Blogg
Digitalisering | Distansundervisning
Vild utmaning: SFI på distansHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2661", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7886, "ID": 7886, "post_author": "2041", "post_content": "P\u00e5 bara ett par dagar gick vi fr\u00e5n att ha 250 elever fysiskt n\u00e4rvarande i klassrummen till att alla v\u00e5ra elever loggade in i sina klassrum p\u00e5 distans.<\/strong><\/p>
<\/strong>Mycket oro har lagts fram i medierna g\u00e4llande att sfi-elever runt om i landet fr\u00e5n mars och fram till idag inte har f\u00e5tt den undervisning de har r\u00e4tt till. Oro f\u00f6r v\u00e5ra nyanl\u00e4ndas m\u00f6jligheter att integreras i Sverige \u00e4r viktig. Kostnaderna f\u00f6r en misslyckad integration \u00e4r enorma \u2013 inte bara samh\u00e4llsekonomiskt utan \u00e4ven humanit\u00e4rt. Det \u00e4r s\u00e5 viktigt att vi antar utmaningen och satsar resurserna p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>
Med enkla men ljudm\u00e4ssigt ok videokonferensanl\u00e4ggningar jackade till ett uttag i varje klassrum, fortsatte v\u00e5ra l\u00e4rare att ha sina lektioner som vanligt. Hemma kopplade elever som m\u00e5nga knappt skrivit p\u00e5 en dator tidigare upp sig via Zoom och kunde d\u00e4r se sina l\u00e4rare st\u00e5 framf\u00f6r vita tavlan. Under den f\u00f6rsta veckans distansstudier ringde jag nog hem till \u00f6ver 100 av eleverna, f\u00f6r att hj\u00e4lpa dem f\u00f6rst\u00e5 hur de skulle g\u00f6ra. D\u00e4refter anst\u00e4lldes en extraresurs f\u00f6r att v\u00e4gleda eleverna in i den digitala v\u00e4rlden. Och sedan fl\u00f6t det p\u00e5. Eleverna loggade in. De lyssnade, l\u00e4rde sig, b\u00f6rjade prata med l\u00e4raren och varandra i olika digitala grupprum och skickade in sina uppgifter till l\u00e4rarna. Eleverna fortsatte att smida p\u00e5 sina nycklar till d\u00f6rren in i det svenska samh\u00e4llet.<\/p>
Den digitala utveckling som har skett under de h\u00e4r m\u00e5naderna kan faktiskt s\u00e4gas vara n\u00e5got av en revolution. F\u00f6r oss alla, men kanske allra mest f\u00f6r sfi-elever. Jag har varit p\u00e5 s\u00e5 m\u00e5nga m\u00f6ten med h\u00f6gt utbildade m\u00e4nniskor verksamma b\u00e5de inom skolv\u00e4sende och p\u00e5 olika f\u00f6retag, d\u00e4r den digitala tekniken skapat hinder i kommunikationen. I mars skapade v\u00e5ra l\u00e4rare digitala m\u00f6ten med sina 20 - 30 elevers klasser varje dag, 6 timmar om dagen och resultatet? Elever med tilltagande digital kompetens, som i h\u00f6g utstr\u00e4ckning n\u00e5dde kunskapskraven p\u00e5 samma s\u00e4tt som tidigare.<\/p>
I en klassrumssituation, d\u00e4r eleverna lyser med sin fysiska fr\u00e5nvaro och l\u00e4raren bara ser dem p\u00e5 sin datorsk\u00e4rm alternativt projicerade p\u00e5 vita tavlan, trodde vi nog alla att det skulle kr\u00e4vas en hel del nyt\u00e4nkande. Hur m\u00f6ter jag och uppm\u00e4rksammar alla elever? Hur kan jag k\u00e4nna mig s\u00e4ker p\u00e5 att alla h\u00e4nger med, utan att snabbt kunna svepa med blicken \u00f6ver klassen? I det kontinuerliga pedagogiska samtalandet l\u00e4rarna emellan n\u00e5dde m\u00e5nga dock insikten att situationen faktiskt inte kr\u00e4vde s\u00e5 m\u00e5nga nya f\u00f6rm\u00e5gor, men d\u00e4remot att man inf\u00f6r varje dag v\u00e4ssade sina gamla f\u00f6rm\u00e5gor. Det blev \u00e4nnu viktigare med tydlig struktur, en \u00f6kad lyh\u00f6rdhet, olika responsmetoder, genomt\u00e4nkt lektionsplanering som tydligg\u00f6r vad som f\u00f6rv\u00e4ntas av eleverna, varf\u00f6r detta f\u00f6rv\u00e4ntas och hur det \u00e4r t\u00e4nkt att eleverna ska n\u00e5 och presentera det f\u00f6rv\u00e4ntade. Och god internetuppkoppling!<\/p>
I augusti fick vi delvis \u00f6ppna upp skolan. Vi valde d\u00e5 att dela in alla klasser i tv\u00e5 grupper, som v\u00e4xelvis l\u00e4ste i klassrummet och loggade in sig i klassrummet hemifr\u00e5n. Detta innebar ytterligare en utmaning: Att samtidigt tillm\u00f6tesg\u00e5 b\u00e5de de elever som befinner sig i klassrummet \"irl\" och de som befinner sig d\u00e4r via l\u00e4nk. Med v\u00e5ra enkla videokonferensanl\u00e4ggningar kan l\u00e4raren styra kameran och ljudet s\u00e5 att eleverna hemma v\u00e4xelvis ser och h\u00f6r l\u00e4raren och \u00f6vriga elever i klassrummet och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt k\u00e4nner sig delaktiga. Eleverna i klassrummet ser de hemmavarande eleverna via projektorn. L\u00e4rarna skapar en pedagogisk helhet, d\u00e4r alla k\u00e4nner sig delaktiga i en och samma undervisningssituation. Det kr\u00e4ver en l\u00e4rark\u00e5r med mod, nyt\u00e4nkande och flexibilitet inf\u00f6r den nya situationen. Och f\u00f6rm\u00e5ga att skapa personlig relation genom kameran.<\/p>
Nu \u00e4r riktlinjerna att vi fr\u00e5n och med b\u00f6rjan av november ska \u00e5terg\u00e5 till ordinarie f\u00f6ruts\u00e4ttningar \u2013 med alla elever i klassrummen. Vi kommer dock under en tid att ha p\u00e5 videokonferenssystemen, s\u00e5 att v\u00e5ra elever, om de k\u00e4nner sig krassliga \u00e4ven fortsatt kan komma till klassrummet \u2013 genom datorn hemma.<\/p>", "post_date": "2020-10-07 12:23:47", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Vild utmaning: SFI p\u00e5 distans", "post_type": "blog", "slug": "vild-utmaning-sfi-pa-distans", "_fgd2wp_old_node_id": "2661", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2020-10-07 12:23:47", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "vild-utmaning-sfi-pa-distans", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2020-10-07 12:23:47", "post_modified_gmt": "2020-10-07 12:23:47", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/lisa-svensson\/20201007\/vild-utmaning-sfi-pa-distans\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "