Blogginlägg

Tydliggörande pedagogik – avsnitt 62

Att fortsätta göra som vi alltid gjort eller plocka upp spegeln och fundera på vad barnen uppfattar av det vi säger och gör, att lära sig nya verktyg för att skapa goda relationer och en trygg, lärorik och utmanande lärmiljö. Det är något av det dagens samtal handlar om när vi möter Miriam Cedervad, Zakrisdals förskola, och Annika Andersson från Jakobsbergsskogens förskola. I projektform skapar dessa förskolor tillsammans med Vitsippans förskola, en egen utbildning inom det vida begreppet tydliggörande pedagogik.

Bokbryggan fyller 30 år! – avsnitt 61

Att främja barns språk via barnlitteratur och skapande verksamhet är Bokbryggans syfte. Samtidigt ges pedagogerna inspiration och stöd för att arbeta med den årliga boken ur flera olika perspektiv. Christina Neu, barnboksbibliotekarie och Annette Carlsson, samordnare vid Buf för Bokbrygan berättar här om arbetet som når och har nått så många genom åren.

Digitaliseringens möjligheter del 2 – avsnitt 60

Halvvägs in i projektet Digitaliseringens möjligheter träffar vi lärarna Sofie Nilsson och Nina Widoff samt rektor Amelie Wahlström i ett samtal om vad goda digitala förutsättningar innebär för lärarna och för eleverna. Resan skulle kort kunna beskrivas som ”från teknik till lärande” där de idag fokuserar på att skapa en god lärmiljö anpassad för gruppen, inte på plattor, datorer, interaktiva tavlor och digitala läromedel i sig. Men att hitta digitala verktyg för specifika syften och att lära sig dem tar tid. Det kollegiala lärandet är därför centralt samt hur detta kan organiseras.

Att få chansen att lära sig ta ansvar – elever i åk 9, Ventus avsnitt 58

Här möter vi de oerhört medvetna eleverna Elin, Agnes och Viktor som berättar om hur de upplever och ser på skola och lärande i arbetslaget Ventus vid Norrstrandsskolan. De berättar om hur de får träna sig på, och ta eget ansvar, om vad som gör en skola riktgt bra och om att ha idrott varje dag. Det senare handlar om Friskus, ett beforskat projekt tillsammans med deras idrottslärare.

Tre elever i åk 9

Ämnesövergripande, skolan som en helhet hos Ventus – avsnitt 57

Arbetslaget Ventus på Norrstrandsskolan utmanar eleverna och ger dem möjlighet att ta ansvar för sitt lärande. I dagens samtal hör vi Thomas Eriksson, Erika Gavling, Katrin Wrange och Sara von Wachenfeldt berätta om hur de försöker samarbeta så mycket som går för att ge eleverna en bra helhet och som en del i det har de varje termin ämnesövergripande temaarbeten. Men även i veckoplaneringen av elevernas arbetsuppgifter märks deras syn på skolan och lärande. 

När Skolinspektionen kommer på besök – avsnitt 56

Från ”Oj!” till ”Jo!”. Rektor Rune Jakobsson och förstelärare Marit Norlund berättar här om Kvarnbergsskolans resa från beskedet att de skulle inspekteras till det att rapporten kom. Som en av 34 utvalda skolor 2015 genomfördes en granskning av undervisningen i svenska och svenska som andra språk i årskurserna 4-6. 

ESD i den finska läroplanen – avsnitt 55

Varför, och hur, har lärande för hållbar utveckling (ESD) fått en så central roll i den nya finska läroplanen? Irmeli Halinen, som var huvudansvarig för framtagandet och implementeringen av läroplanen, berättar här på ett mycket tydligt och konkret sätt hur de i Finland ser på ESD och hur utvecklingsarbetet därför genomfördes utifrån ett helhetstänk, med forskningsförankring, på olika nivå, med transparens och delaktighet och där arbetet gavs tid.

Att leda samtal på internationell nivå – avsnitt 54

I detta avsnitt möter vi Ingegerd Norder och Susanne Mellskog samt Torbjörn Wrange som alla deltog och hade seminarier vid The Learning Teacher Network i Tallin. Hur är det att inte bara delta utan även leda samtal på denna nivå? Hur uppfattar lärare och andra inom professionen deras berättelse och de funderingar och frågor som de har? Vad ger det, vad får de med sig hem till det egna klassrummet eller verksamheten?

Tre pedagoger

Att delta i internationella samtal, The Learning Teacher Network – avsnitt 53

Vi pratar ofta om vikten av att delta i samtalet, om att inte bara lyssna utan även vara aktiv i samtalet på lokalnivå, via nätet och till och med på internationell nivå. The Learning Teacher Network är en arena för det senare där Karlstad varit aktiva under många år. Inte så konstigt då ordförande, och initiativtagaren är Magnus Persson vid Barn och ungdomsförvaltningen. Vid den årliga konferensen låg fokus på ESD, Education for Sustainable Development, eller lärande för hållbar utveckling.

Sommarpodden med Ola Henningsson del 2 – avsnitt 49

Laddad med påtår funderar Ola Henningsson vidare kring förhoppningar och förväntningar på skolan, lärare och digitala verktyg.

Hur är det när det gäller digitalt i Karlstad? Vad kan vi förvänta oss? Vad kommer den nationella IT-strategin att innebära?

Del 1 av Olas sommarpodd finns här.

Ekgrenar
Ola Henningsson funderar vidare under eken.

Sommarpodden med Ola Henningsson – avsnitt 48

Vi är mitt uppe i sommaren och kanske ledighet. Hur förhåller vi oss till det som sker? Är det med förhoppningar eller förväntningar?

Ola Henningsson, verksamhetsutvecklare med specialområdet digitala verktyg sitter under en ek och funderar kring förväntningar och förutsättningar – under semestern och inom skolan.

trädgrenar

Platsbaserat lärande med Naturskolan – avsnitt 43

På Laboratoriet välkomnas vi av Ulrika Lindenäs, Nina Holm och Catarina Lööf i ett samtal om Naturskolan i Karlstad. En verksamhet som vill få förskolan och skolan att tänka över platsen för lärande. Att använda sin omgivning för att nå ett annat lärande och en annan upplevelse för barn, elever och pedagoger.

Programledare är Tobias Berger och Ola Henningsson.

Tre pedagoger på cykel

Ungdomsfullmäktige – avsnitt 42

Över en fika på Café Louise möter vi Alice Fallström och Amanda Bengtsson. De berättar om Ungdomsfullmäktige i Karlstad där ungdomar, från åk 9 till och med gymnasiet, engagerar sig i viktiga frågor och är ett mycket bra bollplank för kommunens politiker och tjänstemän. SMS-biljetter och laddare på bussar och gratis-festivalen Lots of Love är ett par saker som UF ligger bakom.

Programledare är Tobias Berger och Ola Henningsson.

Nyanlända elever, en utmaning som utvecklar – avsnitt 36

Mottagningsenheten är ny i Karlstad sedan i höstas och i dagens samtal får vi höra om hur de tar emot de nyanlända eleverna. Efter en kartläggning om bland annat skolbakgrund välkomnas eleven till en skola, en förberedelseklass och en vanlig klass. Hur skapas tryggheten för eleverna? Vilken resurs kan eleverna vara?

I samtalet berättar Jessica Lindblom, Veronica Hjalmarsson och Houria Karlsson, att det krävs en stor dos av flexibilitet. Att det är en utmaning som utvecklar, såväl lärare som elever.

Att utmana i förskolan, ett värdegrundsarbete – avsnitt 35

Äntligen är vi tillbaka! Denna gången har vi ett samtal om värdegrundsarbete i förskolan med fokus på barnens ”möjligheter att prova och utveckla förmågor utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller”. Hur arbetar vi med detta dels i riktade insatser dels som en del i vardagen?

Att skapa trygghet för elever och lärare – avsnitt 34

Linda Söderström och Pernilla Kans arbetar tillsammans med 51 fyror på Skattkärrsskolan. Här berättar de om sina tankar för att ge eleverna en trygg och lärorik skoldag samtidigt som de som kollegor utmanar och sporrar varandra. De har ständigt pågående samtal om planering och genomförande som bottnar i en pedagogisk idé.

Att vara lärare idag – avsnitt 32

Här möter vi två lärare från Kvarnbergsskolan i ett samtal om att vara lärare idag. Bosse Berg är nu inne på sin nittionde (90!) och Malin Prestberg gör sin andra termin. Hur upplever de sin vardag på jobbet? Kontakten med elever och hem, läroplanen, lärarutbildning, praktik och lite annat. Programledare är Ola Henninggson.

Malin och Bosse två lärare
En ny och en gammal på Kvarnbergsskolan. Malin Prestberg för sin andra termin och Bosse Berg sin 90:e.

Studiehandledning på modersmål – avsnitt 30

Studiehandledning är en bro mellan två språk och kulturer. Det säger modersmålslärarna Gona Said och Houra Karlsson och berättar om vikten av studiehandledningen för såväl ämneskunskaper som socialt samspel.

De arbetar tillsammas med eleverna både före, under eller efter lektionen, allt efter vad olika elever behöver och olika ämnen kräver. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

Två lärare i modersmål
Modersmålslärarna Houra Karlsson och Gona Said

ASL – att skriva sig till läsning – avsnitt 29

Att skriva sig till läsning är en metod som bygger på tanken att det är lättare att lära sig skriva än att lära sig läsa. Läsning handlar om att knäcka koden, att förstå vad texten berättar för oss. Så när eleven får en text framför sig måste hen koda av varje bokstav, ord och mening vilket kräver en hög minnesbelastning. Men att istället knäcka koden genom att själva äga berättelsen och välja vilka bokstäver som ska förmedla den menar de är ett enklare och snabbare sätt.

Världens smartaste fråga - avsnitt 28

Vilken är världens smartaste fråga? Vilken fråga älskar lärare att höra och även att ställa, för den delen?

I dagens samtal med Jonas Engstrand, lärare vid Vålbergsskolan i Karlstad, berättar han om vikten av nyfikenhet, av goda relationer och samspelet i klassrummet. Om hur han jobbar för att främja viljan att lära nytt. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

Jonas Engstrand framför tavlan

Tvålärarskap på Nyeds skola - avsnitt 27

Matematik- och No-lärarna Christina Nisula och Håkan Dahlin berättar i detta samtal om varför och hur de samarbetar i ett tvålärarskap. Elevgrupperna är inte fasta utan anpassas utifrån behov och lärarna kan lägga mer kraft på färre planeringar.

Att våga testa nya idéer kräver mod och god planering. Det här är några av skolans erfarenheter efter en termin. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

tvålärarskap Nyeds skola

Hela eleven hela dagen – avsnitt 26

Redan när jag kommer in på skolgården på Orrholmsskolan märker jag att detta inte är vilken skola som helst. Vid cykelparkeringen sparkar två grabbar en boll mellan varandra samtidigt som en av dem sjunger med hög och klar stämma en staffansvisa. Här finns en trygghet, tänker jag och fortsätter mot lärarrummet.

Lärarna Louise Helgar och Fredrik Nylén samt skolsköterskan Victoria Lundkvist Vikström berättar i detta samtal om skoldagen som en enda lång lektion. Att röra på sig och att vara tillsammmans är viktigt här, och inte minst, att tro på att vi alla kan lyckas!

Skrivande lärare – avsnitt 25

Vad gör man som lärare när man tycker att ungdomsböckerna visar en allt för ensidig bild av att vara ung idag? Ja, Johan och Gunilla Strandberg tog saken, pennan alltså, i egna händer och blev författare. Deras ungdomsböcker har fått ett mycket varmt mottagande då flera skolor i Karlstad använder böckerna i undervisningen. 

Förutom författaruppläsningar, Johan läser ur sin bok och Gunilla ur sin, får vi höra om vad som inspirerar deras skrivande, om att vara med på Bokmässan i Göteborg och om vad som kan hända när böckerna ska tryckas utomlands.

Programmeringsklubben – avsnitt 24

Vi hälsar på programmeringsklubben på Kronoparksskolans fritidshem, där elever i åk 1-3 får lära sig att styra teknik och lösa problem med hjälp av den.

I samtalet möter vi Anna Stefansson, IT-pedagog och Jangiz Hashim, som håller i klubben. Vi får även möta eleven Zhiar som visar och berättar hur de arbetar. Programledare är Tobias Berger och Ola Henningsson.

IT-pedagog Anna Stefansson med en Blue-bot
IT-pedagog Anna Stefansson

Afternoon tea om engelsk-undervisning idag – avsnitt 23

Våra elever är bäst i världen på engelska trots att vi bedömer dem tuffare än andra länder. De använder idag engelska språket på ett aktivt sätt och har därför motivationen att lära sig.

Ola Henningsson träffar Camilla Fahlstad och Ingela Persson Ed som är språklärare på Rudskolan respektive Norrstrandsskolan på ett fik i Karlstad och samtalar om engelskundervisning av idag, om elevernas förkunskaper och vana att lyssna och kommunicera på språket.

Klimatsmart mat – avsnitt 21

Klara Perhamre, projektledare för Klimatsmart mat, berättar om hur Karlstads kommun arbetar med frågan från jord till bord. Vad som görs och vad som ligger till grund för dessa insatser. För även om projektet främst är inriktat på våra kök är det kunskaper som vi alla kan ta till oss och därmed bidra till en hållbar utveckling och ett hälsosammare liv.

Programledare är Tobias Berger, Pedagog Värmland och Ola Henningsson, Barn och ungdomsförvaltningen.

Ohm att använda teknik – avsnitt 20

Vilken roll kan den digitala tekniken ha i undervisningen? Vilka förväntningar och förutsättningar har lärarna att hänga med i den digitala utvecklingen? Detta är något som Ola Henningsson funderar över i detta avsnitt. Ola är programledare här i Utvecklingspodden och verksamhetsutvecklare vid Buf och låter oss höra hur han som lärare tog hjälp av teknik i undervisningen. Han funderar även kring digital teknik i dagens skola och vad som behöver göras för att lärarna ska kunna hänga med i dagens snabba teknikutveckling.

Nya tankar om skolgården – avsnitt 19

Torbjörn Wrange är verksamhetsutvecklare med inriktning på pedagogiska miljöer. I detta samtal berättar han bland annat om hur synen på förskolans och skolans gård förändrats över tid.

Vi pratar om vad som påverkar hur gården ser ut – ekonomi och priser på gungställningar, säkerhetsaspekter och pedagogiska idéer. Hur ser en gård ut som främjar barnets/elevens fysiska och psykiska hälsa?

Med i samtalet deltar även Tobias Berger och Ola Henningsson.

KUL – inspiration och erfarenhetsutbyte – avsnitt 18

Karlstadpedagoger för Utveckling och Lärande = KUL. Den 28 oktober samlas alla lärare och rektorer i Karlstads grundskolor för att lyssna till pedagoger ur den egna verksamheten. I detta avsnitt medverkar Maria Holm och Ola Henningsson från utvecklingsstöd, Tobias Berger, Pedagog Värmland samt Johan Sjövall, Skolområdechef Öst.

Ett år efter ombyggnationen av Ilandaskolan – hur har det gått? Avsnitt 17

En testmiljö för utvecklingsarbete finns sällan i skolan. De förändringar som görs sker i skarpt läge. Så även på Ilandaskolan, en sedan ett drygt år ombyggd 7-9-skola. I detta avsnitt berättar rektor Anna Carlsson och lärarna Emil Antonsson och Camilla Gustafson om förändringarna i och med omstarten.

Lärande för hållbar utveckling vid Zakrisdals förskola – avsnitt 16

– Vi vill skapa ett pedagogiskt rum med mer än plats för tomatplantor. En lärmiljö för processen kring lärande för hållbar utveckling, berättar pedagogerna på Zakrisdals förskola. I detta samtal får vi höra Stewart Geary, Miriam Cedervad och Madelene Stjernberg berätta om hur en idé grott och växt till ett utvecklingsarbete med föräldramedverkan och stärkt samverkan inom alla förskolans avdelningar.

Programledare är Ola Henningsson.

Växthus och tre pedagoger på förskolan

Ämneslärare på låg- och mellanstadiet på Råtorpsskolan – avsnitt 15

För över 25 år sedan förändrades lärarutbildningen och lärarexamen idag innebär en snävare ämnesinriktning än tidigare låg- och mellanstadielärare. Men hur många skolor har i praktiken en organisation som bygger på nuvarande lärares utbildning? Vid Råtorps och Södra Råtorps skola har de sedan ett par år gått från en organisation med utgångspunkten i klasslärare till mentorskap och ämneslärare redan från lågstadiet.

Likheter och skillnader mellan Vitsippans förskola och Junchups förskola i Nepal – avsnitt 14

Vitsippans förskola i Karlstad har under många år haft ett samarbete med Jungchup förskola i Nepal. Vi träffar förskolechefen Anita Tamang som är på besök i Karlstad och diskuterar likheter och skillnader mellan Sveriges och Nepals förskolor tillsammans med pedagogerna Eva Söderlind, Nina Holm och förskolechef Jenni Gunnberg.

Anita Tamang är fascinerad över den mängd saker som finns på Vitsippans förskola i Karlstad. På hennes förskola i Nepal är det framförallt förskolläraren och barnen i ett rum med väldigt lite leksaker eller pedagogiskt material.

Systematiskt kvalitetsarbete på Jakobsbergsskogens förskola – avsnitt 13

I och med den nya läroplanen 2010 fick förskolan ett utökat uppdrag – att förskolans kvalitet systematiskt ska dokumenteras, följas upp, utvecklas och utvärderas.

Hur det arbetet konkret kan gå till på en förskola får vi höra i det här avsnittet av Utvecklingspodden, där vi träffar Jennie Gunnberg och Cecilia Gåsvik på Jakobsbergsskogens förskola. Vi pratar om att inte dokumentera allt, om schema, kvalitets-dokument och att vara ”good enough”.

En egen platta med alla läromedel – avsnitt 12

Utvecklingspodden åkte till Vålbergsskolan och träffade en förväntansfull grupp som just tagit emot en rejäl hög med lärplattor laddade med läromedel. Plattorna ersätter alla tryckta läromedel under tre år och ska användas av de nya sjuorna.

Alla sjuor på Vålbergsskolan får en egen platta som innehåller alla läromedel och klassrum utrustade med modern teknik för att gynna ett kollaborativt arbete. Skolan får stöd och support för att utveckla användningen under en treårsperiod och forskare följer arbetet.

Pedagogisk dokumentation på förskolan – avsnitt 11

Vad innebär pedagogisk dokumentation? Beroende på vem du frågar så får du nog olika svar. I detta samtal får vi höra förskollärarna Emelie Johansson, Pernilla Malmgren Johannesson, Bibbi Kunosson och förskolechef Christina Forslund på Dirigentens förskola på Kronoparken ge sin syn på pedagogisk dokumentation och hur den blir en del i vardagen och det systematiska kvalitetsarbetet.

Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

Fördelar med Office 365 – avsnitt 10

Under läsåret 2015-2016 kommer Karlstads kommun att rulla ut Office 365 i etapper. Vad innebär Office 365? Vilka problem som finns idag kommer få sin lösning?

IT-pedagogerna Anna Stefansson, Monica Eriksson och Ingmar Norin samtalar tillsammans med Ola Henningsson om den efterlängtade övergången till O365. OneDrive, Outlook, kalender, Officepaketet Online och den spännande OneNote är något av det som tas upp.

Matematikutveckling på Färjestadsskolan – avsnitt 7

Avsnitt sju av Utvecklingspodden handar om Färjestadsskolan och deras arbete med matematikutveckling. Eftersom samtliga lärare deltagit i matematiklyftet och handledaren är skolans förstelärare i ämnet, genomsyrar utvecklingsarbetet det kollegiala samtalet på skolan.

I samtalet deltar rektor Mikael Nilsson och lärarna Carina Agnemyr-Mattson och Jeanette Barthelsson samt Tobias Berger och Ola Henningsson.

"Man kommer inte undan." – om kollegialt lärande i matematiklyftet – avsnitt 6

"Det är som natt och dag att jobba med fortbildning på det här sättet jämfört med att bara gå på en föreläsning."

Det här poddavsnittet handlar om den största fortbildningssatsningen inom matematik någonsin i Sverige – Matematiklyftet. Tobias Berger samtalar med matematikutvecklare Annika Thyberg och lärarna Carina Berg, Elin Thompson, Lisa Fromén om erfarenheter från matematiklyftet i Karlstad.

Möjligheter med molntjänster – avsnitt 5

Det här poddavsnittet är ett samtal om användandet av olika molntjänster i skolan. I och med att Karlstad får molntjänsten Office 365 kan vi nå våra filer och samarbeta via Internet. Tid och rum får inte samma betydelse.

Hur påverkar det arbetet i skolan? Hur kan vi göra information tillgänglig? Vad innebär det att dela dokument med varandra? Vad kan eleverna om detta? Kan vi använda detta utan att ha varsin dator/platta?

Resultatdialog – en del i utvecklingsarbetet – avsnitt 3

Resultatdialogen är ett samtal mellan skolan och skolområdechefen utifrån skolans resultat och deras tankar för att utvecklas undervisningen.

I denna podd pratar vi med Monica Johansson, Maria Mårtensson och Anna Quist från Skåreskolan med om hur de upplevde sin första resultatdialog.

Sedan träffar vi skolområdeschef Anders Karlsson och planeringschef Anna-Lena Norlander-Groth och pratar om hur de upplevde den första resultatdialogen och dess roll i styrkedjan mellan nämnden och verksamheten.