Blogg
Nu har vi gjort tre av fem veckor på Svenska skolan i Nairobi. Skolan har åldersblandade klasser med ca 20 elever. I årskurs 4-6 finns elever med flera olika första språk och en stor variation på bakgrund och förkunskaper. Eftersom det är en svensk skola som följer svensk läroplan fungerar mycket på samma sätt som i Sverige, men det finns också mycket som skiljer sig. Eftersom vi befinner oss i ett annat land med en annan kultur än i Sverige behöver både lärare och elever förhålla sig till omgivningen. Förutom att upptäcka landet genom utflykter handlar det om saker som att skolan inte erbjuder fritids och helt andra säkerhetsrisker än vi är vana vid i Sverige. Dessutom ställer åldersblandade klasser och den stora variationen på kunskapsnivåer andra krav på planering och undervisning.
Vår första dag på skolan fick vi ett varmt mottagande av både elever och personal och kunde snabbt skapa relationer med eleverna. Eftersom elever kommer och går förändras grupperna ofta, på gott och ont. Förändringar i gruppen kan förstås i vissa fall leda till ett hårdare klimat men tack vare hög personaltäthet och små grupper verkar det vara lätt att uppmärksamma konflikter och tidiga tecken på kränkningar. När det behövs är lärarna snabba på att göra förändringar i sin planering för att jobba med värdegrundsövningar eller ge eleverna möjlighet att reflektera över sitt beteende. Vi märker också att förändringar i gruppen gör eleverna gott då de flesta har lätt för att släppa in nya människor. Det märks tydligt på elevernas samtal att de har en bred världsbild och stor förståelse för hur förutsättningarna ser ut i olika delar av världen. Det är otroligt intressant att höra eleverna reflektera och diskutera frågor, stora som små.
Vi trivs otroligt bra på skolan och ser fram emot de två veckor som vi har kvar. Under de här två veckorna kommer vi bland annat göra vår andra utflykt med klassen. Vi har tidigare ägnat en heldag på Nairobi National Museum. Denna gång ska vi åka till Ngong Hills där vi ska titta på vindkraftverken som en del av området kring energikällor.
Elin och Emma