Blogginlägg

Konferens

Tack alla ni som kom på konferensen! Vilken dag vi fick tillsammans. Nya kunskaper, reflektioner, diskussioner, inspiration. Det är tydligt att frågan om skolnärvaro engagerar. var 330 yrkesverksamma på plats på Karlstad universitet. Specialpedagoger, skolkuratorer, skolsköterskor, rektorer och representanter från skolledning och utveckling fanns det bland besökarna. Samtliga kommuner i länet fanns representerade. Fantastiskt roligt att så många kom! 

Problematisk frånvaro

Malin Gren Landell är disputerad psykolog, leg psykoterapeut med tidigare uppdrag för socialstyrelsen och skolinspektionen. Hon har forskat på skolfrånvaro och skrivit böcker riktade till elevhälsa och pedagoger där hon ofta haft inriktning mot främjande arbete i skolan. År 2015 fick hon av regeringen uppdrag som särskild utredare av problematisk frånvaro i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Utredningen presenteras i SOU 2016:94 - Saknad!

Hemmasittardagen 2 maj 8,00-16,30 2018

Den 2 maj arrangerar Prestationsprinsen Hemmasittardagen i Stockholm. Dagen är öppen för alla, både professionella och föräldrar. Dagen är späckad med intressanta föreläsningar som behandlar denna problematik. Priset kommer att ligga runt 500 kr och då ingår fika och lunch. Hela skolnärvaroprojektet kommer att delta. Den bifogade filmen visar lite från dagen förra året. Hoppas vi ses där! 

Sju råd som hjälper ”hemmasittare” till skolan

Inget barn väljer frivilligt att vara hemma från skolan under långa perioder. Ge inte upp, med små medel kan man göra stor skillnad, skriver företrädare för föreningen Magelungen Utveckling, som arbetar med hemmasittande unga. Så här berättar de och kommer med bra råd:

Magelungen Utveckling har sedan flera år arbetat strukturerat med hemmasittare och vi vågar oss på att titulera oss Sveriges ledande experter på behandling av hemmasittare.

Varsamhet med föräldrarna

Alltför ofta fokuserar vi i skolans värld på skolan och pedagogiken. Det gör att vi ibland glömmer den utsatta situationen som många föräldrar befinner sig i när de har ett barn med problematisk skolfrånvaro. I vårt team har vi kommit närmare familjer som lever med denna problematik. Ofta möter vi kompetenta föräldrar som gör allt de kan och många av dem är helt uttröttade av situationen. Vi vill dela detta Vlogginlägg med er läsare, det är en mamma från norröver.

Roboten AV1

Skolnärvaroprojektet har köpt en AV1 som hjälper långtidssjuka elever att behålla kontakten med skolan och sina vänner. 

Bild AV1

Vi använder den just nu på Norrstrandsskolan och det fungerar bra. Den kommer inte behövas för den eleven efter jul så då flyttar den vidare till en annan elev som behöver den. 

Filmerna om Alex

Uppdrag psykisk hälsa har producerat korta animerade informationsfilmer riktat till barn och unga om olika samhällsfunktioner. Dessa kan vara lämpliga att visa för både elever och deras föräldrar i arbetet att motivera dem att ta stöd från andra myndigheter. Det kan även ge barn och unga en förberedelse och förförståelse inför möten. 

Alex om skola och psykisk hälsa

Alex besöker socialtjänsten

Begrepp

Det råder en viss begreppsförvirring! I tidiga svenska studier använder man begrepp som skolkskolfobi och skolvägran. De senare svenska studierna utvidgar begreppen såsom skolkströfrånvaroskolfrånvaro (giltig, ogiltig, oroväckande, problematisk osv), hemmasittarehemmasattaelofkorridorvandrareavhopparedrop-outs osv. I internationella studier hittar vi  begrepp som scool absenteeismschool refusaltruancyschool phobiaschool withdrawal. Begreppet school refusal behavior (skolvägrande beteende) används ibland som ett paraplybegrepp.

Kartläggning av skolor

En mycket viktig del i vårt arbete är att skapa en tydlig nulägesbild av skolfrånvaro, rutiner, metoder och behov av stöd på varje skolenhet. Det gör vi genom att göra en kartläggning på respektive grundskola i Karlstad kommun. Vi i resursteamet genomför kartläggning med rektor och elevhälsa. Vi träffar också en elevgrupp på varje skola. Vi har utformat två olika kartläggningsmaterial för detta ändamål. Resultaten sammanställs och ska sedan analyseras så att vi kan utforma och anpassa vårt fortsatta arbete utifrån skolornas faktiska behov.

Vilka är vi?

I mars 2017 startade Resursteamet som en del av skolnärvaroprojektet. Vi är en sammansättning av funktioner med specialpedagogisk, psykosocial och medicinsk kompetens. Vi är fem personer som ingår i teamet varav fyra av oss arbetar 50% i teamet och 50% i ordinarie verksamhet. Tanken är det generar en kunskapsöverföring och långsiktig hållbarhet. För att få kontinuitet arbetar en person 100%. Ännu är inte alla i teamet i gång men till hösten är vi full styrka.

Vi som arbetar i teamet är;

Liselotte Rolfsdotter Lindström specialpedagog

Per Falk familjebehandlare

Saknad!

År 2015 gav regeringen i uppdrag till en särskild utredare, Malin Gren Landell, att kartlägga elevers problematiska frånvaro i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. I uppdraget ingick även att analysera orsakerna till frånvaro och att föreslå hur skolans arbete med att främja närvaro och vidta åtgärder vid frånvaro. Utredningens syfte var helt enkelt att säkerhetsställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning.

Namnförslag tack!

När projektansökan skulle skrivas fick teamet arbetsnamnet Resursteamet. Detta har fått vara kvar men allt som tiden går upplever vi att namnet Resursteam kan ge felaktiga föreställningar om uppdraget. Men framför allt låter det lite tråkigt tycker vi. Vi vill därför gärna ta emot förslag på ett bättre namn på teamet. Så hjälp oss med att döpa om teamet. Alla förslag tas tacksamt emot!

Välkomna

Välkomna till vår blogg! Här kan ni följa vårt arbete under projekttiden med att främja skolnärvaro och förebygga frånvaro med alla dess utmaningar och möjligheter. Vi kommer även lägga ut tips på litteratur, material och länkar som kan vara ett stöd i ert arbete med elever. Kom också gärna med frågor och synpunkter men framför allt, dela med er av goda exempel så att vi kan sprida kunskap och öka skolnärvaron för alla barn och ungdomar.

/Teamet