Blogg
Gymnasieskola/Gy. särskola | Lgr11/Gy11
Blåklädersmatematik – infärgning på NobelgymnasietGymnasieskola/Gy. särskola | Svenska
Svensklärarlyft under två dagarHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "7120", "_fgd2wp_old_node_id": "1720", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7121, "ID": 7121, "post_author": "2015", "post_content": "<\/p>
Det finns olika syften varf\u00f6r elever p\u00e5 ett yrkesinriktat program ska l\u00e4ra sig matematik. Enligt \u00e4mnesplanen \u00e4r undervisningens syfte att l\u00e4ra sig att arbeta matematiskt. Eleverna ska l\u00e4ra sig strategier f\u00f6r att anv\u00e4nda matematik i b\u00e5de vardagen och yrkeslivet. Idag kr\u00e4ver branschen att deras medarbetare inte bara har goda praktiska kunskaper utan \u00e4ven har grundl\u00e4ggande kunskaper i matematik.<\/p>
Ett annat syfte med matematik p\u00e5 yrkesprogrammen \u00e4r den \u00f6verenskommelse som har gjorts mellan flera l\u00e4nder i Europa (Bryggekommunik\u00e9n, 2010) som inneb\u00e4r att l\u00e4nderna ska str\u00e4va efter att utbildningssystemen ger goda m\u00f6jligheter att under flera g\u00e5nger i livet \u00e4ndra yrkesinriktning. Och f\u00f6r att utveckla bra kunskaper i matematik beh\u00f6ver eleverna naturligtvis f\u00f6rst\u00e5 syftet med matematiken. Skolverket gjorde efter 90-talets reform en unders\u00f6kning som visade att det fanns elever p\u00e5 yrkesprogrammen som hade sv\u00e5rt att se varf\u00f6r de skulle l\u00e4ra sig matematik som var allt f\u00f6r teoretisk. Idag inneh\u00e5ller den obligatoriska kursen Ma 1a ett stort centralt inneh\u00e5ll som ska hanteras under kursens g\u00e5ng. Att det \u00e4r s\u00e5 mycket som ska hanteras \u00e4r sv\u00e5rt f\u00f6r vissa elever, men kursen inneh\u00e5ller mycket praktisk matte, d\u00e4r det \u00e4r l\u00e4tt att se till\u00e4mpningar b\u00e5de i vardagen i form av hush\u00e5llsekonomi och i kommande yrkeslivet.<\/p>
Begreppet inf\u00e4rgning inneb\u00e4r f\u00f6r oss en samverkan mellan matte\u00e4mnet och yrkes\u00e4mnet. Det kan handla om att vi h\u00e4nvisar till varandra under v\u00e5ra lektioner. Men det kan ocks\u00e5 vara att delar av Ma 1a anv\u00e4nds f\u00f6r att l\u00f6sa problem i bygghallen. Integrationen sker n\u00e4r eleverna f\u00f6rst\u00e5r f\u00f6rh\u00e5llandet mellan de olika delarna\/momenten och f\u00e5r anv\u00e4ndning av de kunskaper de har fr\u00e5n de olika \u00e4mnena f\u00f6r att skapa sig en helhet. Inf\u00e4rgning knyter allts\u00e5 p\u00e5 olika s\u00e4tt matematiken till det yrke eleverna utbildas till.<\/p>
Runtom p\u00e5 landets byggprogram finns olika projekt kring inf\u00e4rgning av matematik till yrkes\u00e4mnet. Till exempel har Hushagsgymnasiet i Borl\u00e4nge inf\u00f6rt bl\u00e5kl\u00e4dersmatematik som inneb\u00e4r att matematikl\u00e4raren \u00e4r med en g\u00e5ng varje vecka i karakt\u00e4rs\u00e4mnet kl\u00e4dd i bl\u00e5kl\u00e4der. \u00c4nnu l\u00e4ngre har PEAB-skolan g\u00e5tt d\u00e4r mattel\u00e4raren har 4 timmar schemalagd tid varje vecka tillsammans med eleverna och byggl\u00e4raren under bygglektionerna. Enligt H\u00e5kan Liski fr\u00e5n Hushagsgymnasiet i Borl\u00e4nge s\u00e5 har det nya arbetss\u00e4ttet bidragit med att st\u00e4rka elevernas matematiska sj\u00e4lvk\u00e4nsla genom att visa att de ber\u00e4kningar de g\u00f6r i verkstaden ocks\u00e5 \u00e4r matematik. Relationer byggs och motivation skapas genom denna tydliga koppling mellan matematiken och yrkes\u00e4mnet.<\/p>
P\u00e5 Nobelgymnasiets bygg- och anl\u00e4ggningsprogram har vi f\u00f6r andra \u00e5ret i rad genomf\u00f6rt en t\u00e4vling i form av en bygg-mattedag d\u00e4r l\u00e4rare och elever huserar i byggprogrammets lokaler. Dagen \u00e4r f\u00f6r oss ett s\u00e4tt att jobba med inf\u00e4rgning av matematik i yrkes\u00e4mnet och att tydligt skapa f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r matematikkunskaper i elevernas kommande yrke. Bygg-mattedagen har vi under vecka 51 innan vi g\u00e5r p\u00e5 jullov under elevernas ordinarie yrkeslektioner och \u00e4r numera en del i elevernas Rundvandring.<\/p>
Rent praktiskt g\u00e5r bygg-mattedagen till s\u00e5 att p\u00e5 morgonen tr\u00e4ffas vi i bygghallen d\u00e4r eleverna delas in i indelade grupper som best\u00e4ms av oss l\u00e4rare. De f\u00e5r info om vad som kommer att h\u00e4nda under dagen, hur grupperna roterar, n\u00e4r rasterna \u00e4r och n\u00e4r \u00e5tersamlingen och prisutdelningen sker. De 60 byggettorna \u00e4r indelade i 10 grupper som ska g\u00e5 runt till 7 olika stationer som \u00e4r utspridda \u00f6ver alla byggprogrammets lokaler. Uppgifterna genomf\u00f6rs hos de olika yrkesinriktningarna och handlar om procent (ink\u00f6p av reglar, p\u00e5 tr\u00e4), enhetsomvandlingar (uppskatta l\u00e4ngder i olika enheter), Pythagoras sats (s\u00e4kra 90 graders vinkel genom att anv\u00e4nda satsen och snickarvinkeln, p\u00e5 anl\u00e4ggning), probleml\u00f6sning (r\u00e4kna p\u00e5 skift och fogtjocklek, p\u00e5 mureri), areaber\u00e4kningar (hur m\u00e5nga burkar f\u00e4rg beh\u00f6vs f\u00f6r att m\u00e5la ett rum, p\u00e5 m\u00e5leri), omkrets och cylinder (hur stor pl\u00e5tbit beh\u00f6vs f\u00f6r att forma en cylinder, p\u00e5 pl\u00e5t) och volym\/densitet (r\u00e4kna ut vikt p\u00e5 en plint, p\u00e5 betong).<\/p>
Betongplinten har eleverna sj\u00e4lva tillverkat under yrkeslektionerna och \u00e4r en vanligt f\u00f6rekommande konstruktion av en undergrund till en stuga eller ett sold\u00e4ck. Eleverna har plinten som referensobjekt som de kan se, k\u00e4nna, m\u00e4ta och uppskatta vikten p\u00e5. Detta ger en relevans till kommande yrkesuppgifter i ett framtida yrke, d\u00e5 det \u00e4r vanligt att r\u00e4kna ut m\u00e4ngden betong f\u00f6r att f\u00f6rmedla vad n\u00e5got v\u00e4ger till en kund eller vid en transport av material.<\/p>
Med hj\u00e4lp av ett excellark i OneDrive kan alla l\u00e4rare f\u00f6lja gruppernas resultat i realtid allteftersom vi fyller i dokumentet. Det h\u00e4r g\u00f6r vi f\u00f6r att vi inte beh\u00f6ver r\u00e4tta och r\u00e4kna po\u00e4ng n\u00e4r sista stationen \u00e4r avklarad. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt \u00e4r allt redan klart n\u00e4r alla eleverna kommer till \u00e5tersamlingen p\u00e5 eftermiddagen. D\u00e4r korar vi den segrande gruppen och firar med raketer och trumpeter! Bygg-mattedagen \u00e4r ett s\u00e4tt att engagera eleverna i matematik. Eleverna uppskattar dagen och de visar en vilja att l\u00e4ra. Att det \u00e4r en t\u00e4vling sporrar lite extra. Bra \u00e4r ocks\u00e5 att i efterhand relatera till dagen, \u201dkommer ni ih\u00e5g att detta gjorde ni ju med Bengt p\u00e5 anl\u00e4ggning under bygg-mattedagen i december\u201d.<\/p>
Det \u00e4r viktigt att hitta en balans mellan undervisningen i den lugna klassrummet och s\u00e5dana h\u00e4r t\u00e4vlingar som sticker ut och bryter av vardagen. \u201dAlla \u00e4mnen st\u00f6djer varandra, men det \u00e4r ocks\u00e5 s\u00e5 att inget \u00e4mne \u00e4r enbart ett st\u00f6d\u00e4mne \u00e5t n\u00e5got annat\u201d, s\u00e4ger undervisningsr\u00e5d Peter Bohman i Skolverkets film \u201dSpr\u00e5k i alla \u00e4mnen\u201d, vilket \u00e4r f\u00f6r \u00f6vrigt ett annat arbete vi bedriver p\u00e5 Nobelgymnasiet under detta l\u00e4s\u00e5r. I tidigare inl\u00e4gg p\u00e5 denna blogg och p\u00e5 l\u00e4nken nedan beskrivs hur vi arbetar p\u00e5 Nobelgymnasiet inom matte\u00e4mnet i form av planer (nu \u00e4r alla planer klara \u00e4ven i Ma1a!, maila om ni vill ha)<\/p>
https:\/\/pedagogvarmland.se\/blogg\/180\/20141209\/varfor-plan<\/a><\/p>
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Bl\u00e5kl\u00e4dersmatematik", "taxonomy": "post_tag", "id": 2185, "ID": 2185, "term_id": 2185, "slug": "blakladersmatematik", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2185, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Bygg och anl\u00e4ggningsprogrammet", "taxonomy": "post_tag", "id": 2187, "ID": 2187, "term_id": 2187, "slug": "bygg-och-anlaggningsprogrammet", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2187, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Inf\u00e4rgning", "taxonomy": "post_tag", "id": 2186, "ID": 2186, "term_id": 2186, "slug": "infargning", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2186, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Ma 1a", "taxonomy": "post_tag", "id": 2188, "ID": 2188, "term_id": 2188, "slug": "ma-1a", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2188, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "