Blogginlägg

Applikationen Vektor i matematikundervisningen

Jag och min kollega använder applikationen Vektor i matematikundervisningen. Jag stötte på applikationen under mina studier på lärarutbildningen och fick upp ögonen för den där. Den är baserad på forskning om tidig matematikinlärning och framtagen av forskare och erfarna spelutvecklare. Jag tycker det är en oerhört användbar applikation för matematikundervisningen och den är dessutom helt gratis! Jag kan varmt rekommendera att börja använda den om ni inte redan är igång.

En applikations layout påverkar elevernas möjlighet att lära

Såhär blev resultatet av min rapport där 39 applikationer inom matematik analyserades

I ett tidigare blogginlägg har jag beskrivit analysverktyget och som jag lovade i det inlägget kommer här ett inlägg som fokuserar på utfallet av de 39 applikationer som studerades. Längre ner i inlägget hittar du reflektioner kring vilka följder en applikations layout kan få för elevernas lärande och vår undervisning.

En forskningsbaserad analysmodell av applikationer för undervisning

I mars 2017 beslutade regeringen (2017) att förtydliga och förstärka digital kompetens i skolans styrdokument, bland annat i matematikämnets kursplan, för att stärka elevernas digitala kompetens. I Karlstad kommun pågår just nu en satsning där Ipads blir en del av många elevernas vardag. Att kvalitetssäkra de läromedel som eleverna möter ligger idag helt på lärarens bord. Och att värdera en applikations potential att stimulera elevernas lärande baserad på kunskapsnivå är inte en självklarhet.

Då har jag haft min första föreläsning om estetiska lärprocesser

För en tid sen ringde min chef i Katrineholm och frågade om jag skulle kunna föreläsa. Förra veckan var det dags. Jag hade min första föreläsning inför 76 personer. Både rektorer, politiker, kulturombud, förvaltningsledningar, språkutvecklare, bibliotekarier och lärare var på plats. Uppdraget var att föreläsa om estetiska lärprocesser och hur det kan implementeras i kommunens alla skolor. Deras sommarskola bedrivs genom estetiska lärprocesser i matematik, svenska, svenska som andraspråk och engelska. Nu ligger det i intresset att sprida det arbetssättet inom kommunen.

Dramatisera matspjälkningsprocessen – ”Lärare i roll” med Eva Pettersson

Under min vecka på Ringbergskolan har jag fått äran att följa drama- och teaterpedagogen Eva Pettersson. Redan första mötet kunde jag se glittret och ljuset i hennes ögon och hon har inspirerat mig oerhört mycket under den här veckan. Jag har följt hennes arbete med elever från åk 1 till och med åk 9 och något jag tar med mig lite extra från henne som pedagog är hennes förmåga att bygga relationer. För mig är det i en relation som allt lärandet tar avstamp.

Matte-musik med Bitten Löfgren

Under den här veckan har jag fått möjlighet att delta i ett par matte-musik lektioner med Bitten Löfgren som är en av författarna till boken Matte-musik. Det har varit spännande att få samtala med henne och höra hennes tankar kring vikten av ett ämnesintegrerat arbetssätt. Under övningarna väger matematiken och musiken jämt och båda ämnena behövs lika mycket för att eleverna ska utveckla de kunskaper och förmågor som tränas. Det är verkligen ett möte mellan ämnena där de flätas samman med varandra.

VFU på en F-9 skola med estetiska lärprocesser som profil

För 3 år sedan började jag lärarutbildningen med ett extra intresse för estetiska lärprocesser och speciellt dansen som inlärningsmetod. Innan mina studier på lärarutbildningen hade jag studerat två danspedagogiska utbildningar och arbetade som danspedagog. Det var under de åren som mina tankar kring hur dansen kan integreras med andra ämnen väcktes. Idag har mina danspedagogiska kunskaper kompletterats med ämnesdidaktiska kunskaper anpassad för de första åren av grundskolan inom 11 ämnen.

En sommarskola med estetiska lärprocesser som ledstjärna

Nu sitter jag här och mitt tredje år på Katrineholms sommarskola är slut. Sommarskolan där estetiska lärprocesser är ledstjärnan för all undervisning. Sista dagen slutade eleverna strax efter lunch men många stannade kvar en lång stund efteråt. Jag förstår dem, jag stannade också kvar lite extra för att suga åt mig av allt vad dessa två veckor har gett mig.

VFU i en förberedelseklass och i en åk 2 på Orrholmsskolan i Karlstad

Tänk att ibland springer tiden iväg ännu snabbare än vanligt. Det var två veckor sen jag avslutade min andra VFU - period och inte förrän nu börjar jag landa efter alla intryck och nya erfarenheter. På fem veckor gällde det att sätta all forskning, litteratur, föreläsningar och tentor från universitetet i relation till elever och undervisning. Jag målade upp stora förväntningar och möjligheten att få vara både i en förberedelseklass och en åk 2 gjorde mig extra förväntansfull.

Språk- och andraspråksperspektiv i undervisningen

Språket, ljud som formas i olika kombinationer skapar möjligheten för dig och mig att utbyta våra tankar. Olika tecken kopplas ihop med olika ljud och du kan just nu ta del av mina tankar utan att vi är i närheten av varandra. Skriftspråket gör det möjligt att kommunicera bortom tid och rum. Vilken uppfinning! För ja, språket, bokstäverna, systemen inom språkets värld kan just definieras som tekniska uppfinningar. Kanske är det den uppfinningen vi använder oss av allra mest? En uppfinning som finns omkring oss i varje liten vrå.  

Genom fantasin kikar vi in i framtiden

Jag hittade en liten lapp i min plånbok som funnits undangömd här hemma. En lapp som följt mig i flera år och som lyckats hålla sig kvar under alla mina flyttar sen den hamnade i mina händer. Tänk att en så liten lapp, ungefär 3 cm lång och 6 cm bred kan bära på ett så stort budskap.

”Fantasi är viktigare än kunskap. För medan kunskap pekar på allt som redan finns, pekar fantasin på allt som kommer finnas.” Albert Einstein

Matematik är vackert!

Som jag nämnde i mitt fösta blogginlägg har jag ett extra intresse för hur dansen kan användas för att gynna inlärning i andra ämnen. Under utbildningen har flera föreläsare och lärare nämnt fördelen med att använda kroppen vid inlärningen. För mig är hela kroppen med och skapar, bearbetar och lagrar information som är en del av lärandets ständiga resa.  

En lärarstudent bloggar

Hej på er! 

Jag utbildar mig till världens bästa yrke. Tänk att jag får gå upp varje morgon och näst intill göra hoppsasteg till universitet eller jobbet som väntar. Vilken lycka. Jag jobbar som pedagog och läser till lärare, ett yrke som fyller hela min kropp med energi. Äntligen har jag hittat rätt. Nyfikenheten, kraften, viljan och glöden fortsätter att växa, det är jag tacksam för.