Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Hjälp! Jag har kommit till Hogwarts!

Korridoren ekar, det är högt till tak. Golvet av sten är ojämnt. På väggarna hänger tavlor där motiven byter plats, de rör på sig. Professor Heder, Professor Söderström och Professor Degerfeldt blandas med Dumbledore och Hagrid. De sveper förbi i stora svarta mantlar. Trollstavar svävar och elevhemspokalen ska snart delas ut. Var är jag egentligen? 

Jo på Skattkärrsskolan där vi lever i vår egen fantasivärld, Hogwarts i åk 5. Nära 80 elever har tillbringat tiden här sedan skolstart. Vi har temaarbete. Det är nästan som man glömmer bort sig ibland och tror att man går här. Eleverna pratar Harry Potter och Hogwarts, analyserar utmaningarna, händelser i böckerna och tror på magin med sorteringshatten. De har litteratursamtal vid lunchen i matsalen, helt spontant. Vi är i slutet av vårt temaarbete och ska ha den avslutande ceremonin efter läslovet. Den som berättar vilket elevhem som vunnit pokalen. Alla elever är indelad i ett elevhem: Gryffindor, Hufflepuff. Ravenclaw och Slytherin precis som på ”riktiga” Hogwarts. Alla hoppas på sitt elevhem, de har kämpat, tillsammans.

Det har gått 2 månader sedan temaarbete startades med en stor inledningsceremoni med tal av Dumbledore, intåg i skolan och sortering av sorteringshatten. Vi har läst böcker, skrivit miljö och personbeskrivningar på svenska och engelska, sjungit sånger och tillverkat porträtt och trollstavar. Haft gemenskapsövningar, tävlingar och härlig stämning. Har det gjort skolarbetet roligare och ökat måluppfyllelse? Absolut! Kommer vi göra om det? Absolut! 

Temaarbete är något visst och att koppla det till känd litteratur är toppen. Vi samlas kring något känt, något gemensamt och vi får en gemensam upplevelse. Eleverna har något de kan samtala om, se fram emot och leva sig in i. De berörs av olika förmågor flera gånger på olika sätt vilket skapar en samstämmighet och ökat lärande. Det gäller även mig som lärare. Jag utvecklar mina egna förmågor kring samarbete, kreativitet och nyskapande tillsammans med kollegor. Jag får tänka till kring mitt ämne och utveckla det tillsammans med eleverna. Vi har kul på jobbet och det skapar glädje och engagemang i arbetet och arbetsmiljön. 

Så tveka inte utan hugg tag i dina kollegor. Hur kan ni skapa ett temaområde utifrån era intressen ochJag lovar att ni inte blir besvikna. Kanske hamnar ni också på Hogwarts, eller bland mysterier i Valleby , eller i Superhjälteland, i rymden som astronauter? 

Det är inte illa! Det är bara att köra. 

Så ” Hjälp, jag har kommit till Hogwarts” ska nu avslutningsvis ändras till ”Ja, jag har kommit till Hogwarts!” 

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg