Blogg
Hej!
Jag är legitimerad förskollärare och jobbar på en avdelning med barn i åldrarna tre till fem år på Villebergens förskola, tidigare Karlbergs förskola, i Åmål.
För ett par år sedan fick jag frågan om jag skulle vara intresserad av att vara lärledare för en grupp förskollärare i Läslyftet Åmålsmodellen. Jag tyckte det lät riktigt roligt och svarade ja mer eller mindre på stående fot. Jag fick även frågan om jag hade erfarenhet av att blogga, vilket jag inte har, trots eller tack vare detta så fick jag i alla fall frågan om jag ville pröva på att blogga. På denna fråga var svaret inte riktigt lika självklart men nu sitter jag här och det ska bli så kul att få testa mina vingar i bloggvärlden.
I min blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och erfarenheter av Läslyftet Åmålsmodellen allt eftersom projektet fortskrider. Jag ser mycket fram emot att få vara en del av Läslyftet Åmålsmodellen och att få se vad det kan leda till för våra barn och unga men också för mig själv och mina kollegor. Jag tror starkt på att vi alla inblandade har något att vinna av detta projekt och det vore jätteroligt om fler även utanför Åmåls gränser skulle vilja följa vår resa.
Välkomna att följa med!
Förskola | Språkutveckling
Läsning på olika språkHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "6958", "_fgd2wp_old_node_id": "1576", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6959, "ID": 6959, "post_author": "2056", "post_content": "I detta inl\u00e4gg kommer jag att bli en aning privat. Jag m\u00e5ste n\u00e4mligen ber\u00e4tta f\u00f6r er hur min dotter p\u00e5 dryga \u00e5ret fick mig att \u00f6ppna \u00f6gonen f\u00f6r en intressant tanke, bara n\u00e5gra dagar efter att jag l\u00e4st texten om h\u00f6gl\u00e4sning. Jag skulle f\u00f6rs\u00f6ka mig p\u00e5 lite tr\u00e4ning p\u00e5 hemmaplan och ville ha med mig min dotter p\u00e5 detta, det ville inte hon. Hon ville hellre riva ut en stor m\u00e4ngd DVD-fodral. F\u00f6r att jag skulle f\u00e5 min tr\u00e4ning s\u00e5 fick hon h\u00e5llas. Efter en stund ser jag hur hon har \u00f6ppnat ett fodral och h\u00e5ller upp det framf\u00f6r sig, hon l\u00e4ser bok, dock uppochner. Detta fick mig att t\u00e4nka, hon har sett och f\u00f6rst\u00e5tt hur man h\u00e5ller en bok, eller f\u00f6r den delen ett DVD-fodral, men hon vet \u00e4nnu inte vad som \u00e4r upp och ner p\u00e5 boken. Detta tyckte jag var intressant, undrar n\u00e4r de l\u00e4r sig alla dessa fysiska f\u00f6rh\u00e5llanden till l\u00e4sning. Troligvis beror det p\u00e5 n\u00e4r och hur ofta de st\u00f6ter p\u00e5 l\u00e4sning. D\u00e5 jag sj\u00e4lv \u00e4lskar barnb\u00f6cker och vet att l\u00e4sning \u00e4r viktigt s\u00e5 har min dotter tidigt st\u00f6tt p\u00e5 l\u00e4sning och l\u00e4ser g\u00e4rna b\u00e5de b\u00f6cker, tidningar och DVD-fodral. Men alla barn har det kanske inte s\u00e5 hemma. Barn l\u00e4r sig snabbt, det vet vi alla, men hur snabbt? <\/p>
I och med denna h\u00e4ndelse s\u00e5 v\u00e4cktes en tanke i mitt huvud, hur h\u00e5ller barnen p\u00e5 mitt jobb b\u00f6ckerna n\u00e4r de l\u00e4ser? De allra flesta barnen p\u00e5 v\u00e5r f\u00f6rskola talar arabiska och som ni kanske vet l\u00e4ser arabisktalande fr\u00e5n h\u00f6ger till v\u00e4nster, bakl\u00e4nges ur mitt perspektiv allts\u00e5. S\u00e5 fr\u00e5gan \u00e4r d\u00e5 hur de h\u00e5ller och \u00f6ppnar en bok? Och ser det olika ut beroende p\u00e5 hur l\u00e4nge de varit i Sverige och h\u00e5ller de b\u00f6ckerna olika beroende p\u00e5 om det \u00e4r en bok med svensk text eller en med arabisk text?<\/p>
Det jag hittills sett \u00e4r att flera av barnen h\u00e5ller alla b\u00f6cker som arabiska b\u00f6cker, allts\u00e5 med bokryggen till h\u00f6ger, oavsett spr\u00e5k. \u00c4n s\u00e5 l\u00e4nge har jag inte sett n\u00e5got barn som h\u00e5ller b\u00f6ckerna p\u00e5 olika s\u00e4tt beroende p\u00e5 spr\u00e5ket i boken. Antingen s\u00e5 har de inte f\u00f6rst\u00e5tt att det \u00e4r olika spr\u00e5k, kanske har de inte sett att det \u00e4r olika bokst\u00e4ver, eller s\u00e5 \u00e4r det kanske s\u00e5 att de inte vet att vi h\u00e5ller svenska b\u00f6cker p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Det jag \u00e4ven sett \u00e4r att barnen g\u00f6r olika med de svenska b\u00f6ckerna, n\u00e5gra av dem h\u00e5ller boken med framsidan mot sig men uppochner.<\/p>
<\/p>
Andra har h\u00e5llit b\u00f6ckerna bakochfram ist\u00e4llet.<\/p>
<\/p>
D\u00e5 \u00e4r fr\u00e5gan hur det kommer sig att de h\u00e5ller b\u00f6ckerna p\u00e5 olika s\u00e4tt. De verkar i alla fall ha f\u00f6rst\u00e5tt att en l\u00e4ser b\u00f6cker fr\u00e5n h\u00f6ger till v\u00e4nster p\u00e5 arabiska, men de verkar inte ha f\u00f6rst\u00e5tt att en p\u00e5 svenska l\u00e4ser b\u00f6cker \u00e5t andra h\u00e5llet. Och hur det sedan kommer sig att n\u00e5gra av dem h\u00e5ller b\u00f6ckerna uppochner och andra h\u00e5ller b\u00f6ckerna bakochfram det har jag \u00e4nnu inte listat ut, kanske \u00e4r det en slump. Det kan ju vara s\u00e5 att de tittar p\u00e5 bilderna s\u00e5 att de inte hamnar uppochner eller att de ser vilken sida av boken som ser ut att vara framsidan och inte t\u00e4nker p\u00e5 att den d\u00e5 hamnar uppochner. Eller s\u00e5 \u00e4r det som sagt en slump om de hamnar uppochner eller bakochfram. Jag tror att det \u00e4r lite olika fr\u00e5n barn till barn hur de g\u00f6r och varf\u00f6r. <\/p>
Ett av barnen p\u00e5 v\u00e5r f\u00f6rskola har ganska nyligen b\u00f6rjat skriva bokst\u00e4ver p\u00e5 svenska, inga ord \u00e4nnu utan bara enskilda bokst\u00e4ver. H\u00e4romdagen n\u00e4r jag s\u00e5g att hen satt och skrev s\u00e5 uppt\u00e4ckte jag att hen skrev svenska bokst\u00e4ver p\u00e5 rad, men bakl\u00e4nges, allts\u00e5 som en skriver p\u00e5 arabiska men med svenska bokst\u00e4ver. Hen har allts\u00e5 f\u00f6rst\u00e5tt att det \u00e4r olika bokst\u00e4ver f\u00f6r olika spr\u00e5k men inte l\u00e4rt sig \u00e4nnu att en skriver \u00e5t olika h\u00e5ll p\u00e5 olika spr\u00e5k. Jag tycker att detta \u00e4r v\u00e4ldigt intressant och jag kommer att f\u00f6lja hen i sin skrivutveckling och f\u00f6rs\u00f6ka se n\u00e4r hen f\u00f6rst\u00e5r att vi skriver \u00e5t olika h\u00e5ll. <\/p>
Jag sj\u00e4lv tycker att detta \u00e4r v\u00e4ldigt intressant. Och det ska bli v\u00e4ldigt sp\u00e4nnande att forts\u00e4tta titta p\u00e5 hur det ser ut i barngruppen, f\u00f6r \u00e4nnu \u00e4r jag inte klar med att unders\u00f6ka detta och kommer antagligen inte bli det heller d\u00e5 barngruppen st\u00e4ndigt f\u00f6r\u00e4ndras. Men nu tack vare l\u00e4slyftet, och med lite hj\u00e4lp av min dotter s\u00e5 har jag f\u00e5tt upp \u00f6gonen f\u00f6r detta. <\/p>
Hur ser det ut hos er? N\u00e4r l\u00e4r sig barnen hur en h\u00e5ller en bok och om de har ett annat spr\u00e5k \u00e4n Svenska, h\u00e5ller de alla b\u00f6cker likadant eller olika beroende p\u00e5 spr\u00e5k? <\/p>", "post_date": "2016-12-07 12:42:33", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "L\u00e4sning p\u00e5 olika spr\u00e5k", "post_type": "blog", "slug": "lasning-pa-olika-sprak", "_thumbnail_id": "6958", "_fgd2wp_old_node_id": "1576", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-12-07 12:42:33", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "lasning-pa-olika-sprak", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-12-07 12:42:33", "post_modified_gmt": "2016-12-07 12:42:33", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/sandra-edvardsson\/20161207\/lasning-pa-olika-sprak\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "L\u00e4sning Spr\u00e5k Svenska Arabiska", "taxonomy": "post_tag", "id": 2132, "ID": 2132, "term_id": 2132, "slug": "lasning-sprak-svenska-arabiska", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2132, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "