Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Den fungerande skolan finns den? Jag påstår att allt är inte kaos.

 Ibland när man läser på nätet i flöden ur olika sociala medier kan man lätt tro att det är fel på varenda skola i hela vårt avlånga land. Det är lätt att få en fel och vrickad syn på skolSverige. Det är lätt att tro att alla lärare inte gör sitt jobb, att lärarna inte jobbar med relationellt bemötande eller kan hantera  eller har kunskap om elever med NPF. Det är lätt att få uppfattningen att arbetsro är bristvara i klassrummen. Det är många ”förstå sig påare” som skriver inlägg, debattartiklar och krönikor (och även de som svarar på dessa) som vet det bästa receptet för svensk skola. Problemet är bara att de flesta som skriver är icke lärare. De har ingen helhetsbild av hur en skolvardag kan se ut för både elever och lärare. De är inte insatta i yrket, men de har synpunkter på det mesta och tror sig veta det mesta. 

Många som jobbar inom skolan vet att det inte alltid är en rätt bild av skolan som skickas ut i media. Det är inte så här i alla skolor. Det finns många goda exempel där lektionerna består av arbetsro, där NPF elever blir bemötta på fantastiska sätt, där den ”vanliga Pelle och Anna” finns och utvecklas på sin individuella nivå. Där elever med behov av stöd får stöd. Det finns exempel på klassrum som präglas av trygghet, lugn, ro och kärlek. 

Jag vill påstå att min skola är ett fint exempel på detta. Och även alla skolor i Karlstad kommun som jag tidigare jobbat på under mina 25 år i yrket. Jag är stolt över mina kollegor som varje dag gör sitt allra bästa. Stolt över  skolor som fokuserar på lektioner där en strukturerad vardag är norm. Stolt över elever som möter varandra med vänlighet och respekt. Där pågår ett lärande varje dag trots stora klasser. Där finns det lärare som är tydliga och som ger ramar för lärande, ramar för arbetsro men som också har varma kramar. Det finns skolor som varje dag gör sitt yttersta för att ta hand om alla elever. Elever som också är individer. Elever som är barn som ibland behöver ledas, fostras och läras. Barn som så småningom ska ut i samhället och bli demokratiska medborgare. 

Det är dags att lyfta fram dessa exempel. Det är dags att media lyfter lärarkåren och visar på allt gott som faktiskt finns i svensk skola. Det är dags att positiva exempel får bli ringar på vattnet. 

Den fungerande skolan finns fortfarande. Den fungerande läraren finns fortfarande och den fungerande eleven som gillar skolan är trygg i skolan finns fortfarande. Nu är det dags  att lyfta fram de goda exemplen och låta dem ta plats. 

Pernilla Kans 

Förste lärare åk 4-6

Skattkärrsskolan 

Karlstad kommun 

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg