Blogg
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_edit_lock": "1671282258:2006", "_edit_last": "2006", "youtube": "", "_youtube": "field_61d462af95984", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462af81214", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462afa4656", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf" }, "id": 11712, "ID": 11712, "post_author": "2006", "post_content": "\nI slutet av terminen \u00e4r det mycket som ska g\u00f6ras klart b\u00e5de f\u00f6r elever och l\u00e4rare. Elever stressas slutf\u00f6ra uppgifter f\u00f6r att de ska bed\u00f6mas i omd\u00f6met eller betygs\u00e4ttas. De sista veckorna innan jul kan vara maxat med prov och inl\u00e4mningsuppgifter. Nu i dessa tider n\u00e4r det dessutom g\u00e5r influensa, Covid och RS virus \u00e4r m\u00e5nga sjuka och stressen \u00f6kar \u00e4nnu mer. Jag har funderat \u00f6ver hur det kommer sig att vi l\u00e4rare m\u00e5ste bed\u00f6ma \u00e4nda in i kaklet. Har vi inte underlag tillr\u00e4cklig f\u00f6r terminen, eller har vi helt enkelt planerat f\u00f6r d\u00e5ligt och lagt uppgifter och prov f\u00f6r n\u00e4ra jul.<\/strong> <\/p>\n\n\n\n
Jag har funderat \u00f6ver skillnaden p\u00e5 \"Fokus p\u00e5 g\u00f6randet\" och \"Fokus p\u00e5 l\u00e4randet\". Vad f\u00e5r mest effekt och vad har mest betydelse i svensk skola idag. I och med nya l\u00e4roplanen blir det n\u00e5gra skillnader (inte s\u00e5 m\u00e5nga, enligt min \u00e5sikt) p\u00e5 hur vi ska bed\u00f6ma vid betygss\u00e4ttning. Det ska \u00f6ppna upp f\u00f6r att l\u00e4rare ska fokusera p\u00e5 det centrala inneh\u00e5llet och f\u00e5 ett st\u00f6rre friutrymme i planering och utf\u00f6rande. Kriterier f\u00f6r bed\u00f6mning\/betygskriterierna ska vara mer allm\u00e4nna och inte lika omfattande. H\u00e4r h\u00e5ller jag med. Det har blivit mer luft i bed\u00f6mningen och jag som l\u00e4rare kan bed\u00f6ma utifr\u00e5n det undervisningen handlat om. Men jag undrar hur det \u00f6ppnar upp f\u00f6r fokus p\u00e5 g\u00f6rande samt fokus p\u00e5 l\u00e4rande. Finns det indikationer p\u00e5 var tyngdpunkten b\u00f6r ligga i denna nya l\u00e4roplan? <\/p>\n\n\n\n
Efter l\u00e5ng tid i svenska skola som l\u00e4rare och l\u00e5ng tid i svensk skola som f\u00f6r\u00e4lder kan jag se att mycket handlar om just fokus p\u00e5 g\u00f6randet i dagens skola. Det \u00e4r saker som ska g\u00f6ras klart, hinnas med varje vecka i varje \u00e4mne. Elever l\u00e4mnas till att fastna i ett g\u00f6rande, i en avprickningslista. Bock f\u00f6r den uppgiften. S\u00e4tt ig\u00e5ng med n\u00e4sta. \u00c4r det d\u00e4r felet kanske \u00e4r, att vi l\u00e4rare ska hinna med s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt. Stoffet \u00e4r fortfarande f\u00f6r mycket i det centrala inneh\u00e5llet. Det blir en undervisning som \u00e4r kvantitativ ist\u00e4llet f\u00f6r kvalitativ. D\u00e5 har vi hamnat snett. D\u00e5 kommer vi aldrig skapa b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r v\u00e5ra barn och unga. D\u00e5 kommer stressen inte avta. Eller beh\u00f6ver vi helt enkelt \u00e4ndra f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt i klassrummen? <\/p>\n\n\n\n
I mitt klassrum har jag under h\u00f6stterminen f\u00e5tt en kommentar som faktiskt var mitt i prick. \"Pernilla, jag blir ju aldrig f\u00e4rdig. Det \u00e4r alltid n\u00e5got jag ska jobba vidare med i min text. Kan den inte f\u00e5 vara f\u00e4rdig s\u00e5 jag kan g\u00f6ra n\u00e4sta uppgift\"<\/em>. Ja, \u00e4r det s\u00e5 vi l\u00e4r v\u00e5ra elever? Att det alltid kommer en ny uppgift. Allts\u00e5 fokus p\u00e5 ett g\u00f6rande. Eller har vi en l\u00e4rmilj\u00f6 som l\u00e4r v\u00e5ra elever att vi \u00e4r ett l\u00e4rande klassrum, d\u00e4r fokus f\u00e5r vara p\u00e5 sj\u00e4lva l\u00e4randet. Vi ska l\u00e4ra oss genom det vi g\u00f6r, det f\u00e5r ta tid. Det \u00e4r sj\u00e4lva processen som blir det viktiga. Att f\u00e5 pr\u00f6va och ompr\u00f6va. <\/p>\n\n\n\n
Under v\u00e5ren ska mitt eget m\u00e5l vara att jag och mina elever ska ha ett \u00e4nnu st\u00f6rre fokus p\u00e5 sj\u00e4lva l\u00e4randet. P\u00e5 processen d\u00e4r vi l\u00e4r oss. P\u00e5 processen d\u00e4r vi f\u00e5r g\u00f6ra fel, l\u00e4ra om och g\u00f6ra r\u00e4tt. Vi ska till\u00e5tas tr\u00e4na m\u00e5nga g\u00e5nger p\u00e5 samma sak, s\u00e5 att det sitter. Vi ska till\u00e5tas skriva flera texter av samma genre tills vi har koll p\u00e5 hur man g\u00f6r. Vi ska till\u00e5tas g\u00f6ra samma muntliga \u00f6vning i engelska flera g\u00e5nger tills vi l\u00e4r oss vilka ord man kan anv\u00e4nda och anv\u00e4nder dem r\u00e4tt. Det \u00e4r d\u00e5 vi l\u00e4r oss f\u00f6r livet. Det \u00e4r d\u00e5 fokus p\u00e5 l\u00e4rande sker. Att vi inte hinner med alla sidor i matematikboken har ingen st\u00f6rre betydelse. Eller att vi inte hinner l\u00e4sa ordklassen interjektioner. Vi beh\u00f6ver l\u00e4ra oss s\u00e5lla och f\u00f6rst\u00e5 att g\u00f6randet inte alltid leder till kunskap. <\/p>\n\n\n\n
Men det centrala inneh\u00e5llet d\u00e5, vi ska ju hinna med allt. Ja, s\u00e5 \u00e4r tanken. S\u00e5 st\u00e5r det i v\u00e5ra styrdokument. Men v\u00e5r verklighet idag \u00e4r n\u00e5gon annan. Vi har med levande individer att g\u00f6ra. Vi l\u00e4rare, m\u00e5ste vara de som formar undervisningen s\u00e5 att v\u00e5ra barn och unga tar emot och utvecklas. Vi vill ju att kunskapen ska fastna, stanna kvar s\u00e5 att de l\u00e4r f\u00f6r livet. Annars fastnar vi i avprickningslistan igen. <\/p>\n\n\n\n
\/ Pernilla Kans
F\u00f6rstel\u00e4rare i Svenska
<\/p>\n\n\n\n<\/p>\n", "post_date": "2022-12-17 13:04:17", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Fokus p\u00e5 l\u00e4randet", "post_type": "blog", "slug": "fokus-pa-larandet", "_edit_lock": "1671282258:2006", "_edit_last": "2006", "youtube": "", "_youtube": "field_61d462af95984", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462af81214", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462afa4656", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf", "post_date_gmt": "2022-12-17 13:04:17", "comment_status": "open", "ping_status": "closed", "post_password": "", "post_name": "fokus-pa-larandet", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-12-17 13:04:17", "post_modified_gmt": "2022-12-17 13:04:17", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=11712", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "