Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
En fråga som debatterats politiskt de senaste åren är digitalisering inom förskolan. På Bokmässan i Göteborg i september möts välkända och Guldäpplebelönade pedagoger, utvecklare och forskare för att prata lek, lärande och upptäckande i förskola, med perspektiv och konkreta bilder från praktiken med digitala verktyg. Janni Karlsson, legitimerad förskollärare och universitetsadjunkt vid Karlstads universitet är en av dem.
Samtalet kommer att röra sig långt bortom skärmarna i dagens förskola och Janni Karlsson får sällskap av Susanne Kjällander, föreståndare förskollärarutbildningen, forskningsledare, Per Falk, utvecklingsledare, sektorn för lärande och bildning Sundbybergs stad och Fredrik Söderlund, utvecklingsledare Västerås stads förskolor.
– Det är viktigt att skilja på digitalisering hemma och i förskolan. Hemma handlar det kanske oftast i passiv skärmtid med mobil, padda eller tv. Visst använder vi också skärm i förskolan, för att till exempel producera film eller AI-musik, kanske dokumentera ett projekt vi håller på med, söka information eller fakta, eller titta på material som vi reflekterar om tillsammans med barnen. Men då handlar det om aktiv skärmtid, när vi tillsammans med barnen producerar och skapar men vi har så många fler verktyg än skärmar för att lära ut med hjälp av digital teknik som digitala mikroskop, robotar, projektorer med mera. Förslaget från politikerna är att kravet på digitala lärverktyg ska tas bort ur läroplanen i förskolan samt att se över så att utbildningen i huvudsak ska vara skärmfri. Jag förordar att barn ska tidigt lära sig att använda digitala verktyg på ett medvetet och källkritiskt sätt. Att förse dem med adekvat digital kompetens, med rätt resurser och erfarenheter för att möta det samhälle barnen växer upp i. För att kunna göra det behöver pedagoger också få möjlighet uppdatera sin kompetens inom digitaliseringsområdet, för att hänga med i en teknisk utveckling som vi alla vet går väldigt snabbt. Att använda digitala verktyg när inte det analoga räcker till tror jag är förhållningsättet vi behöver att ha, så att pedagogerna oavsett verktyg har kompetens att välja vilket som lämpar sig bäst till det lärande vi vill utmana barnen i.
Janni har tidigare arbetat som förskollärare och IT-pedagog på förskolan Skogsgläntan i Kil. Hon har genom sitt arbete med digitalisering i förskolan gjort stor skillnad för samtliga barn och elever i Kils förskolor och skolor. Hon menar att det också gjort skillnad i vardagen för pedagogerna som fått kunskap om hur de ska använda digitala verktyg i undervisningen och på sätt kunnat erbjuda en större möjlighet för barnen att utforska och upptäcka. Står det fler värmländska kommuner eller kanske i andra län på tur?
– Än så länge står digitaliseringen med i läroplanen för förskolan men Skolverket har ju lagt fram ett förslag där vi mer eller mindre tar bort digitaliseringen i läroplanen. Det finns en remiss mot vissa delar i förslaget inlämnat, vi får se var det landar. Går Skolverkets förslag igenom tror jag att vissa förskolor kommer att fortsätta med digitalisering med dess verktyg i undervisningen medan andra tar bort det. Och det är ju synd för då får vi en förskola där barn får med sig olika kunskaper tills det är dags att börja skolan. Min förhoppning är att Skolverket i slutändan reviderar sitt förslag där vårt uppdrag blir att utbilda barnen i adekvat digital kompetens där vi också får möjlighet att förse barnen med kritiskt tänkande kring allt de möter online varje dag så att de är rustade för hur samhället ser ut.
Vill du veta mer om digitalisering i förskolan finns det möjlighet att delta i ett event den 12 september kl. 13.00-16.00 vid Karlstads universitet där Susanne Kjällander, docent, Stockholms universitet och Fredrik Söderlund utvecklare för digitalisering i Västerås förskolor pratar om digitalisering i förskolan samt även tankar om revidering av förskolan läroplan.
Se mer utförlig information samt gör en sen anmälan.
Läs om Janni Karlssons utmärkelse Guldäpplet 2023.
Läs och se mer om Janni Karlsson och Kil kommuns arbete kring digitalisering i förskolan på kontot digitalpedagog på Instagram.
Text och foto: Charlotte Palm Berggren, Karlstads universitet