Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Nytt läsår. Var börjar man? Planeringshjälpen

Snart nytt läsår. Efter flera veckor av vila känns det som om hjärnan ska startas om, pausknappen ska tryckas på play. Koder ska komma ihåg, inloggningar och lösenord. Planeringar ska skapas. Men var börjar man och hur? 

Här kommer en liten lathund för er som är nya lärare eller för er där semesterhjärnan behöver få en knuff framåt för att kunna sätta igång. 

Så här börjar du: 

Planeringshjälpen 

  1. Läroplan. Se över kriterierna för bedömning och det centrala innehållet  i kursplanen för ditt ämne. Fundera på vilka av dessa du gjorde förra året med din grupp. Är gruppen ny så fundera på vad som kan vara bra att starta med. 
  2. Läromedel. Vilket eller vilka läromedel har du? Hur passar de in i kursplanens centrala innehåll? Vilka arbetsområden finns i ditt läromedel? 
  3. Grovplanering. Gör en årsplan. Hur många veckor är läsåret? Dela in det i arbetsområden utifrån kursplanen och läromedel. Vad ska du göra och när? 
  4. Skiss för första arbetsområdet. Skriv upp vad eleverna behöver lära sig i arbetsområdet, hur de ska lära sig ( vilka arbetssätt ni ska använda) och hur eleverna ska visa att de lärt sig (bedömningsmetoder). Denna går du igenom med dina elever vid arbetsområdets start. Ger trygghet både för dig och dina elever.
  5. Detaljplanering. Gör en detaljplanering över dina lektioner i första arbetsområdet. Hur många veckor ska ni jobba och hur många lektioner? Gör en mall, gärna en tabell med vecka, lektion och mål. Då har du lättare att följa vad ni hinner lektion för lektion och du kan lätt ändra om om det skulle behövas. En detaljplanering kan alltid ändras efter behov, men kan vara bra att ha då det hjälper dig att få struktur på lektioner och planering. 

Bra lektioner börjar alltid med en bra och genomtänkt planering. Det hjälper dig att hålla fokus och nå målet. Planeringshjälpen ovan visar på en metod att planera bakifrån vilket gynnar både dig och dina elever. 

Lycka till med ditt nya läsår och med dina fantastiska planeringar. 

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg