Blogginlägg

Reciprok undervisning för att förstå texter

Lärare har alltid pratat kring texter

Att arbeta med läsförståelse gör vi lärare hela tiden utan att vi tänker på det. Så fort vi läser högt så ställer vi automatiskt frågor till barnen. Vad tror ni ska hända?  Vad menas med ...?   Reciprok undervisning kan översättas till ömsesidigt lärande. Man ska lära sig i dialog med andra. Man arbetar lite i taget med texten och man ska vara en aktiv läsare.

Att pröva olika samtalsmodeller – Hur skapar vi mer tid för alla i klassrummet?

I läslyftet har vi fått pröva olika samtalsmodeller. Efter att vi själva fått delta i olika samtalsmodeller blir det lättare att själv genomföra dem eftersom man förstår bättre hur de fungerar. Jag har verkligen omvärderat post-it lappars användning. Det är intressant att se hur man med dem kan styra diskussionerna. Även hur olika grupperingar kan påverka innehållet och deltagandet i diskussionerna. Alla får dessutom mer tid att berätta om vad de tänker