Logotyp bestående av karta över Värmland med punkter sammanbundna med streck. En större cirkel står det SOL Språk-,skriv- och läsutveckling i Värmland.

Blogg

SOL i Värmland

SOL i Värmland är ett av arton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). SOL i Värmland samarbetar med CSL och RUC vid Karlstads universitet. Vi arbetar med olika…
SOL i Värmland är ett av arton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). SOL i Värmland samarbetar med CSL och RUC vid Karlstads universitet. Vi arbetar med olika kompetenshöjande insatser inom språk- läs- och skrivutveckling för språk-, läs- och skrivutvecklare och för lärare. Är du intresserad av verksamheten så tag kontakt med samordnare Anders Biörklund via mejl: anders.biorklund@karlstad.se

Är du engagerad, positiv och självständig? Bli lärare!

I dag börjar jag morgonen med att läsa en artikel i Skolvärlden och reflektera över den lista över de 15 mest efterfrågade egenskaperna och kompetenserna hos lärare som efterfrågas enligt undersökta jobbannonser. Så här ser listan ut:

1. Engagerad

2. Samarbetsförmåga

3. Flexibel

4. Kreativ

5. Tydlig ledare

6. Stabil

7. Kommunikativ

8. Förmåga att motivera

9. Lösningsfokuserad, nyfiken

10. Positivt förhållningssätt

11. Språkutvecklande arbetssätt

12. Initiativrik, självständig                    

13. Digital kompetens

14. Ansvarsfull, prestigelös

15. Bra på att skapa relationer

Förutom digital kompetens och språkutvecklande arbetssätt, så tecknas bilden av ett yrke där din chans att få ett jobb korrelerar med personliga egenskaper som att man är engagerad, positiv, tar eget ansvar och själv löser problemen. Läraren ska visserligen vara samarbetsvillig också, men det är den enda egenskapen på listan som jag tycker antyder att undervisning är en sak för hela organisationen och att utveckling sker genom kollegialt lärande. Jag är så trött på att läraryrket ses som ett ensamarbete där läraren som individ står i fokus. Vi behöver en organisation som prioriterar samarbete och systematiskt kvalitetsarbete och därmed en organisation anpassad därefter. Vi behöver däremot inte fler eldsjälar som bränner ut sig i sin strävan efter att ta ansvar och lösa problem i en skolorganisation som har stora problem. Så tycker jag! Tycker du annorlunda?

/Malin

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg