Blogg
--- Den här bloggen är avslutad. Men inläggen finns kvar här att läsa ---
Vi är Möjligheten!
Vår nystartade förskola har varit igång sedan Januari och ligger i Molkom.
Här samsas yngregruppen Äventyret i samma lokaler som äldregruppen Upptäckten.
Vår blogg speglar vår verksamhet på de båda avdelningarna och här kan allt från pedagogiska dilemman till verksamhetstips dyka upp.
Vi som jobbar här: Andrea, Annika, Annelie, Elin, Ellen, Malin och Ulrika
Förskola
Att sätta ord på verksamhetenHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "273", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6029, "ID": 6029, "post_author": "2007", "post_content": "Alla vi som jobbar i f\u00f6rskolan vet att vi g\u00f6r fantastiskt m\u00e5nga bra och utvecklande saker med barnen. Varje dag. \u00c5ret om. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r det l\u00e4tt att falla i f\u00e4llan att inf\u00f6r f\u00f6r\u00e4ldrar och kollegor st\u00e5 svarsl\u00f6s inf\u00f6r fr\u00e5gan vad vi gjort under dagen. Vi som snart kommer heta M\u00f6jligheten \u00e4r ett nytt arbetslag och v\u00e5ra f\u00f6rsta veckor tillsammans har handlat mycket om ord. Dels v\u00e4rdeord i verksamheten och dels ord p\u00e5 allt l\u00e4rande vi ser under dagen. Att ben\u00e4mna f\u00f6reteelser med deras r\u00e4tta namn och synligg\u00f6ra l\u00e4randet i vardagliga situationer \u00e4r ett arbete som aldrig blir klart utan st\u00e4ndigt utvecklas. Orden m\u00e5ste finnas d\u00e4r tillg\u00e4ngliga p\u00e5 eftermiddagen n\u00e4r f\u00f6r\u00e4ldrarna h\u00e4mtar sina barn f\u00f6r skillnaden mellan att mysa med en bok och ha stimulerat spr\u00e5kutvecklingen \u00e4r ganska stor, inte sant?<\/span><\/p>
<\/span>Jag t\u00e4nkte med utg\u00e5ngspunkt i ett l\u00e4randeperspektiv s\u00e4tta ord p\u00e5 v\u00e5r matsituation. Jag citerar inte l\u00e4roplanen, men ni kommer k\u00e4nna igen delar och kluster av str\u00e4vansm\u00e5l i min analys. Jag jobbar med barn som \u00e4r 1-3 \u00e5r och alla v\u00e5ra barn har f\u00f6rv\u00e4ntningen p\u00e5 sig att de sj\u00e4lva ska ta sig mat ur karotterna, h\u00e4lla upp sin mj\u00f6lk ur en liten tillbringare, sm\u00f6ra sina sm\u00f6rg\u00e5sar och allm\u00e4nt klara av m\u00e5ltidens utmaningar. Naturligtvis finns vi vuxna med som st\u00f6d f\u00f6r den som beh\u00f6ver det, men vi vill att barnen ska f\u00e5 tid och utrymme att klara s\u00e5 mycket som m\u00f6jligt p\u00e5 egen hand. Jag anv\u00e4nder ordet \"tr\u00e4na\" men vi tar hela tiden vara p\u00e5 m\u00e5ltidens autentiska situationer, vi iscens\u00e4tter inget.<\/span><\/p>
<\/span>Teknik och motorik: f\u00f6r att kunna genomf\u00f6ra en m\u00e5ltid \u00e4r det m\u00e5nga moment som ska tr\u00e4nas in. \u00c4ta sj\u00e4lv, h\u00e4lla upp i glaset, l\u00e4gga upp mat p\u00e5 tallriken med lagom kraft, breda sm\u00f6rg\u00e5sen, sitta p\u00e5 stolen, hantera sakerna p\u00e5 bordet och balansera mat och dryck till munnen.<\/span><\/p>
<\/span>Barns inflytande: Hur mycket mat vill jag ha? Vad tycker jag om? Vilken sm\u00f6rg\u00e5s vill jag ha? P\u00e5l\u00e4gg? Mj\u00f6lk eller vatten? Valen \u00e4r m\u00e5nga under en m\u00e5ltid. Att v\u00e4lja och st\u00e5 f\u00f6r sitt val beh\u00f6ver de flesta tr\u00e4na p\u00e5, det \u00e4r en grundbult i v\u00e5rt demokratiska samh\u00e4lle.<\/span><\/p>
<\/span>Matematik: Hur mycket \u00e4r mycket? Hur mycket \u00e4r lite? Vad f\u00f6r lagom f\u00f6r mig? Om detta ska r\u00e4cka till alla, hur mycket kan jag ta? M\u00e4ngder, antal och volymer k\u00e4nns i kroppen vid matbordet. Liksom kunskapen att det inte blir st\u00f6rre m\u00e4ngd potatis p\u00e5 tallriken f\u00f6r att en potatis delas i sju delar. \u00c4ter man d\u00e4remot upp tre bitar f\u00f6r\u00e4ndras l\u00e4get. L\u00e4ges- och riktningsuppfattning tr\u00e4nas liksom k\u00e4nslan f\u00f6r kraft (glaset v\u00e4lter om man puttar f\u00f6r h\u00e5rt p\u00e5 det). Tiden att \u00e4ta en m\u00e5ltid ger tidsuppfattning liksom regelbundenheten i m\u00e5ltiderna \u00f6ver dagen. Turordning och kronologi k\u00e4nns tydligt i kroppen n\u00e4r man hungrigt v\u00e4ntar p\u00e5 att f\u00e5 ta sin mat. Att sedan av uppm\u00e4rksamma pedagoger f\u00e5 hj\u00e4lp att s\u00e4tta ord p\u00e5 kroppens begrepp och upplevelser utvecklar barnens matematiska t\u00e4nkande och f\u00f6rm\u00e5gor \u00e4n mer.<\/span><\/p>
<\/span>Spr\u00e5k: att s\u00e4rskilja spr\u00e5k och matematik i f\u00f6rskolan \u00e4r inte alltid l\u00e4tt. Att utveckla matematiska begrepp \u00e4r ocks\u00e5 en del av spr\u00e5kutvecklingen. Men matbordet \u00e4r \u00e4ven en plats att ta sig tid att tala med och lyssna p\u00e5 varandra. Turordning och samtalsregler tr\u00e4nas intuitivt vid matbordet. Att tala med barnen om saker bortom h\u00e4r och nu, att be dem ber\u00e4tta saker och f\u00f6ra genuina samtal utvecklar barnens spr\u00e5k p\u00e5 ett naturligt s\u00e4tt. Samtal kan \u00e4ven r\u00f6ra sig om en dialog d\u00e4r en part st\u00e5r f\u00f6r spr\u00e5ket och den andre f\u00f6r annan respons. Alla bjuds in i gemenskapen oavsett verbal f\u00f6rm\u00e5ga.<\/span><\/p>
<\/span>Socialt: Matsituationen \u00e4r full av sociala koder som \u00e4r bra att l\u00e4ra sig. Att ta h\u00e4nsyn till bordsgrannen b\u00e5de vad g\u00e4ller fysiskt och socialt utrymme \u00e4r en viktig l\u00e4rdom liksom att kunna be om olika matr\u00e4tter p\u00e5 ett effektivt och artigt s\u00e4tt. Att skicka vidare karotterna n\u00e4r man sj\u00e4lv tagit mat f\u00f6r att kompisarna ocks\u00e5 ska kunna ta sig visar empati liksom att p\u00e5 olika s\u00e4tt f\u00e5 m\u00f6jlighet att visa den h\u00e4nsyn till varandra som \u00e4r naturligt i en gemenskap runt matbordet.<\/span><\/p>
<\/span>Estetiskt l\u00e4rande: Att ta tillvara barnens fantasi \u00e4r viktigt liksom att \u00f6va b\u00e5de barnen och sig sj\u00e4lv att se det vackra i allt. Gr\u00f6nsaker har fina f\u00e4rger. Maten \u00e4ndrar st\u00e4ndigt form under matsituationen, moset f\u00e5r h\u00e4ftiga m\u00f6nster av gafflar och sm\u00f6ret kan bilda o\u00e4ndliga m\u00f6nster, beroende p\u00e5 verktyg: kniv, sked, gaffel!<\/span><\/p>
<\/span>Milj\u00f6t\u00e4nk, del av kretsloppet: att f\u00e5 in vanan att barnen tar lite mat p\u00e5 tallriken och ist\u00e4llet tar om fler g\u00e5nger \u00e4r positivt ur milj\u00f6synvinkel. Mat ska \u00e4tas inte kastas bort. Med intresserade barn kan detta leda in samtalet p\u00e5 milj\u00f6n och v\u00e5ra ekologiska fotavtryck, men det \u00e4r egentligen inte n\u00f6dv\u00e4ndigt, kunskap i kroppen \u00e4r viktigt anledningar kan komma senare.<\/span><\/p>
<\/span>H\u00e4lsa och kroppsk\u00e4nnedom: mat och matbeteende \u00e4r en viktig byggsten i en god h\u00e4lsa. Hur k\u00e4nns det att vara hungrig? Att vara m\u00e4tt? H\u00e4r \u00e4r de vuxna f\u00f6rebilderna viktiga, hur \u00e4ter vi?<\/span><\/p>
<\/span>Kultur och traditioner: att \u00e4ta tillsammans h\u00f6r till v\u00e5ra \u00e4ldsta kulturyttringar. Att kunna de sociala koderna f\u00f6r m\u00e5ltiden ger ett ov\u00e4rderligt kulturellt kapital och \u00e4r en viktig del av v\u00e5rt kulturarv. Att veta att man skickar maten runt bordet, att man tar s\u00e5 det r\u00e4cker till alla och inte mer \u00e4n man vill \u00e4ta upp, att man sitter p\u00e5 sin egen plats och anv\u00e4nder besticken och ber om olika saker p\u00e5 ett artigt s\u00e4tt \u00e4r kunskaper v\u00e5rt samh\u00e4lle tar f\u00f6r givet att alla har. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r viktigt att f\u00f6rskolan f\u00f6rmedlar dessa. M\u00e5ltiden \u00e4r ocks\u00e5 ett naturligt tillf\u00e4lle att i ett positivt sammanhang lyfta fram barn fr\u00e5n andra kulturer och hur de g\u00f6r vid maten, vilken mat man \u00e4ter i deras heml\u00e4nder och s\u00e5 vidare. <\/span><\/p>
<\/span>F\u00f6rutom allt detta \u00e4r v\u00e5ra m\u00e5ltider trevliga stunder, en paus i en dag fullsp\u00e4ckad av aktiviteter. M\u00e5ltiden kr\u00e4ver koncentration och barnen f\u00e5r tr\u00e4na sig p\u00e5 att v\u00e4nta, att inte g\u00f6ra n\u00e5got alls utan att bara vara, umg\u00e5s och slappna av utan annan yttre stimulans \u00e4n den sociala samvaron.<\/span><\/p>
<\/span>Detta \u00e4r en del av l\u00e4randet som p\u00e5g\u00e5r under en m\u00e5ltid i f\u00f6rskolan. S\u00e4kerligen har jag missat massor. Men kanske kan dessa ord inspirera till andra svar p\u00e5 f\u00f6r\u00e4ldrafr\u00e5gor om maten \u00e4n \"Ja hon har \u00e4tit bra!\". <\/span><\/p>
<\/span>Som avslutning vill jag beskriva en h\u00e4ndelse d\u00e4r v\u00e5ra v\u00e4rdeord (utmana, uppleva och utforska) var mig till hj\u00e4lp. Jag satt vid lunchen bredvid en ung man som upplevde och utforskade sin soppa med h\u00e4nderna s\u00e5 att det st\u00e4nkte. Genom att i mitt huvud ben\u00e4mna hans handling p\u00e5 detta s\u00e4tt accepterade jag beteendet en stund l\u00e4ngre \u00e4n vad jag annars skulle gjort. I efterhand kan jag bara beklaga att jag inte pratade flytande-fast och andra kontraster med honom. D\u00e5 hade hans begreppsbildning f\u00e5tt en spr\u00e5klig dimension ocks\u00e5. \/Ellen<\/span><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>", "post_date": "2013-10-28 10:57:08", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Att s\u00e4tta ord p\u00e5 verksamheten", "post_type": "blog", "slug": "att-satta-ord-pa-verksamheten", "_fgd2wp_old_node_id": "273", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2013-10-28 10:57:08", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "att-satta-ord-pa-verksamheten", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2013-10-28 10:57:08", "post_modified_gmt": "2013-10-28 10:57:08", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/mojligheten\/20131028\/att-satta-ord-pa-verksamheten\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "\u00e4mnesintegrering", "taxonomy": "post_tag", "id": 1264, "ID": 1264, "term_id": 1264, "slug": "amnesintegrering", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1264, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "matsituationen", "taxonomy": "post_tag", "id": 1263, "ID": 1263, "term_id": 1263, "slug": "matsituationen", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1263, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Ord", "taxonomy": "post_tag", "id": 1262, "ID": 1262, "term_id": 1262, "slug": "ord", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1262, "parent": 0, "count": 3, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "