Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Carina Marcusson Norlander är förstelärare på Sundstagymnasiet i Karlstad och undervisar på Humanistiska programmet i svenska, historia, kultur- och idéhistoria.
Carina Marcusson Norlander är en av de 22 ledarskapsdidaktiker som kommer att träffa lärarstudenterna på Karlstads universitet i höst. Ledarskapsdidaktikerna är verksamma lärare som är erkänt duktiga på ledarskap i klassrummet och kommer ge lärarstudenterna exempel från vardagen i skolan.
– Att jobba med ledarskapet är något av det viktigaste vi har i skolan, säger Carina Marcusson Norlander. Du har många stora grupper och grupper som ser väldigt olika ut som du ska få att fungera och samtidigt leda mot ett mål. Det är ett stort ansvar som du är ganska ensam med. I skolan kan det dessutom vara så att du har planerat din lektion och är väl förberedd, men så dyker det upp något som gör att du plötsligt måste tänka om – lokalen är upptagen, det blir en konflikt mellan elever eller något annat. Då krävs det att du kan anpassa dig snabbt till situationen.
– För att bli en bra ledare behöver du bli medveten om vilken roll du har som lärare, säger Carina Marcusson Norlander. Du måste vara en tydlig ledare samtidigt som du behöver skapa bra relationer, vara personlig men utan att bli privat. Det är en utmaning att förhålla sig professionell, att inte ta det för personligt när det är något som inte fungerar. Som Thomas Nordahl sa, du som lärare är ansvarig för att relationen ska fungera.
– Om en elev ifrågasätter något försöker jag att inte gå i försvarsställning utan tänker på att jag är här för elevens skull. Och om någon inte gjort en uppgift, så blir jag inte arg på den eleven, utan försöker hitta ett sätt att bolla tillbaka ansvaret. Det är inte för min skull eleven ska ha gjort uppgiften, utan jag behöver hjälpa eleven att hitta den egna motivationen.
– Det har funnits en tradition från förr att läraren ska vara auktoritär, men det fungerar inte i längden. Då behöver man tillrättavisa eleverna hela tiden: Lägg ner mobiltelefonerna! Lyssna! Sluta prata! och så vidare. Istället ska man skapa ett klimat som bygger på respekt och där eleverna jobbar för att de vill, för att vi har ett gemensamt mål.
Carina har tidigare jobbat inom omsorgen med människor med utvecklingsstörning. Det fick henne att förstå att bemötandet har väldigt stor betydelse för hur människor utvecklas.
– Om man tror att människor kan utvecklas, är mycket vunnet, säger Carina Marcusson Norlander.
Ledarskapsdidaktikerna är ett initiativ från Karlstads universitet och Regionalt Utvecklingscentrums (RUC) samverkanskommuner.
Karin Kanlen Lang, Arvika kommun
Katarina Hellund Eriksson, Filipstads kommun
Anita Warnqvist, Filipstads kommun
Monica Andersson, Grums kommun
Pernilla Ernstsson, Hammarö kommun
Cecilia Lang, Hammarö kommun
Fredrik Magnusson, Hammarö kommun
Åsa Thörnqvist, Hammarö kommun
Ulrica Sjövall, Karlskoga kommun
Ulla-Carin Boes, Karlstads/Hammarö gymnasieskola
Helena Eråker Olsen, Karlstads kommun
Gunilla Hedmark, Karlstads kommun
Ola Lindholm, Karlstads/Hammarö gymnasieskola, Karlstads kommun
Carina Marcusson Norlander, Karlstads/Hammarö gymnasieskola, Karlstads kommun
Sofie Nilsson, Karlstads kommun
Susanne Malmberg Olsson, Karlstads kommun
Martin Wetterheim, Karlstads/Hammarö gymnasieskola, Karlstads kommun
Liselott Öberg Strid, Karlstads kommun
Ulrika Nordling Myrman, Kristinehamns kommun
Ann-Sofie Skott, Kristinehamns kommun
Lotta Svedberg, Uppsala kommun