Blogginlägg

Älvan Tjingalong

I skogen bredvid vår förskola bor älvan Tjingalong. Hon har precis flyttat ihop med nissen Rödkalsong. Med hjälp av Tjingalong kan vi bland annat stimulera barnens fantasi. Vi kan jobba med värdegrund, matematik, språk för att nämna några områden.

Vi bekantade oss först med Tjingalong under våren när hon bad oss om hjälp. Vi har aldrig sett Tjingalong men hon skickar oss pyttesmå brev. Under hösten när vi kom dit hade hennes hem blivit förstört. Vi pedagoger pysslade i all hemlighet, vi fick en massa hjälp av vår vfustudent.

Att ta förskolans pedagogik utomhus

Ibland kan pedagogik inomhus på förskolan stå i ganska stark kontrast till pedagogik utomhus. Miljöerna kan bjuda in till helt skilda aktiviteter som kanske inte alltid har en röd tråd och hänger samman. Kanske är man inne och leker med lego, lägger ett pussel eller kanske målar något i ateljén. När man sedan väl går ut kanske barnen istället spelar fotboll, undersöker en nyckelpiga på gräsmattan, gräver i leran eller tillverkar sandkakor. Det finns inget fel i dessa aktiviteter i sig, och var och en är bra på sitt sätt. 

Ett vattenhål

Vår gård består av flera naturliga hål, som brukar samla vatten vid regn. Det är hål i asfalten, pölar och naturliga vattensamlingar.  

Vi skulle ju kunna välja att klaga över de här hålen eller vattensamlingarna. Barnen blir ju blöta och det blir geggigt. Men vi väljer att inte klaga. Barnen tycker ju om vattenhålen/pölarna och om man utgår från vad barnen redan gillar har man en suverän grund för inlärning. Så nu gjuter vi ett eget vattenhål.  Fördelarna med ett gjutet vattenhål är många.

Hur får man till utomhuspedagogik?

Nu har värmen kommit och det är riktigt skönt att vara utomhus. Men hur får vi till det så att utomhusvistelsen inte bara blir en vistelse - utan en utomhuspedagogik?

Utomhus dominerar ofta den fria leken, men det betyder inte att pedagogiken behöver gå förlorad. Istället får man använda sig av olika strategier för att få barnen med sig, motivera dem och se till att sätta ord på deras lärande.