Blogg
Välkommen till vår nya blogg!
I år firar Regionalt utvecklingscentrum (Ruc) vid Karlstads universitet 30 år av ömsesidig samverkan mellan lärosäte och skolhuvudmän. Sedan starten 1995 har Ruc varit en unik mötesplats där professioner från hela skolans värld tillsammans utvecklar undervisning, stärker yrkesrollen och bygger broar mellan forskning och praktik.
Genom åren har vi tillsammans skapat nätverk, arrangemang och professionssatsningar som gett ringar på vattnet, alltid med barn och elevers lärande i fokus. I den här bloggen vill vi dela berättelser från vår resa, bjuda in till samtal om aktuell forskning och inspirera till fortsatt samverkan för framtidens förskolor och skolor.
Det är unikt på många sätt att skolhuvudmän och lärosäte skapar dessa mötesplatser för professioner verksamma inom samtliga skolformer. Vad är då historien bakom denna samverkan? I vår region togs ett initiativ mellan dåvarande Högskolan i Karlstad och företrädare för olika kommuner i vårt område om att starta ett utvecklingsnätverk 1995 med en föreståndare och stadgar. Lärarutbildning och den lokala skolans utvecklingsarbete skulle vara i fokus och nätverket skulle vara samägt.
Ruc har allt eftersom formaliserats, exempelvis finns det idag en styrgrupp för Ruc. I gruppen ingår företrädare för lärarutbildning, rektorsutbildning, uppdragsutbildning och skolhuvudmän. På agendan för denna grupp har bland annat varit ömsesidig samverkan om forskning, lärarutbildning, professionsfrågor, arrangemang med Skolverket och bildande av nya professionsnätverk. Ruc:s pågående nätverk består av nätverket för språk-skriv och läsutvecklare, specialpedagogiskt samråd, IKT -nätverket, samordnare för nyanländas lärande och studie- och yrkesvägledare. Nätverksdeltagare utses av skolhuvudman vilket innebär att man har mandat för att företräda sin kommun. Ruc har genom åren arrangerat olika professionssatsningar vars innehåll har utvecklats i dialog med skolhuvudmännen i våra samverkanskommuner. Satsningarna har varit mötesplatser för yrkesverksamma inom samtliga skolformer. Modellen för Ruc:s professionssatsningar bygger kollegialt lärande och består av tre delar:
– Undervisningskvalitet
– Professionell utveckling
– Kunskapsdelning kopplad till forskning och kvalitetsarbete
I det nationella professionsprogrammet lyfts dessa delar fram i strukturen för Professionel Learning Communitys.
Det ömsesidiga utbytet är något som Ruc arbetar för genom våra olika aktiviteter. Att detta kommer skolans professioner till nytta och barn och elevers lärande till godo är centralt. Vi vet att i välfungerande skolor har man en strukturerad samverkan med lärosäten och att detta är betydelsefullt för måluppfyllelsen i förskolan och skolan. Pedagog Värmland är vår digitala plattform och mötesplats där vi vill dela erfarenheter från profession och forskning. Det är en tillgång att vi har denna arena för kunskapsspridning och inspiration.
Den 18 juni arrangerade Ruc tillsammans med Karlstads kommun den fysiska mötesplatsen Forum lärande 2025 för Värmlands förskolor och skolor med drygt 1900 deltagare. Ta gärna del av de artiklar och filmer som verksamma lärare, forskare och andra bidrog med denna dag här. Jag hoppas att vi tillsammans kommer att utveckla olika mötesplatser framöver. Framtidens samverkan kräver möten ”i ögonhöjd” och det är i dessa möten mellan praktik, forskning och lärarutbildning som framtidens kollegor formas.
/Monica Evermark, föreståndare för Ruc