Blogg
Skolnärvaroprojektet är ett samverkansprojekt i Karlstad kommun. Projektet ska arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande för att minska skolfrånvaro och dess negativa konsekvenser på kort och lång sikt. Målgruppen är elever med oroväckande hög eller total skolfrånvaro men också personal i förskola, grund- och grundsärskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola. Projektet är förvaltningsövergripade mellan Barn och ungdomsförvaltningen, Gymnasieförvaltningen och Arbetsmarknads- och socialförvaltningen.
Projektgruppen består av Sara Lindahl, som är projektledare, och resursteamet. Resursteamet är en del av projektet som är sammansatt av olika funktioner med specialpedagogisk, psykosocial kompetens och medicinsk kompetens. Vi är fem personer som ingår i teamet och vårt uppdrag är att vara ett stöd i skolornas arbete med skolfrånvaro genom att arbeta på flera nivåer. Här kan ni följa vårt arbete och projektets väg framåt!
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2130", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7388, "ID": 7388, "post_author": "2070", "post_content": "Inget barn v\u00e4ljer frivilligt att vara hemma fr\u00e5n skolan under l\u00e5nga perioder. Ge inte upp, med sm\u00e5 medel kan man g\u00f6ra stor skillnad, skriver f\u00f6retr\u00e4dare f\u00f6r f\u00f6reningen Magelungen Utveckling, som arbetar med hemmasittande unga. S\u00e5 h\u00e4r ber\u00e4ttar de och kommer med bra r\u00e5d:<\/p>
Magelungen Utveckling har sedan flera \u00e5r arbetat strukturerat med hemmasittare och vi v\u00e5gar oss p\u00e5 att titulera oss Sveriges ledande experter p\u00e5 behandling av hemmasittare.<\/p>
Vi \u00e4r glada \u00e5t att diskussionen om hemmasittare och skolmisslyckande uppm\u00e4rksammas men samtidigt bekymrade f\u00f6r att viktig kunskap inte kommer fram i debatten.<\/p>
Hemmasittande \u00e4r en komplex problematik d\u00e4r orsak och verkan kan vara sv\u00e5ra att skilja fr\u00e5n varandra och s\u00e4llan har uttrycket \u00bbdet finns inga enkla svar\u00ab varit s\u00e5 aktuellt.<\/p>
Det vi d\u00e4remot med s\u00e4kerhet vet, och alltid kan utg\u00e5 fr\u00e5n, \u00e4r att hemmasittare vill g\u00e5 i skolan.<\/p>
Inget barn v\u00e4ljer frivilligt att vara hemma fr\u00e5n skolan under l\u00e5nga perioder. Inget barn v\u00e4ljer frivilligt att misslyckas i skolan, riskera f\u00f6ljdproblematik i form av \u00e5ngest- eller depressionssymtom och kraftigt minska sina chanser till ett liv d\u00e4r man kan f\u00f6rs\u00f6rja sig sj\u00e4lv.<\/p>
F\u00f6rklaringarna kan allts\u00e5 inte s\u00f6kas i barnets inre i form av diffusa begrepp som vilja eller motivation. Det \u00e4r alltid i milj\u00f6n runt omkring hemmasittarna som svaren finns.<\/p>
Runt hemmasittarna finns en familj som f\u00f6rs\u00f6ker hj\u00e4lpa sitt barn. F\u00e5 f\u00f6r\u00e4ldrar, om ens n\u00e5gra, bidrar medvetet till hemmasittande. Att som f\u00f6r\u00e4lder veta vad man ska g\u00f6ra kan d\u00e4remot vara sv\u00e5rt.<\/p>
Vad s\u00e4ger d\u00e5 forskningen om elever med h\u00f6g skolfr\u00e5nvaro? Vi vet att dessa elever i h\u00f6gre grad \u00e4n andra har l\u00e4gre sj\u00e4lvk\u00e4nsla, mindre tillit till vuxna, oftare har somatiska besv\u00e4r, oftare har neuropsykiatriska funktionsneds\u00e4ttningar samt h\u00f6g f\u00f6rekomst av \u00e5ngest- och depressionssymtom.<\/p>
De f\u00f6r\u00e4ldrar som vi m\u00f6ter har ofta starka skuldk\u00e4nslor f\u00f6r att de inte klarar av att f\u00e5 sitt barn till skolan.<\/p>
F\u00f6r\u00e4ldrar till barn med h\u00f6g skolfr\u00e5nvaro f\u00e5r mycket negativ feedback fr\u00e5n skolan. Det pratas \u00e5tskilligt om det som inte fungerar och litet om det som fungerar. Detta bryter ner relationen mellan skolan och f\u00f6r\u00e4ldrarna, vilket f\u00f6rs\u00e4mrar chanserna till f\u00f6r\u00e4ndring.<\/p>
De f\u00f6r\u00e4ldrar som vi m\u00f6ter har ofta starka skuldk\u00e4nslor f\u00f6r att de inte klarar av att f\u00e5 sitt barn till skolan. De \u00e4r slutk\u00f6rda och k\u00e4nner sig misslyckade. V\u00e5r egen forskning visar att de i mer \u00e4n 50 procent av fallen har s\u00e5 stora \u00e5ngest- och depressionssymtom att de uppfyller kriterierna f\u00f6r en psykiatrisk diagnos. Det \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande med sjukskrivningar.<\/p>
Men b\u00e5de barnen och f\u00f6r\u00e4ldrarna har precis samma dr\u00f6mmar som andra. De elever vi m\u00f6ter uttrycker en stark \u00f6nskan om att g\u00e5 i skolan och vara som alla andra.<\/p>
Vad \u00e4r d\u00e5 l\u00f6sningen? \u00c5terigen borde vi g\u00e5 till vad forskningen och den kliniska erfarenheten s\u00e4ger oss. Vi vet vissa saker:<\/p>
<\/p>
<\/p>
Ia Sundberg Lax
Chef Magelungen Hemmasittare<\/p>
Robert Palm\u00e9r
Programansvarig Magelungen Hemmasittare<\/p>
Peter Friberg
Utbildningsansvarig Magelungen Utveckling<\/p>
Fotnot: Magelungen Utveckling \u00e4r ett id\u00e9buret och medarbetar\u00e4gt aktiebolag som vill bidra till samh\u00e4llsnytta och innovationskraft inom behandling, skola och f\u00f6r\u00e4ndringsarbete.<\/p>", "post_date": "2018-01-09 13:26:48", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Sju r\u00e5d som hj\u00e4lper \u201dhemmasittare\u201d till skolan", "post_type": "blog", "slug": "sju-rad-som-hjalper-hemmasittare-till-skolan", "_fgd2wp_old_node_id": "2130", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2018-01-09 13:26:48", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "sju-rad-som-hjalper-hemmasittare-till-skolan", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2018-01-09 13:26:48", "post_modified_gmt": "2018-01-09 13:26:48", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/skolnarvaroprojektet\/20180109\/sju-rad-som-hjalper-hemmasittare-till-skolan\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "hemmasittare", "taxonomy": "post_tag", "id": 2220, "ID": 2220, "term_id": 2220, "slug": "hemmasittare", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2220, "parent": 0, "count": 10, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "