Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Receptet för läsning? Våga variera!

Finns det ett recept för läsning? Tänk om det vore så enkelt! 

Det finns en särskild magi i att se en elev knäcka läskoden eller när hen fastnar i en bok och inte kan lägga den ifrån sig. Plötsligt öppnas dörren till nya världar och en enda bok kan förändra en människas sätt att tänka. Läsning handlar inte bara om att avkoda ord, utan om att förstå, tolka och ifrågasätta. Det är en färdighet som påverkar hela livet – från studier och arbetsliv till hur vi navigerar i samhället.

Men hur vi lär ut läsning i skolan spelar stor roll. Länge har undervisningen ofta följt en och samma mall, där alla elever förväntas lära sig på samma sätt. Forskning visar dock att variation och anpassning gör skillnad. En studie vid Göteborgs universitet pekar på hur drama och lek kan öka engagemanget för läsning, särskilt hos yngre elever. Vid Karlstads universitet har forskare studerat skolbibliotekens betydelse för att väcka läslust. Och vid Malmö universitet undersöks hur literacy – alltså förmågan att förstå och använda skriven text – kan stärkas i olika ämnen.

Vad betyder detta för oss som undervisar? Framför allt att vi vågar prova nya vägar. Det finns inte en enda metod som fungerar för alla, men genom att kombinera högläsning, tyst läsning, interaktiva samtal och digitala verktyg kan vi skapa en undervisning som når fler. Kanske handlar det om att låta eleverna läsa tillsammans och samtala om texten, att använda bilder och drama som stöd, eller att knyta läsningen till elevernas egna erfarenheter.

På Skattkärrsskolan i Karlstad är det dags för Lexplore läsningsperiod igen. Där har vi byggt upp en läsningsmetod som till viss del är strukturerad. Varje termin testas eleverna i sin läsförmåga. Utifrån nivåer läser eleverna läslistor och rekommenderade böcker i par, 15 min varje dag i 3 veckor. Det är ett sätt av många att träna läsning. Ett sätt som vi ser engagerar och inspirerar eleverna. De upptäcker nya världar tillsammans. Tillsammans med andra metoder i läsning som våra lärare gör med sina elever blir det en helhet. En helhet som är viktig.

Att vara lärare är ingen enkel uppgift. Men den insats vi gör för att stärka läsningen är bland de viktigaste. När vi ger eleverna möjlighet att hitta sin egen väg in i böckernas värld, ger vi dem samtidigt verktyg för framtiden. Så låt oss fortsätta att inspirera, variera och anpassa vår undervisning – för varje elev som hittar glädjen i läsning vinner vi något ovärderligt.
Kanske skulle ett recept på en lyckad läsupplevelse se ut så här om man blandar ihop aktuell forskning och beprövad erfarenhet.

Recept på en lyckad läsupplevelse

Ingredienser:

1 dl nyfikenhet, 2 msk fantasi, 3 tsk uthållighet, 1 nypa tålamod, en rejäl skopa högläsning, en handfull diskussioner, en dos bildstöd (valfritt men rekommenderas), En klick dramatik för extra smak,

Gör så här:

1. Börja med att värma upp nyfikenheten genom att välja en spännande, rolig eller mystisk text.

2. Rör ner fantasin och låt den bubbla upp och uppmuntra eleverna att måla upp bilder i huvudet medan de läser.

3. Blanda in uthållighet och tålamod. Ibland är det lite trögt i början men rätt snart blir texten lättare att ta in.

4. Strö över en rejäl skopa högläsning antingen av läraren eller genom att eleverna turas om. Det gör texten mer levande.

5. Addera en handfull diskussioner. Ställ frågor. Låt eleverna dela sina tankar och funderingar.

6. Om du vill ha extra smak, toppa med bildstöd eller drama, rollspel, illustrationer eller små scener gör texten ännu mer spännande.

7. Låt allt sjunka in och njut av den härliga känslan av att ha blivit lite klokare, lite mer fantasifull och ännu mer sugen på att läsa vidare!

Serveras bäst i en inspirerande miljö. Gärna med mysig belysning och sköna sittplatser.

Smaklig läsning!

/   Pernilla Kans,

förstelärare svenska, Skattkärrsskolan

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg