Blogginlägg

Fadimedagen

Den 21 januari 2002 dödas Fadime Sahindal av sin pappa med motivet att rädda familjens heder. Detta var ett av de första kända fallen en hedersmord i Sverige och i med detta började vi sakta lyfta på locket kring ämnet hedersrelaterat våld och förtryck. Och vi behöver fortsätta lyfta på detta lock!

Fadime kämpade för andra kvinnor i samma situation som hennes. Hon höll bland annat tal för den svenska Riksdagen i november 2001. Hon bad oss att inte vända ryggen åt de unga flickor som är utsatta för hedersförtryck.

Podd-tips!

Vi fann vår inspiration till projektet i en lärare och behandlingspedagog som heter David Saleh. Han har tagit fram ett material som är anpassat för nyanlända elever, utifrån olika utbildningsbakgrund eller språknivå. ILT har gjort ett kort poddavsnitt med David Saleh som vi rekommenderar att lyssna på. David ger ett perspektiv på vad man kan behöva tänka på när man ska påbörja undervisning kring sex- och samlevnad med nyanlända elever. Viktigt är att utgå från elevgruppen.

Barnäktenskap och äktenskapsresa: Inför lov!

Om en vecka är jullovet i full fart. För många av oss är det en bild av ledighet, familjemys och aktiviteter men för en del barn innebär det en resa innehållandes tvång och kontroll. I skolan är det värt att vara uppmärksam på signaler om vilseledande äktenskapsresa inför varje lov. Sommarlovet är längre, men även under jullovet förekommer planerade "äktenskapsresor". När det gäller hedersrelaterat våld och förtryck handlar det ofta som yrkesverksam om att tyda signaler hos barnet, samt att vara nyfiken och ställa konkreta frågor.

Uppstart med ny grupp

Den 14 november har vi haft uppstart med en elevgrupp. Det gemensamma för gruppen är att de är nyanlända, och har varit i Sverige mellan 3 år till 3 dagar. Vi kör blandad grupp med tjejer och killar. I och med att eleverna har olika nivåer i språken har vi vid uppstarten alltid tolk. Detta för att de verkligen ska förstå när vi pratar om Barnkonventionen och dess artiklar. I dagens grupp hade vi språken dari och arabiska i första hand. Men även elev som pratar indonesiska och mandarin. Till dessa två fick vi blanda engelska och svenska.

Vilka är vi?

En bild kan säga mer än 1000 ord och här ser ni två bilder som representerar oss och vilka vi är. Vi använder dessa bilder när vi introducerar projektet Känn dig själv! för elever. Bilderna ska representera oss som personer, och något som är en del i vår identitet. Identitet är just en sådan sak vi pratar mycket om med eleverna. I och med att majoriteten av de elever vi möter är nybörjare i det svenska språket väljer vi att kommunicera mycket med bilder.

Nationell samling mot hedersrelaterat våld och förtryck

I dagsläget gör regeringen flera satsningar för att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Den 30 november var vi iväg på en konferens arrangerad av Länsstyrelsen Östergötland i samråd med socialdepartementet. Där presenterades det pågående arbetet inom myndigheterna. Fokus låg särskilt på arbetet mot barnäktenskap, brott med hedersmords-motiv och på kartläggning av hedersrelaterat våld och förtryck. Nedan ser ni lite bilder från konferensen. 

Jobbar vi med barnkonventionen i vår vardag?

Runt barnkonventionen finns det redan mycket material som är lätt att använda i det vardagliga arbetet runt barn, och även i det kollegiala lärandet. I dagsläget jobbar regeringen för att Barnkonventionen ska bli lag 2020, vilket gör att vi känner att det finns så mycket vi skulle behöva lära oss om konventionen och dess artiklar. Vi skulle behöva samtala och problematisera våra åsikter kring artiklarna mer än vad vi gör idag. Ibland känns barnkonventionen mer som ett begrepp än som något praktiskt. 

Idag är ingen vanlig dag, för idag är Barnkonventionens dag!

Barnkonventionen är ett fantastiskt verktyg att använda för att prata både rättigheter och problematisera dessa rättigheter med barn, och är vår utgångspunkt i projektet Känn dig själv!
Vi tänker att genom att veta sina rättigheter har man makt att påverka sitt liv. 

Bild från vårt bildspel kopplat till uppstartstillfälle med elever. När vi går igenom barnkonventionens artiklar har vi tillgång till tolk.