Blogginlägg

Det är aldrig elevens fel...

Smälter intrycken från Thomas Nordals föreläsning från idag. Lyssnade av och till så där som det är i en lärarvardag, men hoppas kunna lyssna ikapp vid ett senare tillfälle.

Två saker som jag tycker att jag tar med mig som absolut viktigast:

1. Att våga vara vuxen!
Ledarskap handlar om att våga leda - att skapa struktur och att visa omsorg - och att bra lärare kan just detta. Förhållandet mellan lärare och elev ska vara asymetriskt vilket betyder att läraren ska vara en aktoritet (obs! inte autoritär).

Reflektion i bedömningstider

Jag är en sådan där person som bara suger åt mig information. Det är inte alltid det leder till någon djupare eftertanke, men jag bara älskar att följa lösa trådar – kolla lite extra – oj, undrar vad det där betyder – hur menar hon nu… och så vidare. Detta gör att jag följer massa trådar på facebook och bloggar på alla möjliga teman. Lite splittrat, men det matchar nog min hjärna ganska bra.

Fira eller inte fira?

Alla Hjärtans Dag - denna kommericialismens högtid! Skapar känslor utan dess like!

På Spångbergsgymnasiet har vi helt enkelt bestämt oss för att fira en massa saker!

Det känns så himla kul! Skolan har sedan länge gemensam rast varje dag mellan 9.30-10.00. En perfekt stund att samlas.

Idag har vi firat Alla Hjärtans Dag - och inte för att göra ett ställningstagande, utan för att det är roligt! Vi bjöd på godis, spelade smäktande kärleksballader och målade en stor tavla med kärlekstema. Alla nöjda alla glada!

Låta känslorna spela in...

Är det möjligt att bedöma elevernas kunskaper objektivt? Ska man ens det? Som lärare ska man ta med all sin kunskap om eleven i bedömningen – allt en elev kan ska bedömas oavsett var kunskaperna inhämtats. Vi pratade idag lite om termen ”snällrättning” – när man bedömer vad en elev kan fastän eleven samtidigt kanske visar att han/hon inte kan. Om jag ger uppgiften att en elev ska förklara ett ord – och eleven istället använder ordet i ett sammanhang – så bedömer jag ändå att eleven kan även om den inte följt min instruktion.

Slakta kunskapskraven!

På Spångbergsgymnasiet använder vi It’s learning som lärplattform. Tycka vad man vill om It’s, men det är vad vi har. I vårt utvecklingsarbete testar vi nu de funktioner för formativ bedömning som erbjuds av sagda lärplattform. It’s learning erbjuder en möjlighet att importera ”läroplansmål” samt utifrån dessa skapa matriser. Vi har stött på ett antal problem…

Halleluja!

Dags för utvecklingssamtal! Vi kämpar fortfarande med ett väldigt traditionellt förhållningssätt till omdömen och utvecklingssamtal. För mig är det främst en fråga om rättsäkerhet – eleverna har rätt att veta hur de ligger till och jag som mentor har ett ansvar att informera föräldrar och skapa mig en helhetsbild kring mina elever. Så någon form av dokumentation är  oundviklig. Däremot är det svårt att uttrycka sig framåtsyftande – och det kan vara väldigt svårt att säga något riktigt konkret kring eleverna redan i början av oktober.

Att vilja förändra...

Sju veckor in på höstterminen är det lätt att känna att man jobbar för överlevnad. Å ena sidan har man just startat, nyss lärt känna nya elever och precis börjat få grepp om kursen och å andra sidan är det dags för omdömen och utvecklingssamtal samt att avrunda arbetsområden inför den kommande lovveckan. Huvudet är fyllt av idéer om hur vi ska komma vidare samtidigt som man försöker finnas i nuet.