Blogg
I den här bloggen får du smakprov på hur vi på Hagaborgsskolan i Karlstad utforskar hur man kan arbeta med grunderna i programmering med elever i F-3. Jag som står bakom bloggen heter Lisa Thörne och är lärare i förskoleklass. Under hösten 2017 kommer jag att arrangera tre workshops med lärarlaget där vi kommer att testa programmering i olika former. I den här bloggen vill jag dela med mig av tips och idéer från vårt arbete! Det är experimentellt, utforskande, undersökande. Häng med, det blir kul!
Just nu pågår Europe Code Week, en gräsrotsrörelse som arbetar för att så många som möjligt ska få testa på programmering. I år är det 6-21 oktober och det går att anmäla sin aktivitet på deras hemsida www.codeweek.eu.
Internetstiftelsen, iis.se, utmanar lärare i Sverige att delta i Code Weeks initiativ och skänker 5kr/deltagande elev till UNICEF. På iis sida digitalalektioner.se finns en fantastiskt inspirerande och välgjord bank av färdiga lektioner som kan användas direkt i klassrummet. Ta en titt!
Jag har fått en ny förskoleklass och har nu arbetat med ”Undersök vad som är programmerat?” från digitalalektioner.se i kombination med min favoritövning med ON-knappar. Eleverna får välja ett föremål i klassrummet och sätta en ON-knapp på. Vad skulle den här kunna göra om den var en maskin? Vi låter fantasin flöda och tränar på begrepp som programmerat och programmerare. Syfte: att få en förståelse för att det är vi människor som styr datorerna.
Det viktigaste jag trycker på när vi sammanfattar och tittar på allas fantastiska uppfinningar – att det är just ni elever som kan uppfinna de här sakerna i framtiden!
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg