Blogg
Skolnärvaroprojektet är ett samverkansprojekt i Karlstad kommun. Projektet ska arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande för att minska skolfrånvaro och dess negativa konsekvenser på kort och lång sikt. Målgruppen är elever med oroväckande hög eller total skolfrånvaro men också personal i förskola, grund- och grundsärskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola. Projektet är förvaltningsövergripade mellan Barn och ungdomsförvaltningen, Gymnasieförvaltningen och Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Projektgruppen består av Sara Lindahl, som är projektledare, och resursteamet. Resursteamet är en del av projektet som är sammansatt av olika funktioner med specialpedagogisk, psykosocial kompetens och medicinsk kompetens. Vi är fem personer som ingår i teamet och vårt uppdrag är att vara ett stöd i skolornas arbete med skolfrånvaro genom att arbeta på flera nivåer. Här kan ni följa vårt arbete och projektets väg framåt!
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2267", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7560, "ID": 7560, "post_author": "2070", "post_content": "Tips och tankar f\u00f6r en tillg\u00e4nglig inkluderande skolavslutning<\/h2>
D\u00e5 \u00e4r det strax sommarlov, men f\u00f6rst ska det vara skolavslutning. Det \u00e4r en annorlunda dag med m\u00e5nga olika inslag, dessutom ett hejd\u00e5 till kamrater och vardagens h\u00e4rliga rutiner. Det kan vara energikr\u00e4vande, inte bara elever med ADHD, Aspergers, eller sl\u00e4ng av, utan m\u00e5nga elever t.ex. de som \u201dbara\u201d \u00e4r stressade och oroliga.<\/p>
Det h\u00e4r inl\u00e4gget presenterar vi i ungef\u00e4r samma form inf\u00f6r varje terminsslut. F\u00f6r det beh\u00f6vs! Vi gl\u00f6mmer s\u00e5 l\u00e4tt bort och planerar f\u00f6r genomsnittseleven, som knappt finns\u2026<\/p>
1.F\u00f6ruts\u00e4gbarhet<\/strong> \u2013 Givetvis ska all information om avslutningen ut i god tid. S\u00e5 det har ni f\u00f6rst\u00e5s redan skickat, eller hur? G\u00e4rna med bilder p\u00e5 d\u00e4r ni ska h\u00e5lla till, skolans aula, skolg\u00e5rden, kyrkan eller vad det nu \u00e4r. Om ni var d\u00e4r f\u00f6rra \u00e5ret finns det s\u00e4kert bilder.<\/p>
2. Klarspr\u00e5k och anv\u00e4ndbar information<\/strong> \u2013 Se till att f\u00e5 med svar p\u00e5 alla fr\u00e5georden, de g\u00e5r i varandra, men det \u00e4r bara bra, d\u00e5 f\u00e5r vi med det vi gl\u00f6mt p\u00e5 ett st\u00e4lle p\u00e5 ett annat:<\/p>
N\u00e4r<\/strong> \u2013 datum, n\u00e4r man g\u00e5r\/\u00e5ker dit (om gemensamt), n\u00e4r b\u00f6rjar det, h\u00e5lltider under dagen och n\u00e4r det slutar.<\/p>
Vad<\/strong> h\u00e4nder \u2013 programmet med tider, eventuell samling innan, med mera.<\/p>
Vem\/vilka<\/strong> \u2013 vilka talar och upptr\u00e4der, vilka sitter med vem, med vilken l\u00e4rare, med vem g\u00e5r\/\u00e5ker de dit med\u2026<\/p>
Hur<\/strong> \u2013 \u00e5ker vi dit, hur \u00e5ker vi hem, f\u00f6rv\u00e4ntas alla g\u00f6ra n\u00e5got (sjunga, bilda ringar, g\u00e5 fram och h\u00e4mta diplom\u2026.<\/p>
Varf\u00f6r <\/strong>\u2013 f\u00f6r att fira att alla k\u00e4mpat v\u00e4l under terminen och nu \u00e4r det lov!<\/p>
Vad h\u00e4nder sen<\/strong> \u2013 \u00e4r det slut, g\u00e5r vi tillbaka till skolan eller vad ska h\u00e4nda?<\/p>
3. Hj\u00e4lp att f\u00e5 koll <\/strong>\u2013 Det beh\u00f6vs lite extra information f\u00f6r en del, l\u00e4nkar, bilder, video, ljudfil. Och det \u00e4r inte bara f\u00f6r oroliga. De beh\u00f6ver mycket detaljer f\u00f6r att inget \u00f6verraskande ska h\u00e4nda. \u00c4ven \u00f6veraktiva beh\u00f6ver veta mycket f\u00f6r att veta hur l\u00e4nge de ska bita ihop utan att studsa, peta p\u00e5 n\u00e5gon eller helt enkelt b\u00f6rja springa runt. Samma sak med de som har koncentrationssv\u00e5righeter. Eller diabetes, f\u00f6r att veta om lunchen \u00e4r annan tid.<\/p>
4. Begr\u00e4nsa intryck<\/strong> \u2013 Andra beh\u00f6ver hj\u00e4lp att sk\u00e4rma av. Kan er klass f\u00e5 sitta l\u00e4ngst bak, st\u00e5 i ena \u00e4nden av skolg\u00e5rden, sitta l\u00e4ngst ut p\u00e5 raden, ja, det b\u00e4st \u00e4r v\u00e4l att fr\u00e5ga eleven vad som skulle underl\u00e4tta. Att ha sv\u00e5rt att sortera information \u00e4r sv\u00e5rt f\u00f6r m\u00e5nga, h\u00f6gsensitiva, de p\u00e5 \u201dspektrumet\u201d dvs. med adhd eller annat AST och m\u00e5nga fler!<\/p>
5. Retr\u00e4ttplats<\/strong> \u2013 N\u00e5gra beh\u00f6ver veta att det finns en n\u00f6dl\u00f6sning eller en retr\u00e4ttplats om det blir \u00f6verm\u00e4ktigt. Vem s\u00e4ger de till, vart g\u00e5r de, ska de s\u00e4tta p\u00e5 musik i sin mobil eller b\u00f6rja spela ett spel eller bara blunda eller g\u00e5 d\u00e4r ifr\u00e5n\u2026 Best\u00e4m i f\u00f6rv\u00e4g!<\/p>
6. Ta hj\u00e4lp<\/strong> \u2013 Inkludera familjen, f\u00f6r\u00e4ldrar\/v\u00e5rdnadshavare, de vet mycket om sina barns behov. Bjud in dem till samtal eller varf\u00f6r inte till avslutningen om det underl\u00e4ttar f\u00f6r v\u00e5r elev!<\/p>
7. Alternativ avslutning<\/strong> \u2013 N\u00e5gra kommer inte att komma p\u00e5 avslutningen. De tycker det \u00e4r f\u00f6r r\u00f6rigt, f\u00f6r l\u00e5ngsamt, f\u00f6r mycket intryck eller att det inte \u00e4r n\u00e5got att fira. Vi vet nog om vi har en s\u00e5dan elev. Kan v\u00e5r sista lektion med eleverna och den eleven g\u00f6ras till n\u00e5got extra? En liten mini-avslutning s\u00e5 att \u00e4ven den h\u00e4r eleven f\u00e5r ett avslut p\u00e5 terminen och en start p\u00e5 lovet? Bjuda p\u00e5 saft och bulle? Se p\u00e5 film? Eller bara skriva stort att det \u00e4r sista lektionen och \u00f6nska alla ett underbart lov och glad sommar, f\u00f6r en del vill bara att allt ska vara som vanligt\u2026<\/p>
8. Hemmasittande elever<\/strong> \u2013 Vi beh\u00f6ver anv\u00e4nda all v\u00e5r fantasi och kreativitet (och ta hj\u00e4lp!) f\u00f6r att locka en elev som har l\u00e5ngvarig eller problematisk skolfr\u00e5nvaro till n\u00e5gon form av avslutning. Att bara komma och fika med oss kanske, f\u00f6r att tala om och visa att hen h\u00f6r hemma i skolan och \u00e4r saknad. Kanske terminen kan sluta med att ni planerar f\u00f6r en bra start n\u00e4sta termin. Eller \u00e5k hem med en h\u00e4lsning fr\u00e5n dig, favoritl\u00e4raren, kamraterna. F\u00f6r vissa kanske ett bes\u00f6k av n\u00e5gra favvo-l\u00e4rare och kompisar kan vara aktuellt. Tala med eleven, f\u00f6rmodligen b\u00e4st med text via skype eller sms. G\u00e5r inte det tala med f\u00f6r\u00e4ldrarna. Alla vill sluta terminen med att lyckas och n\u00e5got att komma tillbaka till!<\/p>
9. Viktigast \u00e4r att vi talar med den det ber\u00f6r.<\/strong> Eleven! Med respekt och tillit. L\u00e5t oss t\u00e4nka till och g\u00e5 alla olika funktionsupps\u00e4ttningar till m\u00f6tes. F\u00f6r en fr\u00f6jdefull jul!
F\u00f6r v\u00e5ra \u00e4lskade ungars skull, ja, f\u00f6r allas skull!<\/p>Taget fr\u00e5n Prestationsprinsens blogg<\/p><\/div>", "post_date": "2018-06-05 09:26:30", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Tips och tankar inf\u00f6r skolavslutningen", "post_type": "blog", "slug": "tips-och-tankar-infor-skolavslutningen", "_fgd2wp_old_node_id": "2267", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2018-06-05 09:26:30", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "tips-och-tankar-infor-skolavslutningen", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2018-06-05 09:26:30", "post_modified_gmt": "2018-06-05 09:26:30", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/skolnarvaroprojektet\/20180605\/tips-och-tankar-infor-skolavslutningen\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
tags
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "skolavslutning Fr\u00e4mja Skoln\u00e4rvaro F\u00f6rbereda", "taxonomy": "post_tag", "id": 2313, "ID": 2313, "term_id": 2313, "slug": "skolavslutning-framja-skolnarvaro-forbereda", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2313, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" } ]fields
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "