Blogginlägg

Rapport om hållbar utveckling

Första delen av 2014  är intressant med tanke på lärande för hållbar utveckling. För en vecka sedan kom Naturskyddsföreningen med en rapporten "Hållbar utveckling i skolan - var god dröj" och längre fram i vår kommer förhoppningsvis fler att publicera intressanta resultat som kompletterar bilden av lärande för hållbar utveckling i Sverige.

Lärande för hållbar utveckling växer fram

Sedan början på 70-talet har internationella överenskommelser och policydokument utvecklats till den pågående FN-dekaden för lärande för hållbar utveckling. Jag ska erkänna att jag när jag började mitt forskningsprojekt för snart två år sedan inte hade särskilt bra koll på någon FN-dekad. Trots att lärande för hållbar utveckling inte bara handlar om miljö, så är det genom miljöundervisningstraditioner man kan spåra dess ursprung. Dessa undervisningstarditioner har utvecklats parallellt med internationella policys och överenskommelser.

Hållbar utveckling - mer än miljö

Det är ganska vanligt att man associerar begreppet hållbar utveckling till miljöområdet. Det är i och för sig rätt, fast bara till en del (eller tredjedel om man så vill). Själva poängen med begreppet är att involvera även andra dimensioner än bara miljön. Man brukar säga att hållbar utveckling förutom miljödimensionen, även involverar den sociala och ekonomiska dimensionen. Problemen vi ställs inför idag tenderar att bli allt mer komplexa och kräver att vi försöker se problem ur flera olika synvinklar.

Livet på ett bananskal

En blick i backspegeln på de senaste åren ger mig känslan av att leva livet på ett bananskal; halkandes i olika riktningar. Det kan låta som att jag slumpmässigt kastas i olika riktningar, men egentligen är det precis tvärtom. Jag är numera mycket medveten om i vilken riktning jag halkar på mina banaskal. Det handlar om att välja vilka banaskal jag vill halka med på. Ibland vet jag inte riktigt vart det bär, men jag vet att det troligtvis för mig i den riktning jag önskar.