Arbetsminne, långtidsminne och undervisning

I den här filmen får du veta hur du med en enda flervalsfråga kan få mycket information om hur din klass tagit till sig ett kunskapsinnehåll. Du får också en metod för hur du får eleven att tänka mer och djupt på ett innehåll, genom SSDD-problem, Same Surface Different Depth. Lärare på Sundsta/Älvkullegymnasiet i Karlstad ger exempel från olika ämnen.

Lyssna till Craig Barton 25 september

Om du vill ta del av föreläsningen via Zoom med Craig Barton den 25 september, som Elisabet pratar om i filmen, hittar du info och anmälan här:
Craig Barton - undervisningsstrategier.

Del 1 i fortbildningspaketet

Föreläsningen om kognitionsforskning och undervisning med Martin Kristiansson, som Elisabet hänvisar till i filmen, hittar du här:
Hur kan vi använda lärdomar från kognitionsforskning när vi undervisar?
Youtubevideo med texten "Minnesmodell" och Martin Kristiansson som föreläser

Medverkande i filmen

Elisabet Mellroth, lektor/lärare i matematik
Åsa Aronsson, lärare i tyska
Mårten Moltheus, lärare i engelska
Josefin Berg, lärare i idrott och hälsa
Martin Estenberg, lektor/lärare i samhällskunskap
Alla från Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad.

Filmen ingår i ett fortbildningspaket som arrangeras av Sundsta/Älvkullegymnasiet i Karlstad och Regionalt utvecklingscentrum för skola vid Karlstads universitet (RUC).