Michael Tengberg, som leder projektet. Vi har också undersökt hur elevernas läsförmåga och tolkningsförmåga utvecklas som en följd av att de deltar i den här sortens utforskande samtal över längre tid.

Kvalitet på samtal

I projektet har forskare och lärare samarbetat för att utveckla kvaliteten på samtal om skönlitteratur. De har tagit fram strategier för att göra eleverna mer aktiva deltagare i samtalen, samtidigt som de har utvecklat metoder för att stödja lärarens roll som samtalsledare. Målet har varit att ge eleverna möjlighet att utforska och samarbeta utan att läraren alltför mycket styr deras tolkningar och tankar.

– När vi talar om kvalitet i samtal menar vi egentligen kvaliteter i plural, säger Michael. Samtalet som undervisningsform består av flera olika faktorer som är avgörande för att skapa en meningsfull och fördjupad diskussion om texten. Med stöd från tidigare forskning har vi tittat närmare på elva olika aspekter som är centrala. Detta omfattar både mer generella samtalskvaliteter som är viktiga för pedagogiska samtal i allmänhet, och specifika kvaliteter som är särskilt betydelsefulla för litterära textsamtal, särskilt när det handlar om mer krävande texter.

Lärarnas och elevernas utveckling

Resultaten från studien visar en tydlig förbättring i lärarnas samtalsledning. Efter interventionen överlåter lärarna i högre grad ansvaret för turtagning och frågeställningar till eleverna. De blir bättre på att koppla samman elevernas olika tankegångar och att låta samtalet stanna vid öppna och tvetydiga passager i texten, vilket är avgörande för att förstå litteraturen på djupet.

Studien visar också att elevernas förmåga att ta ansvar för samtalet, lyssna på varandra och koppla sina egna tankar till vad kamraterna sagt, har förbättrats markant. De blir också mer benägna att sammanfatta samtalet och formulera relevanta frågor om texterna själva.

– Lärarna som deltagit i studien upplever att deras sätt att leda textsamtal har utvecklats, säger Marie Wejrum. De har blivit modigare i valet av texter för gemensam läsning och vågar välja mer utmanande texter. De har också blivit bättre på att få eleverna att stanna vid det svårtolkade i texterna och få dem att borra lite djupare och se saker ur fler perspektiv innan de går vidare.

Lärarhandledning och observationsguide som stöd för utvecklingsarbete

Baserat på studien har forskargruppen tagit fram en lärarhandledning. Den är avsedd som ett stöd för lärare som vill förbättra kvaliteten på sina litteratursamtal. Handledningen kommer bland annat att presenteras på Skolverkets litteraturinternat under 2025, där forskargruppen medverkar och visar hur man kan genomföra utforskande och fördjupande samtal om litteratur.

– Lärarhandledningen omfattar också en observationsguide, säger Anders Biörklund. För att utveckla undervisningen är det viktigt att ha ett handfast stöd i processen och det är självklart viktigt att detta stöd är forskningsbaserat.

Observationsguiden, som utvecklats i projektet, är ett verktyg för lärare som vill arbeta tillsammans för att förbättra sina textsamtal. Den visar hur lärare kan observera varandra i klassrummet och ge återkoppling utifrån kriterier som bygger på tidigare forskning om litteratursamtal och litteraturundervisning.

”En krävande uppgift att leda textsamtal i helklass”

– Forskning visar att öppen dialog i klassrummet om tolkning och förståelse av texter är en viktig komponent för elevers engagemang i läsningen och deras läsförståelse, säger Michael Tengberg. Men att leda ett textsamtal i helklass är en krävande uppgift. Läraren måste hålla koll på många olika aspekter samtidigt, och det kan vara svårt att få alla elever att delta aktivt. Ofta är det några få som talar mycket, medan andra säger lite eller ingenting alls. Många lärare väljer därför att låta eleverna diskutera själva i mindre grupper, vilket kan vara effektivt. Men lärarens stöd för att skapa en konstruktiv och fördjupad dialog är också viktigt. Därför bör elever också regelbundet få delta i strukturerade, lärarledda helklassamtal om texter.

Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och projektledare.
Marie Wejrum, filosofie doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Anders Biörklund, verksamhetsutvecklare i Karlstad kommun.

Lämna ett svar

Skapa konto