Blogg
Den 18 juni håller jag i ett seminarium på Forum Lärande 2025 och inför detta funderar jag på hur jag ska sammanfatta mitt arbete med estetiska lärprocesser. Vad är kärnpunkterna? Vad har jag gjort och vad gör jag? Och vad vill jag, eller snarare, vad brinner jag för? Hm, de som närvarar får se vad jag kommer fram till…
Men om jag nu ska göra en summering inför sommaren så väljer jag att i det här inlägget skriva om några saker jag vill belysa lite extra. Först, förskolan får en reviderad läroplan den 1 juli där bland annat hälsa och rörelse får en allt mer framträdande roll. På Skolverkets hemsida hänvisas till Dans i skolan vilket jag refererat till ett flertal gånger i min blogg. År 2022 deltog jag i en workshop som hölls i Karlstad och som Dans i skolan arrangerade, där Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet medverkade. Efter detta har jag använt mig mycket av den kunskap och kompetens som Dans i skolan står för och jag försöker att implementera den i mitt arbete som förskollärare, både på Duvkullans förskola (min arbetsplats) men också när jag föreläser och håller workshops med studenter på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet. Självklart ”bakar” jag också in det här på Pedagog Värmland! Jag ser med glädje fram emot att få omsätta fokuset på rörelse i den reviderade läroplanen genom att fortsätta mitt och barnens utforskande med dans! Just nu som jag tidigare beskrivit här på bloggen dansar jag boken Hur mår Dim? (Nilsson Thore, 2023) med barnen på min förskola och min intention har varit att alla barn ska få prova på detta. Nyligen var det dags för 1-3 åringarna och detta gav mig en ”aha-upplevelse” och tog mig tillbaka till när jag dels arbetade med de yngsta barnen, men även till vad mitt examensarbete Spelar drama någon roll? på förskollärarprogrammet vid Karlstads universitet handlade om. Där undersökte jag drama med de yngsta barnen och kopplade bland annat ihop det med professor Lise Hovik (2014) som skrivit doktorsavhandlingen De Røde Skoene – et kunstnerisk og teoretisk forskningsprosjekt om teater för de aller minste. Men jag tänker framförallt på hennes projekt med Teater Fot och föreställningarna Mamma danser och De Røde Skoene där dans, teater och musik utforskas interaktivt tillsammans med de yngsta barnen. Här spelar min egen konstnärliga bakgrund som skådespelare in och min strävan efter fantasi och förundran. Att dansa med de yngsta barnen med en aktiv vuxenmedverkan som inkluderar uppmuntran, lockande och ett hörsammande av barnens rörelser är något jag skulle vilja utveckla, återkommer nog till det inom förhoppningsvis en snar framtid…
Någon jag också följt det här året är rektorn vid Handelshögskolan i Stockholm, Lars Strannegård och framförallt när han var värd för programmet Sommar i Sveriges radio. Där slår han ett slag för vikten av den estetiska kunskapen och presenterar bland annat begreppet MI som står för mänsklig intelligens till skillnad från AI. Synen på kultur och estetiska uttrycksformer upplever jag kan ha en lägre status, dels som ämnen i sig men också på vilket sätt som det lärs ut. Att hålla en hög kvalitet som är kunskapsunderstödd anser jag är en självklarhet vare sig lärandet handlar om matematik, naturvetenskap, språk eller estetiska ämnen!
Utöver att dansa på min förskola så sjunger vi egenskapade sånger som vi gjort det här året och alltid efterfrågar barnen även ”gamla” sånger som producerats så långt som sju år tillbaka i tiden då jag påbörjade mitt arbete med estetiska lärprocesser. Det är något som sker när barnen sjunger sångerna de vet skapats av andra barn, det kan vara äldre syskon, kompisar eller bara vetskapen att de gått på samma förskola och att de är just barn. Att få uppleva hur arbetet med estetiska lärprocesser ger avtryck, både genom ett lärande i andra ämnen, men kanske framförallt i att barnen utvecklas och utforskar sina uttryck inom de estetiska uttrycksformerna möjliggör för ett lärande. Jag ser också hur det speglas i en växande självkänsla hos barnen. Exempelvis tänker jag på en 6-åring som nu lämnar förskolan och som till en början var väldigt tydlig med att absolut inte vara med och dansa eller sjunga. Detta barn sjunger nu mycket hemma berättar vårdnadshavarna och vid något tillfälle för en tid sedan när jag pratade med några barn om vad vi skulle göra hördes en tydlig, hoppfull röst en bit längre bort som sa:” Maria, jag tyckte jag hörde någonting om en danssaga?” Det var samma barn som ABSOLUT inte skulle vara med och dansa till en början…
Tillbaka till Forum lärande, såhär kommer jag nog att inleda:
”Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskap är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg och föder utveckling.” (Albert Einstein, 1929). Så är det, glad sommar!
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg