Blogginlägg

Julmust, skumtomtar och hållbar utveckling

Det är en onsdagsförmiddag i november och på bordet står en skål med skumtomtar, en flaska julmust och tre datorer. Runt bordet sitter tre rektorer med ansvar för förskolan och grundskolan som ska ta sig an den kommande handlingsplanen för övergången mellan skolformerna.

På Kronoparken arbetar vi med utvecklingsarbete i ett 1-16-årsperspektiv som vi valt att kalla ”Hela Kronoparken”. Arbetet omfattar förskolan, grundskolan F-9 samt grundsärskolan.

Vår vision lyder; Kronoparken utbildar för att leva och agera i en hållbar värld - våra olikheter är våra möjligheter.

Professionshandledning med grundsärskolan på Kronoparken

Under de senaste fem åren har grundsärskolan på Kronoparken vuxit.  Dels genom klasser som flyttats dit från andra lokaler men också via utökning av elevantalet.  

Kronoparkens förskolor och skolor har ett påbörjat samarbete som kallas ”Hela Kronoparken” som ni kan läsa mer om i vår profil. I detta samarbete ingår arbeten i olika grupper, som bl.a. kommer att skriva blogginlägg här, och en av dessa samarbetsgrupper är den vi valt att kalla ” Nätverk grundsärskolan Kronoparken”. 

På väg mot en språkutvecklingsplan

Hela Kronoparken är ett samarbete mellan förskolor och skolor på Kronoparkens skolområde. Ett samarbete som ska synas på alla nivåer samt inom/mellan nämnda verksamheter. Att ta fram en språkutvecklingsplan är alltså ett led i att få ett gemensamt förhållningssätt kring barnets/elevens språk- och kunskapsutveckling på Kronoparkens skolområde. Det är genom språket som barnet/eleven visar och uttrycker sina åsikter och kunskaper, från första dagen på förskolan till sista dagen i årskurs 9.