Blogg
I sommarsolen njuter jag och lärarkåren med mig av lata dagar och ledighet. Med en läskande Lemon Ice-Te i ena handen och en god bok i den andra slappar jag i hängmattan. Det växlande vädret gör mig inte ett dugg. Jag har ledigt och kan med gott samvete göra vad jag vill. Kuddar, dukar och filtar åker in och ut mellan regnskurarna. Med tonårsbarn som hellre vill umgås med sina kompisar än sin morsa och med en man som jobbar finns det mycket tid för reflektion oavsett om jag vill det eller inte. Tankarna kommer och går. Den ena tanken leder vidare till den andra. Promenader och poddar har blivit mitt motto denna sommar. Dels lite sommarprat från P1 om lite ditt och datt men också en del lärarpoddar. Ämnena avlöser varandra. Tankar delas och förs vidare.
Det är på sommaren jag verkligen har tid att reflektera över det jag gör i min vardag. Under läsåret hinns det knappast med (jag erkänner jag är inte den bästa att reflektera över varje lektionspass). Professor Ingela Josefssons ord ”Erfarenhet utan reflektion är bara händelser” ringer i mina öron. Vad menas? Jag har ju erfarenhet efter 19 år i läraryrket och det är många händelser som sker under ett läsår i mitt klassrum. Var tar reflektionen vägen? Den viktiga eftertanken.
Läraryrket idag är annorlunda än för bara ca 10 år sedan. Vi kan hitta inspiration till metoder och lärverktyg i det stora kollegiet på nätet och i våra arbetslag som aldrig förr. Oj, så bra det är. Det finns verkligen mycket bra att lyssna på och mycket att testa i lektionssalarna. Laddad till tänderna kanske vi sätter igång med olika projekt under året eller som i mitt fall, efter en ledighet. Men ibland glömmer jag bort reflektionens betydelse för lärande och utveckling. Eller i bästa fall reflekterar jag efteråt. Varför blev det som det blev? Vad tar jag med mig till nästa gång och kan göra bättre? Vi pratar ofta om vad vi gör men kanske mer sällan varför.
Under sommaren har min hjärna börjat reflektera kring betydelsen att reflektera innan jag börjar arbetet med eleverna. Vilka metoder använder jag i mitt klassrum och varför? Vad leder det till och vilken process sätter det igång hos mina elever? Vad är målet och varför vill jag dit?
I mina dagliga promenader har jag förmånen att vandra bredvid Klarälven i Karlstad eftersom jag bor lägligt till. Tankarna har förts till Klarälvens startpunkt, en liten bäck i Härjedalen som sedan blir till en stor älv och meandrar hela 90 km i Värmland efter att den varit inne i Norge och vänt tillbaka. Den vackra älven mynnar sedan ut i Vänern. Det är dess mål. Den har Vänern i sikte. Att börja ett nytt läsår är alltid spännande. Tillsammans med mina kollegor ska vi föra våra tankar vidare till eleverna. Våra tankar ska konkretiseras i arbetssätt och metoder. Det är dock viktigt att vi stannar upp och reflekterar: Varför gör vi som vi gör? Vad är målet? Syftet? Det kanske är det som vi ska börja med. Föra de reflekterande tankarna vidare innan vi sätter igång med det praktiska arbetet själva görandet. Stanna upp ett slag och fundera.
Men än så länge är det ju sommarlov. De lata dagarna fortsätter och det blir nog flera Lemon Ice -Te i hängmattan. Och en och annan kaffe latte också skulle jag tro. Men visst är det skönt att kunna hinna reflektera mellan varven.
Fortsatt god sommar önskar jag dig!
// Pernilla Kans, förstelärare svenska åk 4-6, Skattkärrsskolan, Karlstad Kommun
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg